Hej, jag går i funderingar om att bygga ett nytt hus vid min sommarstuga. Då den ej kommer stå placerad på samma ställe som nuvarande så är min plan att bygga så mycket som själv, och hellre billigt än snabbt, vilket innebär att jag behöver ju ha min gamla stuga kvar tills det går att bo i det nya huset, då den gamla har sitter på huvudskåpet för El och Fiber.

Det jag funderar på är hur man bäst löser det just med El och Fiber då dessa idag går där nya huset är tänkt att byggas i så fall, och jag behöver ju båda dessa fungerande ändå, tills man kan koppla om det till det nya huset. Bifogar en bild om det blir otydligt svammel :)

Så frågan är: Hur löser man att dra om dessa på bästa sätt (under byggtid), för att sedan enklast kunna koppla om till nya huset. Och på billigaste sätt. Hur hade ni löst det?

Tack på förhand.
Satellitbild med markeringar för planerad infrastruktur som elskåp, el & fiber, samt en plats för ett tänkt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag antar att du har elmätaren i skåpet längs upp i bild? Så då är det din egen kabel vi pratar om här.

Ska gamla byggnaden stå kvar eller rivas?
Och du vill fortfarande ha ström till bodarna underst i bild?
Kan kabeln ligga kvar under det nya huset? Ligger den i rör?
Vad handlar det om för avstånd mellan skåp och hus? Om det är bilar jag ser på bilden så är det inga besvärande avstånd.

Du behöver göra en avgrening på kabeln, och fibern. Frågan är bara var det är lämpligast. En avgrening innebär att kabeln åt ena behöver bytas till en längre, om man inte gör två skarvar i marken. Fibern kanske kan få vara kvar tills nya byggnaden är på plats, varefter den flyttas dit.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag antar att du har elmätaren i skåpet längs upp i bild? Så då är det din egen kabel vi pratar om här.

Ska gamla byggnaden stå kvar eller rivas?
Och du vill fortfarande ha ström till bodarna underst i bild?
Kan kabeln ligga kvar under det nya huset? Ligger den i rör?
Vad handlar det om för avstånd mellan skåp och hus? Om det är bilar jag ser på bilden så är det inga besvärande avstånd.

Du behöver göra en avgrening på kabeln, och fibern. Frågan är bara var det är lämpligast. En avgrening innebär att kabeln åt ena behöver bytas till en längre, om man inte gör två skarvar i marken. Fibern kanske kan få vara kvar tills nya byggnaden är på plats, varefter den flyttas dit.
Ja elmätaren sitter i skåpet längst upp, så det är min kabel vi talar om.

Vattenfall bytte för inte så länge sedan från luftburen till markburen el, jag var dock ej på plats men antar väl att de lade rör från skåp, till där blå linje byter håll (där stod stolpen med elskåp innan de gjorde om).

Gamla byggnaden skall bort efter. Ström skall det vara till de andra husen efter (Men kanske styrt från huvudbyggnadens central som det är nu?)

Tror tyvärr att kablen/Fibern måste bort, då man bör gräva för grund och den kommer gå djupare än kabeln.

Så jag har haft samma tanke om man då istället måste förgrena. Jag antar ju att om man gjuter en platta så måste rör förberedas, och om man då strax före "plattan" lägger ett rör som går in i nya huset tomt. Sen drar ett nytt rör till beffintligt hus (och kabel blir längre, som sen kan backas och gå in i rör in i nytt hus) och nuvarande matning. Men att rör kanske ligger ovan mark där (om det är godkänt?)

Fibern är ju klurigare dock känns det som, utan att kunna något om fiberdragning/svetsning.
 
Så vattenfall grävde ned din huvudledning på din tomt? Det var väl inte gratis? Nåväl, spelar ingen roll.

Med den husgrund du beskriver så måste ju kabeln flyttas. Du får väl börja där med att gräva ned ny kanalisation runt nya byggnaden, och sätta upp en tillfällig elcentral eller bara skarvbox på norra sidan bygget.

Markslangen går att gjuta in i plattan om man vill så slipper man gräva och ta en omväg. Men till dess formen är spikad så är ni då utan el om man inte lägger en lös tillfällig kabel runt nya byggnaden upp till den gamla. Den behöver då skyddas vilket bara det kan kosta om man tvingas ta till SRE-P-rör.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så vattenfall grävde ned din huvudledning på din tomt? Det var väl inte gratis? Nåväl, spelar ingen roll.

Med den husgrund du beskriver så måste ju kabeln flyttas. Du får väl börja där med att gräva ned ny kanalisation runt nya byggnaden, och sätta upp en tillfällig elcentral eller bara skarvbox på norra sidan bygget.

Markslangen går att gjuta in i plattan om man vill så slipper man gräva och ta en omväg. Men till dess formen är spikad så är ni då utan el om man inte lägger en lös tillfällig kabel runt nya byggnaden upp till den gamla. Den behöver då skyddas vilket bara det kan kosta om man tvingas ta till SRE-P-rör.
Japp, Vattenfall gjorde det. Som tur var så var det ett projekt de gjorde så de stod för hela kostnaden. Det roliga i det hela, var att elskåpet satt på en stolpe tidigare, så de plockade då bort alla stolpar på området, utom den som stod på min tomt, samt en till. Jag ringde och frågade om de glömt bort dessa. Nope. Det hade suttit telefon på dem med (ej längre), så då var det televerkets stolpe och deras ansvar att plocka bort. Så tog ytterligare 1,5 år innan den plockades bort. Billigt och bra hanterande. Svensk byråkrati när den är som bäst
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Det hade suttit telefon på dem med (ej längre), så då var det televerkets stolpe och deras ansvar att plocka bort. Så tog ytterligare 1,5 år innan den plockades bort. Billigt och bra hanterande. Svensk byråkrati när den är som bäst
Vågade du inte ta bort den oanvända stolpen på din mark på egen risk och bekostnad? Televerket bolagiserades för drygt 30år sen och det kan hända att alla gamla oanvända stolpar fortfarande inte är rivna av Skanova men de lär inte ha nått emot att man själv plockar bort oanvända telestolp på sin tomt.
 
F fribygg skrev:
Vågade du inte ta bort den oanvända stolpen på din mark på egen risk och bekostnad? Televerket bolagiserades för drygt 30år sen och det kan hända att alla gamla oanvända stolpar fortfarande inte är rivna av Skanova men de lär inte ha nått emot att man själv plockar bort oanvända telestolp på sin tomt.
Jag frågade de från skanova om jag kunde/fick plocka bort den, men det var stort Nej, Nej på det.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.