Hej alla!

Jag är en ganska ny fastighetsägare av ett flerbostadshus som är byggt 1943, ett avlångt hus med två våningar. Vi håller nu på att renovera samtliga lägenheter och tänkte börja med att rensa ur ventilationskanalerna och byta ventiler. Ventilationsfirman som kommer utföra arbetet har sagt att frånluftskanalerna kan, med största sannolikhet, vara gjorde av eternit med asbest (se bild). Dem sa att dem kommer rengöra dessa kanaler med en typ av dammsugare och en plastslang där en plastborste sitter i änden som dem snurrar och för igenom kanalen. Dem har försäkrat mig att detta inte skadar kanalerna och kommer inte utsöndra något damm med asbest i. Jag är dock kluven och lite ”nojjig” att firman tonar ner riskerna. Tycker ni att detta är helt fel och finns det en risk att ventilationskanalerna kan utsöndra asbest? Och om det finns en risk, hur lång tid bör lägenheterna vädras innan man kan tillträda dem igen? Ser kanalen ut att vara av eternit eller betong / murbruk?
 
  • Ett skadat tak med en öppning visar förfall och skador runt en ventilationskanal. Behov av reparation synes.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Eternit är det vanliga i kanaler från den tiden och det ser ut som att det kan vara det.

Med korsdrag bör det gå rätt fort att byta ut luften i huset men ska man vara riktigt säker ska man först våttorka alla ytor. Eftersom det är en byggarbetsplats där mycket annat kommer att damma så är det ju lämpligt att använda halvmask med lämpligt filter i alla fall.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.