A
Jag skulle behöva lite smakråd om kulörer på ett golv till ett kök byggt 1961. Köket har originalköksluckor (i teak eller gabon) och tanken är att behålla och putsa upp luckorna.

Idag finns en flerfärgmönstrad linoleummatta, som tyvärr efter 62 år har en del skador. Därför har jag tittat efter ett nytt golv, som matchar köket.

Jag var först inne på ett rutigt golv och det var därför som jag kom in på Marmoleum Click-spåret. Och jag tycker själv att blått är väldigt snyggt mot gabon/teak, så min första idé var ett rutigt golv med ”vintage blue” och ”silver shadow”.

Sedan har jag tittat på otaliga inspirationsbilder där man också lagt golvet i andra mönster och även i flerfärg. När jag nu var på plats i huset med färgprover så blev det ännu svårare.

Det gamla golvet känns svårslaget vad jag än hittar på för färgkombinationer. Och då är inte ens blått med som en färg i gamla golvet.

Vilka färger är snyggast till gabon/teak?


Färgprover på ett geometriskt mönstrat golv vid en tröskel; design, renovering eller inredningsplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvprover och en produktkatalog på ett befintligt mångfärgat golv nära en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färgprov och katalog på golv med hexagonala plattor. Inredningsförberedelse eller renoveringsplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
Jiji
  • Laddar…
BirgitS
Jag tittade igenom några nummer av Allt i Hemmet från 1961 och alla kök hade linoleummatta, diskret mönstrad (som Marmoleum Marbled) i en rätt murrig färg. Ingen av de köken hade teakluckor men januari -62 finns det ett och det ser ut så här.
Gammaldags köksinteriör med trämöbler, skåp och kakel. Blommig tapet, tidningssida synlig. Vintage, hemtrevlig atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltså även denna gång en matta i en något mörkare diskret färg som är smutstålig.
 
A
Jättefint! Den där blågråmarmorerade färgen på golvet är inte så tokig mot teak. Fint också med den gula väggen och fondväggen.

Det är ljusgula kakelplattor ovanför diskbänken i detta kök, men det är ett par som spruckit så jag får se hur jag ska göra med detta.
 
BirgitS
I en annan artikel är visserligen inte köksluckorna i teak men det är en köksö med baksida i teak och där är det någon sorts tegel på golvet så det blir mer som ton i ton.

Överlag så är färgerna dämpade, svärtade etc. i stället för klara, t.ex. senapsgult som på väggen i bilden, det är mycket gråtonat blått, mörkt dämpat grönt. Så om man tar din första bild så ser den gula provbiten mycket "fel" ut.

Tänk på att det förekom mycket som var asbesthaltigt då, t.ex. PVC-plattor, svartlim och kakelfix på den tiden. Skicka in provbitar för analys innan du river.
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
Originalgolvet är ljuvligt. Jag har med (tycker jag) viss framgång matchat teak med färgerna ”rosemary green” och ”liquid clay” i olika rum. Försök med de färger som har gult i sig (-Y på slutet av färgkoden), de brukar matcha bäst.
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
Orginalgolvet!!!!

Du har säkert uteslutit det redan men en rätt person kan ju göra underverk med gammal linoleum och även byta skadade hexagoner. Risken finns ju att de sitter med svartlim men den risken måste du hantera oavsett om du byter några eller alla om du inte tänker sig att lägga ett nytt golv över
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
Dina teakluckor har ju en väldigt varm färgton, med mättad djup färg. Det tas upp i originalgolvets varmt lejongula och orange färger. I åtminstone två av dina bildexempel ser du ut att ha valt snarare kalla toner - med en kall citrongul, kallt duvblå och de gråa tonerna.

Om du försöker hitta ersättningsfärger som bättre möter upp värmen och mättnaden i luckorna tror jag att det kommer kännas bättre.
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.