Hur hade ni gjort med denna kanten på bästa sätt?

Skall man polera upp ytan för att få den som skivan i stort eller skulle man helt enkelt bara låta den vara och bli som en övergång mot vägg?

Ev fördelar eller nackdelar?
 
  • Köksbänk med vask, mässingskran, stenkakel, träbänkskiva, adventsljusstake, kvällsfönsterutsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg, grön marmorskiva, fönsterkarm och lampa i inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Jag tycker polerat blir snyggt.
Hur många bollar i luften har du gubbe😀😉😂
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Mm det kanske hade varit det bästa ändå.
Tips på hur man polerar? För hand eller maskin?

Heh.. jo det är en del men det måsta fixas innan sommaren. (Skulle varit klart i aug)
 
R
D Dr Benz skrev:
Mm det kanske hade varit det bästa ändå.
Tips på hur man polerar? För hand eller maskin?

Heh.. jo det är en del men det måsta fixas innan sommaren. (Skulle varit klart i aug)
Det krävs nog maskin, har aldrig testat bara monterat..

Kan inte bli så mycket sömn för när du inte grejar så går väl järnkontoret i ett tänker jag😉
 
R Rejäl skrev:
Det krävs nog maskin, har aldrig testat bara monterat..

Kan inte bli så mycket sömn för när du inte grejar så går väl järnkontoret i ett tänker jag😉
Jo just så är det.. och nästintill allt hänger på mig (ingen klagan, det var det jag skrev upp mig för) och jag vill göra det så bra som möjligt. Svårt bara att veta när tankarna är good enough eller inte.

Men nu satsar vi järnet för att försöka bli ”klara” till sommaren så vi kan varva ner lite då..
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Ok nästa fråga i detta stycket.

Hur gör man en snygg kapning på bredden?

Har inget verktyg hemma förutom vinkelslip med diamantklinga.

Men det finns kanske något bra sätt att göra ett snyggt rakt snitt?
 
Varför inte ha en kakellist som avslut mot vägen?

Jag tyckte det var svårt att kapa rakt med vinkelslip + att det dammade så jag köpte en våtkakelsåg modell liten på bauhaus men det gick bra att köra 30x60 ändå..

Har sett folk som bygger små lådor av trä som dom lägger vinkelslipen men hur bra det blir vet jag ej. Kostar ju att köpa nya plattor också ;)
 
Som "kakellist" hade jag nog lagt en vinkellist i koppar som matchar med kökskranen. (alt rostfritt)
Sen limmat fast den.
Själv köpte jag alulist 10*20 som limmades på toppen av kaklet.
 
G Greger_08 skrev:
Varför inte ha en kakellist som avslut mot vägen?

Jag tyckte det var svårt att kapa rakt med vinkelslip + att det dammade så jag köpte en våtkakelsåg modell liten på bauhaus men det gick bra att köra 30x60 ändå..

Har sett folk som bygger små lådor av trä som dom lägger vinkelslipen men hur bra det blir vet jag ej. Kostar ju att köpa nya plattor också ;)
Tanken har såklart funnits där men det känns som en kompromiss som går åt det sämre hållet. Men jag kan ju ha fel. Men jag har hellre marmor naturligt som den ser ut, tror jag….

Ok men att köpa ett verktyg kan absolut vara en möjlighet. Om det ger en fördel för resultatet. Kom på nu att jag har klinker som är 60x60 som också kommer att behöva kapas. Så ett lämpligt verktyg vore nog det bästa.

Förslag på ett sådant?
 
J Jan_G skrev:
Som "kakellist" hade jag nog lagt en vinkellist i koppar som matchar med kökskranen. (alt rostfritt)
Sen limmat fast den.
Själv köpte jag alulist 10*20 som limmades på toppen av kaklet.
Det skulle också kunna vara en möjlighet. Är dock känsliga med det estetiska.

Har du bild för inspiration möjligtvis?
 
D Dr Benz skrev:
Tanken har såklart funnits där men det känns som en kompromiss som går åt det sämre hållet. Men jag kan ju ha fel. Men jag har hellre marmor naturligt som den ser ut, tror jag….

Ok men att köpa ett verktyg kan absolut vara en möjlighet. Om det ger en fördel för resultatet. Kom på nu att jag har klinker som är 60x60 som också kommer att behöva kapas. Så ett lämpligt verktyg vore nog det bästa.

Förslag på ett sådant?
Jag hade en liknade som den här
https://www.bauhaus.se/vatkakelsag-...MI8_2stKrGgwMVHBmiAx1FpwD7EAQYCiABEgLCBvD_BwE

den är ju inte gjort för stora plattor men 30x60 gick bra iallafall tejpade på plattan och drog en linje som jag följde..

Finns ju större modeller dom verkar ju inte kosta allt för mycket längre.
 
BirgitS
Jag håller också på kakellist eller möjligen en avrundad målad mjukfog. Det bör vara något som är lätt att hålla rent.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag håller också på kakellist eller möjligen en avrundad målad mjukfog. Det bör vara något som är lätt att hålla rent.
Jo men nu har vi iofs haft så här i några månader och det som stänker är egentligen bara ”vatten” så det är inte lika kritiskt som om man får stekflott eller liknande för hällen sitter i köksön.

Mjukfog skulle kunna vara något…
 
Uppdatering!

Gick hur bra som helst att våtslipa för att få en fin yta. Riktigt skönt. Ibland skall man inte ha för bråttom. Gjorde halva biten bara för att testa.

Förslag på primer, fix och fog till detta?
Gärna fix som går att använda till klinkern i hallen sen också.
 
  • En grön marmorskiva mot en vit vägg, med en digital väckarklocka nedanför på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Texturerad grön marmorskiva mot beige vägg, återspeglar rummet, troligen en del av inredningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
martinradbo och 1 till
  • Laddar…
Tillägg ang monteringen.

Vill sätta plattorna absolut kloss intill väggen då det är den smala kanten som blir avslutet och poleringen blev så fin så den klarar sig själv utan fog eller ytterligare lister.

Är det bäst att använda fix eller lim till detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.