Hej!
Vi bor i en vila från 70-talet med direktverkande el. Dock med två luftvärmepumpar varav en har två innerdelar. Vi har en elförbrukning på typ 16000 kWh per år. Huset är hyfsat isolerat men vi har en tillbyggnad på typ 50 kvm som inte är det. Ibland vill jag bara riva den men vi har värdelös förvaring i huset så vi klarar nog inte oss utan den.

Vi eldar en del i kamin med.

Jag har funderat på hur vi skulle kunna göra huset energieffektivare. Vi måste byta fönster så jag tänker att det eventuellt skulle kunna hjälpa lite. Jag har även funderat på att byta till vattenburet men eftersom vi har hyfsat nya golv är jag inte intresserad av att riva upp dem utan i så fall skulle det bli radiatorer och då antar jag att det blir en del synliga rör.

Hur hade ni gjort? Det känns lite ohållbart att inte göra något eftersom elpriserna nog kommer att vara höga flera år framöver …
 
R Rookie1 skrev:
Hej!
Vi bor i en vila från 70-talet med direktverkande el. Dock med två luftvärmepumpar varav en har två innerdelar. Vi har en elförbrukning på typ 16000 kWh per år. Huset är hyfsat isolerat men vi har en tillbyggnad på typ 50 kvm som inte är det. Ibland vill jag bara riva den men vi har värdelös förvaring i huset så vi klarar nog inte oss utan den.

Vi eldar en del i kamin med.

Jag har funderat på hur vi skulle kunna göra huset energieffektivare. Vi måste byta fönster så jag tänker att det eventuellt skulle kunna hjälpa lite. Jag har även funderat på att byta till vattenburet men eftersom vi har hyfsat nya golv är jag inte intresserad av att riva upp dem utan i så fall skulle det bli radiatorer och då antar jag att det blir en del synliga rör.

Hur hade ni gjort? Det känns lite ohållbart att inte göra något eftersom elpriserna nog kommer att vara höga flera år framöver …
Fönster och dörrar är en energibov om ni har gamla sådana. Om ni sedan har en hyfsad isolering kan ventilation med värmeåtervinning vara nästa steg efter fönster och dörrar.
 
Isolera vindarna
Se till att använda värmepumparna fullt ut, inte den direktverkande elen.
Tilläggsisolera väggarna och då byter man fönster samtidigt.

Att byta till vattenburet ger ingen fördel, det är hur energin produceras som är avgörande.
 
Håller med föregående, se över hur välisolerat taket är. Vårt förra hus var svinkallt och förbrukade över 20 000 kWh/år innan vi upptäckte att det bara var 70mm isolering i taket.

/M
 
R Rookie1 skrev:
Hej!
Vi bor i en vila från 70-talet med direktverkande el. Dock med två luftvärmepumpar varav en har två innerdelar. Vi har en elförbrukning på typ 16000 kWh per år. Huset är hyfsat isolerat men vi har en tillbyggnad på typ 50 kvm som inte är det. Ibland vill jag bara riva den men vi har värdelös förvaring i huset så vi klarar nog inte oss utan den.

Vi eldar en del i kamin med.

Jag har funderat på hur vi skulle kunna göra huset energieffektivare. Vi måste byta fönster så jag tänker att det eventuellt skulle kunna hjälpa lite. Jag har även funderat på att byta till vattenburet men eftersom vi har hyfsat nya golv är jag inte intresserad av att riva upp dem utan i så fall skulle det bli radiatorer och då antar jag att det blir en del synliga rör.

Hur hade ni gjort? Det känns lite ohållbart att inte göra något eftersom elpriserna nog kommer att vara höga flera år framöver …
Om ni har källare under huset så skulle jag absolut överväga en konvertering till vattenburet.
Då får du bara några centimeter synliga rör under radiatorerna och det går smidigt att dra alla rören på egenhand i källartaket.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Att byta till vattenburet ger ingen fördel, det är hur energin produceras som är avgörande.
Det kan ge stor fördel om man inte har en öppen planlösning och således får en dålig spridning av värmen från en luft/luft-värmepump.

Men du har helt rätt i att man måste se över hur energin produceras. Byter man ut luft/luft-värmepumpar mot ett vattenburet värmesystem som man kopplar till en elpanna så gör man sig själv en stor ogärning.
 
  • Gilla
Cerb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.