Hej

Ska bygga ett timmerhus på 150kvm och ska gjuta golvvärme i plattan, vill elda med pellets.
Det jag undrar är om nån vet hur ett pannrum måste vara byggt för att vara godkänt och om det måste vara någon special storlek på rummet.
 
Har du en panna under 60kw behöver du inget pannrum egentligen men det är inte dumt att ha iaf. Snacka med sotaren i din kommun han vet.
rogge
 
Hej
Vi har precis flyttat in i vårat rundtimmer hus som är på 180 kvm i 230 rundtimmer och vi har lagt ner vattenburen golvvärme i hela huset och vi var tvungen att ha pannrum. Vi löste det dock så att vi la pannrummet i anslutning till garaget där vi även rymde acctank på 4000 liter och expansionskärl mm. Det var en hel vetenskap med detta pannrum nya lagar sa att.
-Alla golv och tak ska vara mineritbeklädda.
-Brandsäker dörr (självstängande)
- Luftkonditionering
-Placeing av panna i förhållande till tankar mm.
- Placering av skostenen och en viss höjd på röret i förhållande till taknock mm.
Vi fick mycket hjälp av sotaren och ett tips att ta kontakt med dem innan du börjar så kommer dem ut och ger tips.
Vi byggde hela pannrummet själv och det blev jättebra.
Ett tips tänk på att pelletsen tar upp plats och man vill gärna ha den nära precis som med veden.
Lycka till
C och M
 
Det är skillnad om du har pannrumet i anslutning till garaget.
Om du ska ha pannrumet i bostaden så behöver du inte ha något pannrum.
Fast det kan ju vara en god ide att bygga brandsäkert i alla falll. Men om jag byggde nytt så skulle jag inte skriva pannrum på ritningarna.

Jag har pratat mycket med boverket om detta och saken är solklar.Det finns inget lag krav på pannrum om pannan är under 60kw. Säger sotaren något annat så är det bara att överklaga beslutet och då tolkas lag kraven och då får du rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.