40 kvm. Skåne.
Väggar utifrån: Stående baspanel, luftspalt, utegips, 45x95, 95mm stenullsisolering, gips.
Tak utifrån: Ytpapp, råspont på 45x195, luftspalt, 145mm stenullsisolering, gles, gips.
Sporadisk uppvärming. Sällan någon blöt bil/tillförd fukt där.

Hade ni satt ångspärr innan gles och gips, eller ej, med dessa förutsättningar?
 
Ångbroma. Bästa av 2 världar
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Tomture61
Tomture61
G Gotag skrev:
Blir den här bra?
[länk]
Variabel ångbroms är bättre , dock dyrare .
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
"ISOVER Vario Xtra är en non-wovenförstärkt polyamidbaserad variabel ångbroms. Produkten används som lufttätning och fuktsäkring i väggar, golv och tak. Den anpassar sig efter luftens relativa fuktighet. Under vintern då det är låg relativ fuktighet inomhus ökar ISOVER Vario Xtra sitt ånggenomgångsmotstånd till en hög nivå. Den fuktvandring som sker inifrån och ut i konstruktionen minskas därmed drastiskt till en försumbar nivå. På sommaren är situationen den motsatta. Värmen utifrån gör att fukt drivs ut ur konstruktionen, inåt i huset. Den variabla ångbromsen minskar då sitt ånggenomgångsmotstånd så att fukt kan vandra in mot inomhusmiljön. Konstruktionen torkar ut och man uppnår en jämn fuktnivå året runt."


"MATAKI Halotex® D20 ångbroms används på insidan av väggen. Halotex® D20 är mer diffusionstät än vindskyddet men inte så diffusionstät som en ångspärr. Därigenom underlättar den för eventuell byggfukt att torka ut (så kallad dubbelriktad ångtransport). Ångbromsen passar byggnader som står kalla under vinterhalvåret, då det kan uppstå fukt i väggkonstruktionen, t.ex. sommarstugor. Genom att skjuta in ångbromsen en bit in i isoleringen undviker man att punktera ångbromsen vid t ex elinstallationer, på så sätt eliminerar man risken för luftläckage."


Som jag läser detta så skulle den variabla duken öka genomsläppet vid en tillfällig uppvärmning. Det vill man väl inte i mitt fall med ett sporadiskt uppvärmt garage?
Eller jag förstår fel?
Jag köper rakt av att den variabla bromsen kan vara bra vid en halvmeter isolering.
 
Tomture61
Om man väljer att värma sin byggnad ibland , kallställa ibland (lägre än 16 gr) så kan luftfuktigheten bli högre i byggnaden än utanför . Därav är en variabel ångbroms bäst vid dessa förhållanden . Fukt kan transporteras åt bägge håll . Den är dock bättre än en ångbroms för detta scenario.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Tack.

Jag ställde frågan till Mataki och fick svar av en projekttekniker:

Förutsättningar: 40 kvm garage i södra Skåne. Isolerad platta Väggar utifrån: Stående baspanel, luftspalt, utegips, 45x95, 95mm stenullsisolering, gips.
Tak utifrån: Ytpapp, råspont på 45x195, luftspalt, 145mm stenullsisolering, gles, gips.
Sporadisk uppvärming.
Sällan någon blöt bil/tillförd fukt där.
Är er ångbroms MATAKI Halotex D20 rätt produkt att sätta innanför gles/gips? Om inte, vad rekommenderar ni?
Tack på förhand.

Svar:
"Ja det borde fungera bra. Skulle man i ett senare skede vilja göra om garaget till en varm bo-del och plasta väggarna bör man ju byta ångbroms till ångspärr. Men som ”halvkall” lösning bör det funka bra.

Förutsätter såklart att det finns någon åtgärd för ventilation så att fukten (oavsett om den uppstår i garaget eller i takkonstruktionen) kan luftas ut."
 
Tomture61
G Gotag skrev:
Tack.

Jag ställde frågan till Mataki och fick svar av en projekttekniker:

Förutsättningar: 40 kvm garage i södra Skåne. Isolerad platta Väggar utifrån: Stående baspanel, luftspalt, utegips, 45x95, 95mm stenullsisolering, gips.
Tak utifrån: Ytpapp, råspont på 45x195, luftspalt, 145mm stenullsisolering, gles, gips.
Sporadisk uppvärming.
Sällan någon blöt bil/tillförd fukt där.
Är er ångbroms MATAKI Halotex D20 rätt produkt att sätta innanför gles/gips? Om inte, vad rekommenderar ni?
Tack på förhand.
Halotex D50 ångbroms är bättre i ditt fall .
https://mataki.se/vagg/angbroms/50663001-angbroms-halotex-d50--25x2-70-m
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om man väljer att värma sin byggnad ibland , kallställa ibland (lägre än 16 gr) så kan luftfuktigheten bli högre i byggnaden än utanför . Därav är en variabel ångbroms bäst vid dessa förhållanden . Fukt kan transporteras åt bägge håll . Den är dock bättre än en ångbroms för detta scenario.
Tomture61 Tomture61 skrev:
Halotex D50 ångbroms är bättre i ditt fall .
[länk]
Halotex D50 har ett Sd-värde (m) på 3,5
Halotex D20 har ett Sd-värde (m) på 2
Vario Xtra har ett Sd-värde (m) mellan 0,3-5,0
Lite googlade lösa referensvärden:
Ångspärr (vanlig 0,2 plast) 20-40
Ångbroms brukar enligt google ha ett Sd mellan 2,5-6,5
OSB-skiva 2,4
Gipsskiva 0,1

