Är det samma risk för legionella, eller kan man hålla lägre temp i pannan vid kamflänsbatteri.?
 
Du använder väll inte tappvarmvatten till kamflänsbatteri?
Själva värmesystemet kan ha låg temperatur utan risk för legionella.

Det är tappvarmvattnet som inte bör vara för låg temperatur på. Det är tex vid duschning som man andas in vattenånga
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du använder väll inte tappvarmvatten till kamflänsbatteri?
Själva värmesystemet kan ha låg temperatur utan risk för legionella.

Det är tappvarmvattnet som inte bör vara för låg temperatur på. Det är tex vid duschning som man andas in vattenånga
Jo . Jag har slinga till tappvattnet .
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du har alltså kamflänsbatteriet påVVCn?
Eller spolar du ut vattnet i avloppet?
VVCn ska hålla minst 50⁰ i alla punkter.

[länk]

[länk]

[länk]
Jag kanske benämner fel , när jag säger kamflänsbatteri .. Men jag har alltså en slinga som ligger i pannan . Pannan håller en viss volym vatten för radiatorernas försörjning . I detta vatten ligger alltså två slingor för tappvatten som matas med kallt vatten . . Detta kalla vatten som flödar i slingorna värms upp av omgivande varma vattnet i pannan .
Det är det uppvärmda slingvattnet som jag tappar ut i avlopp vid ex dusch
 
Det var nog jag som fattade fel, jag läste troligen inte alla ord i första inlägget.
På något sätt fattade jag det som att du hade en radiator av kamflänstyp.


I en VVB av kamflänsbatteri så byts vattnet ut "kontinuerligt" på så sätt blir det svårt för legionellabakterierna att växa till sig. Så det går att hålla en lägre temperatur utan risk.
 
  • Gilla
templar
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det var nog jag som fattade fel, jag läste troligen inte alla ord i första inlägget.
På något sätt fattade jag det som att du hade en radiator av kamflänstyp.


I en VVB av kamflänsbatteri så byts vattnet ut "kontinuerligt" på så sätt blir det svårt för legionellabakterierna att växa till sig. Så det går att hålla en lägre temperatur utan risk.
Ok . Jag har tänkt i de banorna ja, men var lite osäker . Tack 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.