G OMathson skrev:
kolla bilderna på Aftonbladet, nästan bara långtradare, räcket men en som hamnar på sniskan så är det helt kört för alla.
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Med vinterdäck behöver man inte snökedjor
Även med M+S däck så kan det vara svårt att köra dragbil med trailer, dubbdäck är nog extremt ovanligt på lastbilar?

Borde vara förbjudet att köra förbi en lastbil som fastnat i högerfil med lastbil/buss om omkörande INTE har snökedjor. Totalstopp blir det väl först när första lastbilen stannat lite på sniskan och nästa lastbil tänker att han nog klarar situationen bättre. In då till sidan och sätt på kedjor! Helst ska det ske innan backen. En skylt vid backar som kan tändas att det är krav på snökedjor!

Jag har "lärt mig" sätta på snökedjor på lastbil en gång för mer än 20 år sen, inomhus, i värmen. Det är rätt mekigt och inget man vill göra mitt på motorvägen i halka, även för sin egen säkerhets skull...

Körde personbil upp till Awahane hotell i Yosemite, då var man tvungen att ha med snökedjor och visa för rangern men tack och lov behövde vi aldrig sätta på dem... Men jänkarna i Kalifornien har väl sällan dubbdäck, tror inte ens det är tillåtet... Men kanske har skåningarna heller inga dubbdäck?
 
Nej, dubbdäck rekommenderas väl normalt inte i Skåne
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Nej, dubbdäck rekommenderas väl normalt inte i Skåne
Jag tycker dubb är bra i Skåne eftersom det är blankis när det är halka.

Problemet är att många i Skåne inte ens kör med vinterdäck på vintern.
 
  • Gilla
enoch85 och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Inte vet jag men funkar ju i tex Österrike, du får böter direkt på plats som förare om du inte har kedjor eller liknande om du är på väg mot ett pass och blir stoppad, även i personbil.
"Arbetsmiljö" tja, då låter vi väl vara som det är. Kör du tung trafik har du rätt att stoppa upp "hela värden" för att det är ju tungt, kallt och blött, man blir smutsig och förstör naglarna att sätta på kedjor om du har fastnat....
Personligen skulle jag gärna se samma system i Sverige dock så har jag svårt att tro att facket skulle acceptera att en busschaffis förväntas gå ur bussen och dra på kedjor

Chansen är dock större för att man kan förvänta sig att en lastbilschaffis kan göra det..


Själv fastnade jag i kaoset 2006 eller var det 2007 i Stockholm dock så existerade vägrenen på den tiden på e4an så jag körde på den från vilda Väsby till kista och sedan vidare till en polare på smågator där jag slaggade över..

Som du säger var det lastbilar och bussar som var problemet även denna gång..
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Även med M+S däck så kan det vara svårt att köra dragbil med trailer, dubbdäck är nog extremt ovanligt på lastbilar?

Borde vara förbjudet att köra förbi en lastbil som fastnat i högerfil med lastbil/buss om omkörande INTE har snökedjor. Totalstopp blir det väl först när första lastbilen stannat lite på sniskan och nästa lastbil tänker att han nog klarar situationen bättre. In då till sidan och sätt på kedjor! Helst ska det ske innan backen. En skylt vid backar som kan tändas att det är krav på snökedjor!

Jag har "lärt mig" sätta på snökedjor på lastbil en gång för mer än 20 år sen, inomhus, i värmen. Det är rätt mekigt och inget man vill göra mitt på motorvägen i halka, även för sin egen säkerhets skull...

Körde personbil upp till Awahane hotell i Yosemite, då var man tvungen att ha med snökedjor och visa för rangern men tack och lov behövde vi aldrig sätta på dem... Men jänkarna i Kalifornien har väl sällan dubbdäck, tror inte ens det är tillåtet... Men kanske har skåningarna heller inga dubbdäck?
Jag tänkte på personbilar och inte lasbilar iofs. M+S är åretruntdäck på sin höjd. Jag har inte koll på lastbilar men för personbilar är det tre toppar & snöflinga som gäller. Och bra vinterdäck såklart. Dubbdäck är bara att glömma söderut

Diagram jämför allvädersdäck, året-runt-däck och vinterdäck baserat på temperatur, väder, gummi, mönster och logotyper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mats-S
A ajn82 skrev:
Nej, dubbdäck rekommenderas väl normalt inte i Skåne
Ni minns väl när vinterdäckslagen kom, skåningarna hävdade då att dom skulle vara undantagna från den ... dom har ju ingen vinter hävdade man 😆
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Mats-S
Kollade på bilderna från kaoset, typ 70% av fordonen är långtradare:
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/alla-evakuerade-fran-snokaoset-pa-e22/

Man behöver nog inte vara trafikforskare eller Einstein för att förstå hur det här kaoset skapats. Det var samma skit när det var kaos på Essingeleden dan före allhelgonahelgen för typ 15 år sedan, långtradare med skitdäck blockerade effektivt all trafik i typ 18 timmar. Satt själv fast i det eländet efter att ha tagit som det visade sig ett personligt felaktigt beslut att inte ta in på hotell efter arbetets slut på Scania Södertälje.