Varför tycker du att just D50 är bättre i mitt fall? :)
 
Tomture61
G Gotag skrev:
Halotex D50 har ett Sd-värde (m) på 3,5
Halotex D20 har ett Sd-värde (m) på 2
Vario Xtra har ett Sd-värde (m) mellan 0,3-5,0
Lite googlade lösa referensvärden:
Ångspärr (vanlig 0,2 plast) 20-40
Ångbroms brukar enligt google ha ett Sd mellan 2,5-6,5
OSB-skiva 2,4
Gipsskiva 0,1

Varför tycker du att just D50 är bättre i mitt fall? :)
Du tog upp Halotex , av varianten 20 eller 50 är 50 bättre i ditt fall .
De skriver att den är variabel .
Dvs. fukt kan transporteras åt bägge håll .
Därav namnet variabel ångbroms .
 
Garage och fritidshus är väl ungefär samma sak eller? 🤪
Det är iaf intressant vad Isover skrrvier i denna FAQ
https://www.isover.se/supporten-tipsar/ska-fritidshus-isoleras-och-plastas#1

Kan Isovers Vario®-system med en variabel ångbroms vara ett fördelaktigt val i fritidshus eftersom denna fungerar dynamiskt när fukt och temperatur varierar i inne- och utemiljön?​

Ja, Vario®-systemet har fördelar i fritidshus!

Isover Vario® Xtra reagerar på hög relativ fuktighet och släpper igenom fukt vid behov. I fritidshus har det först och främst betydelse för att minska sommarkondens på vår och försommar när solen värmer upp fasadbeklädnaden och yttertaket och trycker fukten inåt. Vario®-foliens förstärkningsskikt på dess baksida har förmåga att fånga upp viss kondens som i sin tur ganska omedelbart släpps igenom Vario®-folien till inomhusmiljön där den ventileras bort.

Vario®-folien kan ersätta vanlig plastfolie som används i traditionella ventilerade bostadskonstruktioner. Den kan även användas i speciella icke-ventilerade kompakta konstruktioner. Fördelen med detta är att man får en fuktsäker lösning som också sparar plats och som är enkel att montera med färre komponenter än traditionell ventilerad lösning eftersom man inte behöver bygga luftspalt.
En traditionell plastfolie kan inte fånga upp kondens med det resultat att fukten - sommarkondensen - rinner av och fångas upp av konstruktionsvirket t.ex. i syllarna i ytterväggarna. Det är en onödig påfrestning.
Släppa igenom hade väl varit bättre ordval än fånga upp. Fångar upp är ju snarare justerad den gör…vilket inte är bra.
 
Tomture61
G Gotag skrev:
Halotex D50 har ett Sd-värde (m) på 3,5
Halotex D20 har ett Sd-värde (m) på 2
Vario Xtra har ett Sd-värde (m) mellan 0,3-5,0
Lite googlade lösa referensvärden:
Ångspärr (vanlig 0,2 plast) 20-40
Ångbroms brukar enligt google ha ett Sd mellan 2,5-6,5
OSB-skiva 2,4
Gipsskiva 0,1

Varför tycker du att just D50 är bättre i mitt fall? :)
Vet ej hur jag ska försöka förklara för dig hur klimatet blir i en byggnad som ömsom kallställs / värms upp .
Ett scenario som tex kan hända på hösten är att temp är varmare utanför byggnaden än det är i byggnaden .
Desto mer isolerad byggnaden är ju längre pågår denna tempdiff .
Så fort man isolerar en byggnad får man alltid 2 olika klimatzoner (inne/ute)
När du kallställer ditt garage så kommer luften på utsidan , som innehåller mer fukt , att söka sig in i byggnaden (naturen vill alltid ha en jämvikt)
Eftersom den kallare luften i byggnaden inte kan hålla den högre fukthalten på inkommande luft så kommer den att sätta sig på fasta föremål .
Tex i väggar / tak . Har man då diffspärr i klimatskalet kommer denna fukt tillslut att sugas upp av byggnadsdelar som trä .
Fortgår detta länge så får man fuktskador / mögel i väggar / tak (klimatskalet)
Eftersom du ömsom kommer att värma / kallställa så är det smartaste valet för dig att använda en diffbroms som kan transportera fukt åt bägge håll .
Tänk sommarstuga som besöks och värms ibland på höst , vinter , vår .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet ej hur jag ska försöka förklara för dig hur klimatet blir i en byggnad som ömsom kallställs / värms upp .
Tycker mig ha det ganska klart för mig nu.
Problemet är väl fortsatt att välja mellan broms med variabelt värde alt. broms med lågt eller högt värde.
 
Det spelar ingen roll hur du gör. Det kommer inte bli några fuktproblem oavsett om du sätter ångspärr, ångbroms, eller ingenting alls. Temperaturskillnaderna är för små och för kortvariga för det ska hinna bli någon kondens. Dessutom är väggarna byggda med ordentliga luftspalter, som kommer att ventilera bort den ytterst lilla fukt det skulle kunna bli.
OM, det med mot alla odds någon gång skulle bli fråga om kondens, så är det vid varmt väder ute, och kallt i garaget. Det skulle isåfall tala för att låta bli ångspärr.
En sak som många glömmer, är att gips är en ganska skaplig ångbroms. På så vis har du redan en ångbroms.
Personligen skulle jag skippat övrig ångspärr/ångbroms.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.