Hej, min kompressor har gett upp och jag skulle gärna vilja finna en begagnad (Maneurop MTE40). Jag kan även tänka mig att köpa en komplett Terrawatt 3,5. Värmepump i källare med rör, digital kontrollenhet och arbetsmaterial på ovansidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Industriell utrustning, etikett, information, vänd upp och ner, delvis suddig, blå och silverfärgade delar, grov bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det helt klarlagt att kompressor rasat så att det inte är problem med kontaktorer och motorskydd???

eller kanske det är dessa som är orsaken till kompressorhaveri (körts på två faser en längre stund för att motorkyddet inte gör sitt jobb och blivit bränd i sina lindningar) ?

om du byter kompressor för att den är bränd så lär det behöva sättas in burnout-filter i köldmedelsslingan under en tid då det bildas en massa sura oorganiska och organiska föreningar av brända isoleringen, oljan och köldmedlet tillsammans och tas de inte bort så lär den nya kompressorn inte bli allt för långlivad...
 
X xxargs skrev:
Är det helt klarlagt att kompressor rasat så att det inte är problem med kontaktorer och motorskydd???

eller kanske det är dessa som är orsaken till kompressorhaveri (körts på två faser en längre stund för att motorkyddet inte gör sitt jobb och blivit bränd i sina lindningar) ?

om du byter kompressor för att den är bränd så lär det behöva sättas in burnout-filter i köldmedelsslingan under en tid då det bildas en massa sura oorganiska och organiska föreningar av brända isoleringen, oljan och köldmedlet tillsammans och tas de inte bort så lär den nya kompressorn inte bli allt för långlivad...
Tack för bra synpunkter!

Du har definitivt bra frågor, har fått offert på bytet och förutom mycket pengar för det så drar det iväg ytterligare för att hitta orsaken som du är inne på. Lutar åt att ge upp reparation och fokusera på en ny komplett istället. Tack än en gång!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.