Hej, vi funderar på att köpa ett timmerhus från Ryssland via en svensk agent. Husleverantören vill ha förskottsbetalning i 3 delar; 33% kontraktskrivning, 33% rest stomme vid fabrik, 34% innan frakt till Sverige. Dvs att jag betalar allt innan huset ens anlänt till sverige.!? Dock, säger den svenska agenten att denna leverantör lämnar "bankgaranti" för all förskottsbetalning, och då undrar jag vad denna bankgaranti ger mig för säkerhet. Någon som vet vad en bankgaranti innebär.?
 
En bankgaranti innebär att banken garanterar att entreprenören har minst detta beloppet i kontanter på sitt konto. De är då spärrade tills du fått betalt och återlämnat bankgarantin.
Det fungerar iallafall så på svenska banker.

Den svenska agenten borde dock spela efter svensk köplagstiftning vilket innebär att de får ta en viss förskottsbetalning som säkerhet för att de påbörjar produktionen. Merparten skall sedan betalas i samband med leveransen.
Oavsett så har du rätt att innehålla 5% tills du fått hela leveransen.
 
Vilken bank ska ställa ut bankgarantin? För mig är det stor skillnad på en garanti från en etablerad svensk bank eller en rysk...

Nästa sak som är viktigt att veta är att det finns två typer av bankgaranti: bankgaranti samt ovillkorad bankgaranti ("on demand" på engelska). I det första fallet garanterar banken att summan finns, men du måste komma med ett domstolsutslag för att kunna få tillgång till pengarna. Vid en ovillkorad bankgaranti så behöver du bara meddela banken att du vill ha pengarna så betalar de ut dem utan att fråga varför. Om du har hämtat ut pengar som du inte har rätt till så måste leverantören stämma dig för att få tillbaka sina pengar.

Om du får en ovillkorad bankgaranti utställd av en etablerad svensk bank så ser jag inte något problem med att betala i förskott.
 
Allt fullbetalt innan frakt? Vem står för risken om hela klabbet försvinner på vägen hit?
Jag skulle vara synnerligen skeptisk, 10-15% i förskott, resten "on delivery"...
 
Om företaget skulle ge ut en ovillkorad bankgaranti, så skulle de lika gärna kunna strunta i att ta betalt och istället begära en bankgaranti av dig, så det verkar ytterst osannolikt att de skulle lämna ut en sådan.

Erbjud dig att garantera beloppen, men betala absolut inte hela beloppet, eller ens 33%, i förskott. Det blir nästan alltid strul och vissa fel. Även om de nu skulle vara seriösa, hur bråttom tror du att de kommer ha att fixa fel om de redan har fått betalt?

Att betala i förskott är att be om problem.
 
Grundregeln du bör hålla dig till är att aldrig betala mer i förskott än vad du kan tänka dig att förlora. Betalar du 33% i forkott till en firma i ryssland och än värre 100% innan du ens har en endaste liten plankstump på plats låter faktiskt helt vansinnigt.

Ser inte huset ut som det ska, är det av dålig kvalliet eller vad det än må vara så som du inte är nöjd med så har du inte en chans att få detta fixat om du redan betalt hela beloppet. Girighet är vad som oftast orskar ekonomisk katastrof och i detta fall så kanske du ändå hittat ett hus som är rätt prisvärt så kan ändå kan vara värt att lägga till en slant för att göra affären bättre.

Fråga - Om ni är beredda att gå med på genomföra denna affär på ett annat sätt så är jag beredd att betala x antal kronor extra för huset?
 
Hej
Har just flyttat in i ett 230 rundtimmer hus på 170 kvm i två våningar som vi byggt alldelens själv från första stock.
Lite tips till dig som funderar angående detta med förskottbetalning mm. Vi ritade vårat timmerhus och sedan beställde vi stommen från Finland och dem vill också ha förskottsbetalning men vår bank godtog inte detta och det var tur för stommen blev rejält försenad och där stod vi!!!!
Men vi betalade en del och resterande när stommen var avlastad och genomgången!!!!! Och redan vid avlastningen så var takbjärlkarna skadade och var tvungen att bytas ut. Och sedan var en stock fel sågad och bygget blev stående tills den nya stocken anlände. Ja det är en del att tänka på....
Lite att tänka på om du tar ett timmerhus från ryssland.
Kolla vad det är för timmersort??
Kolla att det går igenom en besiktning i sverige enligt våra byggnormer ( där hade vi problem !!!! det ska bla annat vara lätt att handikappanpassa och då måste man ha villastandard på ytterdörrar tex det var mer saker också bland annat luftkonditioneringen i ett timmerhus!!!)
Vi undkom dock en del regler då vi fick en jättebra kille på byggnadsnämden och vi skrev det som fritidshus och sedan när det var besiktat och klart så la vi om det till åretrunt hus.
Detta är också viktigt ur bankens synpunkt hur mycket man får låna på huset mm. Går inte huset igenom en besiktning i sverige när det är uppmonterat och ni ligger på byggkreditiv så är det inte kul får då får ni inte placera era lån till bolån och då kan det blir dyrt.
En bit från oss är det byggt ett ryskt timmer hus och dem har haft JÄTTEPROBLEM med sitt timmer. Timmret var inte i bra skick alldelens för fuktigt när det kom och sedan så fick dem blånad på det och sedan vridningar mm. Men för den skull är det inte ALLS säkert att ni får problem. De hade också en svensk agent men det var jätte mycket strul men det är skitsnyggt!!
Det är underbart att bo i ett timmerhus.
Lycka till.
Cissi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.