Jag har 20A huvudsäkring. En värmepump som har en effekt på 7KW, den drar enligt appen som max 2,5KW men det är mer de tillfälliga topparna nu när det är flera minusgrader. Annars 1,5-2 och på sommaren givetvis mindre.

Finns det utrymme att ladda med duglig fart på 3-fas eller måste jag fundera på 1-fas?

Funderar på att köpa 11kw laddbox med lastbalanserare Enegic.
 
Fairlane
Hej,
Din värmepump, är en luftvatten på 1 fas? som drar max 2,5 kW, men oftast mindre, är det korrekt?

2,5 kW motsvarar ungefär 11 A, så då har du lite kvar att ta av, men det beror ju på vad mer du har som drar el, som ligger på samma fas.
Om inget annat ligger och belastar så kan du ändå ladda med 3x8A även när luftvärmepumpen maxar. Det räcker rätt långt i de flesta fall.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
F
Leafbranch Leafbranch skrev:
Jag har 20A huvudsäkring. En värmepump som har en effekt på 7KW, den drar enligt appen som max 2,5KW men det är mer de tillfälliga topparna nu när det är flera minusgrader. Annars 1,5-2 och på sommaren givetvis mindre.

Finns det utrymme att ladda med duglig fart på 3-fas eller måste jag fundera på 1-fas?

Funderar på att köpa 11kw laddbox med lastbalanserare Enegic.
Vi har 3 fas VP, brukar sluka 2-3kw. Men går elpatronen in så blir det 9kw. 3 fas laddare till bilen på 11Kw men jag har ställt ner den till 10A vilket ger 6kw vilket är fullt tillräckligt för oss. Har ingen lastbalansering, kändes onödigt. Säkringen har aldrig gått iaf.
 
  • Gilla
Leafbranch
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hej,
Din värmepump, är en luftvatten på 1 fas? som drar max 2,5 kW, men oftast mindre, är det korrekt?

2,5 kW motsvarar ungefär 11 A, så då har du lite kvar att ta av, men det beror ju på vad mer du har som drar el, som ligger på samma fas.
Om inget annat ligger och belastar så kan du ändå ladda med 3x8A även när luftvärmepumpen maxar. Det räcker rätt långt i de flesta fall.
Det är en 1-fas Panasonic luftvatten 7kw, i appen som läser av förbrukningen har den aldrig sen vi installerade den dragit mer än 2,5kw om man nu kan lita på den. Det ser mer ut som medelvärdet ligger på 1,5kw, Jag tror den är på egen fas, får dubbelkolla.

Låter hoppfullt, trodde jag nästan var dömd till 1-fas laddning.
 
Fairlane
Tverksamt att den skulle ha en egen fas. En egen säkring, ja men egen fas tror jag inte. Du har väl spis också eller häll och ugn?
En spis kan ju anslutas på en fas, men det gör ju ingen om tre faser finns.
 
hur många mil brukar du snitta per dygn?
 
A Alexn72 skrev:
hur många mil brukar du snitta per dygn?
Har ingen elbil idag eller haft, men jag skulle säga 3 mil varje vardag är nog standard. Sen blir det väl någon eller ett par gånger i månaden en längre sträcka på upp till 15-20 mil.
 
Leafbranch Leafbranch skrev:
Har ingen elbil idag eller haft, men jag skulle säga 3 mil varje vardag är nog standard. Sen blir det väl någon eller ett par gånger i månaden en längre sträcka på upp till 15-20 mil.
För att ladda in 3mil på enfas 6a så tar det ca 5h med andra ord den klarar sig fint att bli full under natten.
Ska man däremot ladda in 20mil på enfas 16a så tar det ca 12h.
Jag gissar att bilen står still iallafall 10h om dagen på hemmaplan.
Kör du 3fas 6a( lägsta som går)
3mil ca 2h
20mil ca 12h

Så vidare inte du ska köra 20mil ett antal dagar i sträck så klarar du dig rimligen på just enfas 6a.

Vad du sen väljer är upp till dig.
Men ju "snabbare" du laddar ju mer krav/kostnader får du på listan
Till skillnad från en fossilbil så är det vettigare att dimensionera för sin dagliga körning och sen laddning under natten.
 
F
A Alexn72 skrev:
För att ladda in 3mil på enfas 6a så tar det ca 5h med andra ord den klarar sig fint att bli full under natten.
Ska man däremot ladda in 20mil på enfas 16a så tar det ca 12h.
Jag gissar att bilen står still iallafall 10h om dagen på hemmaplan.
Kör du 3fas 6a( lägsta som går)
3mil ca 2h
20mil ca 12h

Så vidare inte du ska köra 20mil ett antal dagar i sträck så klarar du dig rimligen på just enfas 6a.

Vad du sen väljer är upp till dig.
Men ju "snabbare" du laddar ju mer krav/kostnader får du på listan
Till skillnad från en fossilbil så är det vettigare att dimensionera för sin dagliga körning och sen laddning under natten.
Också att tänka på kommande effektariffer.

Jag skulle kört på en trefas, det kostar inte mycket ner och så är du lite mer framtidssäkrad.
 
Har du ändå tänkt ha lastbalansering förstår jag inte varför du skulle begränsa dig till en enfasladdare. Ser du till att det i te ligger andra stora förbrukare på värmepumpsfasen skulle jag vara förvånad om du inte minst får ut 3*8 A på trefasladdning, vilket ju ger mer än 1*16. Även om du bara skulle få 3*6 vinner du ju.

Bara om trefasladdningen slår av helt är enfasen bättre, och som du själv beskriver kommer det nog aldrig hända, och gör det det så blir det bara för kortare stunder.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hade ingen aning om att det fortfarande såldes 1-fasladdboxar, trodde de var helt utrotade.
Köp en 3-fasbox och har du lastbalasering är det inga problem. Skulle du ändå vilja ladda 1-fas så bryt av två stift i din typ-2-kabel så laddar den bara med 1-fas..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.