Men i Sverige är detta helt ok, händer gång på gång. Precis som redan påpekats har man i Österrike obligatoriska snökedjor på utsatta vägar, OCH Polisen står och kollar att dom är på också.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Dags att agera som en fransman låt oss mötas utanför Rosenbad med en spade och stänga in dom jävlarna 🤪.

i brist av gödsel
 
Mats-S
G Greger_08 skrev:
Dags att agera som en fransman låt oss mötas utanför Rosenbad med en spade och stänga in dom jävlarna 🤪.

i brist av gödsel
Finns gott om snö i fjollträsk nu (snöade minst 3 dygn i sträck i Sollentuna), så det är bara att börja tippa snön där ;-)
 
Ja jag har skottat tre gånger om dagen i två dagar här. Tur i oturen i alla fall att det varit kallt så det inte varit blötsnö... Nån dag i mellandagarna när jag skottade höll jag på att knäcka skaftet på skyffeln för det var snöslask att skotta bort. Och dan efter blev det minusgrader så jag var i alla fall glad att jag fick bort det.

De som bor i "norrland" och har haft minusgrader sen november vet inte hur bra de har det! :)

(Fast just nu fryser de väl ihjäl istället.)
 
Mats-S
N Nerre skrev:
Ja jag har skottat tre gånger om dagen i två dagar här.
Jaha, då har det börjat ösa ner snö igen i Sollentuna, -13 dessutom. Nytt motionspass i morgon då :)
 
  • Gilla
HLindroth
  • Laddar…
kisumisu
Fairlane Fairlane skrev:
Nejmen vilken överraskning att den inte passade till er. Vi har redan för väldigt länge sen konstaterat att det inte finns någon elbil för er...

Men den kan vara för andra?
Tanken med artikeln var nog att visa att det kan vara ett intressant alternativ för vissa, inte för alla.

Var det inte du som nyss yrade om att folk var tvungna att säga upp sig från jobbet om de inte kunde köpa billiga bilar?
Resan du räknade på då var väl mindre än 5 mil?
Precis så är det.

Elbil passar inte alla.
Dieselbil passar inte alla.
Bensinbil passar inte alla.
Osv osv listan kan göras lång.

https://elbilen.se/nyheter/sa-langt-kom-tesla-model-3-i-40-grader/

Allt har sina för o nackdelar.

Jag gillar t ex i diesel att där påverkas inte förbrukningen som elbil och bensin.
Men den är dyr i drift med dieselskatter eller eventuella ad blue och partikelfilter mm. Går inte så bra i kyla. Bränsle säljs i kartell.

Elbilen är billig i drift, färre delar som kan gå sönder och verkar tåla kyla bättre. Är tyst. Enkel att ladda om man bor i eget hus. Blir tom enklare då man slipper köra omvägen via macken. Sladd är man ju ändå van att koppla in i bilen när man kör motorvärmare. Beror helt på elavtal och var man laddar finns konkurrens om "bränsle", nån kanske tar 10kr kWh medans nån annan tar 1kr (eller tom lägre om man laddar hemma).

Bensinbilen vet jag inte om den har så mycket fördelar. Drar som sjutton precis som elbil. Fryser på vintern precis som diesel även om den kanske varmare kräver den tomgång innan is släpper från rutorna. Blir dyr i drift. Bränsle säljs i kartell.

https://www.svd.se/a/2B2pmr/diesel-och-bensin-dyrare-igen
 
Redigerat:
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
Krilleman
kisumisu kisumisu skrev:
Elbilen är billig i drift, färre delar som kan gå sönder och verkar tåla kyla bättre.
Är du säker på detta påståendet?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Är du säker på detta påståendet?
Det är ju definitivt så att en elbil är en betydligt mer simpel konstruktion. Sen elbilarnas intåg har ju de kinesiska bilmärkena blommat som svamp i skogen. Tar man bort förbränningsmotorn (som är extremt komplicerad att göra effektiv) så är ju resterande komponenter rätt simpla.

På sätt och vis är det ju konstigt att inte Bosch, Panasonic, Hitachi, Yamaha och Philips börjat tillverka bilar.

Sen är ju elbilar en katastrof i minusgrader, så det beror ju på vad du avsåg.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Krilleman Krilleman skrev:
Är du säker på detta påståendet?
Jag kunde i alla fall ladda min hybrid vid -34 och gick köra på el och bilen betedde sig som vanligt.

Beror säkert också på vad man har för bil och bilmärke också.

På en elbil finns ingen växellåda (visst finns det låda men inte sådan som i fossilbil), avgasrening, motorolja osv.

Nu äger jag ingen ren elbil utan en hybrid, får serva den 1 gång per år eller vart 15 000km. Frågade serviceintervall på elbil och det är det dubbla dvs 2 år eller 30 000km. Här är det såklart olika från bilmärke till bilmärke, men normen är ju stt man åtminstone servar bilen 1 gång per år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.