Hej,

Snön har lagt sig tung på många träd i år och massvis med grenar har gått av på våra träd. Det är dock ett brått på ett äppelträd som oroar mig. Det är en stor gren gått av och vill slita med sig bit av "stammen" med. Hur kapar jag av den kvarhängande grenen på bästa sett ?
 
  • Ett träd täckt av snö på en mörk, vinterkväll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träd täckt med snö nattetid, grenar tyngda ner, mörkt, ljus brytning, stillhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nattbild av snötäckta träd och mark med böjda grenar och diffust ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett snötäckt trädgren i mörkret med mossa och en kvist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle kapa under brottet och sen under några år bygga nupp den delen av kronan igen.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
R
Jag lyckades att rädda en gren genom att tejpa upp den med eltejp omgående efter upptäckt..
 
  • Gilla
Hunterstate
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag lyckades att rädda en gren genom att tejpa upp den med eltejp omgående efter upptäckt..
Den här grenen är nog för stor. Men frågan är om jag kapa en bit ut och sen tejpa ihop barken så att såret inte blir så stort?
 
R
H Hunterstate skrev:
Den här grenen är nog för stor. Men frågan är om jag kapa en bit ut och sen tejpa ihop barken så att såret inte blir så stort?
Ja det låter sunt..
 
  • Gilla
Hunterstate
  • Laddar…
Det är värt ett försök. Men använd spännband istället, det är mer kraft i dem.

Behöver du såga så ta fogsvansen och såga först underifrån några cm, men inte så långt att grenen faller. Såga därefter uppifrån en cm bit längre ut från stammen. Dvs sågskären underifrån/ovanifrån ska inte möta varandra helt i linje. Det undre snittet är för att undvika att grenen spjälkas.

Därefter kan du snygga till sågsnitttet/skadan så gott det går så trädet får en chans att valla in det (läka).
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det är värt ett försök. Men använd spännband istället, det är mer kraft i dem.

Behöver du såga så ta fogsvansen och såga först underifrån några cm, men inte så långt att grenen faller. Såga därefter uppifrån en cm bit längre ut från stammen. Dvs sågskären underifrån/ovanifrån ska inte möta varandra helt i linje. Det undre snittet är för att undvika att grenen spjälkas.

Därefter kan du snygga till sågsnitttet/skadan så gott det går så trädet får en chans att valla in det (läka).
Spännband var ju smart! Jag ska absolut försöka få till det som du säger. Tusen tack!!
 
R
Tejpa med annars kommer det skit in o så läker inte träet.
 
  • Gilla
Hunterstate
  • Laddar…
jag skulle först skaka av de träd där jag vill ha kvar grenarna intakta fortast möjligast!..

sedan i detta träd specifika fall, om man kan/orkar ha kvar befintlig grenmassa så är det att föredra, men går det inte så iaf så att några smågrenar finns där LÖV kan spricka ut, för annars finns det ingen idé för trädet att dra dit sav så att säga, och det vill man ha när det är dags,
jag tror inte det är omöjligt att trädet kan valla över det hela, men trixit blir det..

eltejp, stötta under grenen mot marken, torka bort all fukt,... skydda med "tak" där bråttet är... kanske vira med gladpack runt om, men då är det viktigt att fukten inte kan komma in och stanna kvar...
 
  • Gilla
Hunterstate och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Tejpa med annars kommer det skit in o så läker inte träet.
Är det någon speciell tejp jag bör använda?
 
R
H Hunterstate skrev:
Är det någon speciell tejp jag bör använda?
Jag har använt vanlig eltejp svart så syns det inte så mycket..
 
  • Gilla
Hunterstate
  • Laddar…
H Hunterstate skrev:
Är det någon speciell tejp jag bör använda?
eltejp är smidigt att använda, till hösten, kanske kommande vår vill du ta bort det för att det skall kunna läka ännu bättre... och inte strypa trädet framgent
 
  • Gilla
Hunterstate
  • Laddar…
M MagicFingers skrev:
jag skulle först skaka av de träd där jag vill ha kvar grenarna intakta fortast möjligast!..

sedan i detta träd specifika fall, om man kan/orkar ha kvar befintlig grenmassa så är det att föredra, men går det inte så iaf så att några smågrenar finns där LÖV kan spricka ut, för annars finns det ingen idé för trädet att dra dit sav så att säga, och det vill man ha när det är dags,
jag tror inte det är omöjligt att trädet kan valla över det hela, men trixit blir det..

eltejp, stötta under grenen mot marken, torka bort all fukt,... skydda med "tak" där bråttet är... kanske vira med gladpack runt om, men då är det viktigt att fukten inte kan komma in och stanna kvar...
Skaka ska göras omgående på de träd jag klarar av 🙂.
Okej, jag måste nog ta bort en del av grenen för att orka lyfta upp den igen men ska pröva att behålla så mycket det går
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Fick bli en sådan här beskärning. Återstår att se om trädet överlever eller ej
 
  • Ett avsågat träd i mörker med levande färger, träådring synlig, mossa, intressant textur och mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.