U
R Jesper H skrev:
2 år, och den har typ aldrig använts då jag även har ett stort vattenelement i badrummet. Golvvärmen har kommit upp i 72 kwh totalt sedan installation.

Låt mig formulera om frågan: Vad har svenskar i genomsnitt för golvtemp i sina klinkerbadrum? Jag vill ha det skönt om fötterna men samtidigt vill jag inte få en chock när elräkningen kommer. Därav frågan.
72kwh på 2år låter lågt. Är det i termostaten du ser energiförbrukningen? Är då effekten på slingan vald rätt? Den multiplicerar timmar ”relä på” med vald effekt på slingan.

För att svara på din fråga har vi 26 grader när vi är hemma och nedställd till 21 på vardagar 7-15 och 23-04.
Dock så är det endast när det är varmare ute. Vi har både el och vattenburen värme. Så nu på vintern när värmepumpen ger värme så ligger golvet mellan 25-29 grader beroende på utetemperatur.
 
Redigerat:
U Utsliten och utdömd skrev:
72kwh på 2år låter lågt. Är det i termostaten du ser energiförbrukningen? Är då effekten på slingan vald rätt? Den multiplicerar timmar ”relä på” med vald effekt på slingan.

För att svara på din fråga har vi 26 grader när vi är hemma och nedställd till 21 på vardagar 7-15 och 23-04.
Dock så är det endast när det är varmare ute. Vi har både el och vattenburen värme. Så nu på vintern när värmepumpen ger värme så ligger golvet mellan 25-29 grader beroende på utetemperatur.
72 kwh på två år är nog för att vi har ett stort vattenelement i badrummet, så golvvärmen har aldrig behövt jobba. Det har därför varit varmt i rummet men svalt på golvet. Nu vill jag dock ha varmare golv så jag har ställt in golvvärmen på att minst hålla 25 grader vid golvgivaren. Får testa ett tag och se hur mycket el det drar.
 
nikasp
Låter helt orimligt bra med 72 kWh på två år. Vi har ett badrum på 6 kvm i Stockholm i ett Älvsbyhus från 1997. Kör 23,5 grader morgon och kväll samt hela lör-sön, annars 16 grader.

648 kWh senaste året och 72 kWh senaste månaden (som ju varit ganska kall).

Bortse från priset då den inte är smart och har koll på vårt timpris.

Edit: Läser nu att ni haft kallt på golvet. Räkna med att elvärmekostnad märks. Stör mig lite att vi har två rum som drar en hyfsad procent av hela husets uppvärmningskostnad, men skönt och bra att slippa våta golv.

Digital display visar energiförbrukning och kostnad på svenska, elanvändning för ett år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.