Hej,

Min far har köpt och renoverat en lägenhet i en brf. Brfen har avvecklat gemensam vattenburen värme och respektive bostadsrätt värms med direktverkande el. Det är dåligt isolerade golv, väggar och fönster och elradiatorerna orkar inte med. Inner och ytterväggarna är av sten/slam och uppemot 30cm tjocka. Det är svalt på sommaren, kallt på vintern.

Fastigheten är kulturmärkt och nu har 4 av 8 bostadsrättsinnehavare fått godkänt att installera luftvärmepump med montage på fasad. Utomhusdelarna monteras på dold sida av huset och inomhusdelarna ska så vitt jag förstår placeras så nära utomhusdel som möjligt.

I hans fall blir det obra eftersom inomhusdelen hamnar i kök där det redan finns vedspis. Bättre skulle vara i vardagsrum men då behöver man passera 2 innerväggar a la 30cm. Min fundering är hur långt man kan sträcka inomhusmontaget från utomhusdelen? Och finns det någon chans i världen att få ett sådant montage prydligt snyggt? Drar man rören i takhöjd? Bilder uppskattas 😀
 
Det går att ha långt mellan ute- och innerdelarna men man förlorar litegrann i verkningsgrad och effekt och det kan behövas fyllas på extra köldmedia. Håltagning i tjocka stenväggar är också dyrt. Rören dras i vita kabelkanaler av plast. Kan sättas uppe på väggen men de syns. https://entrade.se/sv/Hem/Kanaler
 
  • Gilla
linvige
  • Laddar…
Många LLVP har fyllning i sig för 10 eller 15 meter rör och kan toppas upp till 20 meter med extra köldmediefyllning (står i deras installationsmanual hur mycket och är olika beroende på använd köldmedie då tex. R32 väger mindre per volym än R410A).

En bra kunnig kyltekniker kan dra rör betydligt längre än så vilket är mer regel än undantag för tex. företagsinstallationer av AC i besvärliga utrymmen men då måste man börja tänka på oljeåterföring med kanske extra tillsatt olja, med olik trix som samlar oljan och sedan mer som oljeproppar blåser tillbaka till maskinen.

Köldmedie är också tungt vilket gör att om det är 10-15 meters höjdskillnad ger den extra trycket för att få runt köldmediet att COP kan minska en smula.
 
Redigerat:
  • Gilla
linvige
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.