Har ett hus med källare och försöker göra vad jag kan för att dra ner energiförbrukningen. Har ganska sparsamt med värme i källaren och ca 17 grader vilket är för kallt för att man ska vilja vara i källaren vinterhalvåret. Dessutom har jag termostater som drar ner temperaturen i huset om termostaten känner att det inte finns folk i huset. Misstänker att den känner av utandningsluften. Brukar räcke med att jag tar några djupa ut och inandningar innan temperaturen i hela huset stiger från 17 grader till 22 grader och köks/toalett fläkten ska starta.

Dränerade om huset för flera år sedan och använde Platonmatta närmast källarväggen och utanför använde jag markskivor av glasull? Med en tjocklek av ca 20 cm. På södersidan av huset har jag också Platon matta men valde 15 cm frigolitskivor. Problemet är den ca 70 cm höga delen av källarväggen ovanför marken som består av betong hålsten. Eftersom marken runt huset större delen av vintern är snöfri misstänker jag att isoleringsförmågan på betonghålsten är nästan lika med noll.

Fundera på om det finns någon isolerande skivor som man kunde limma på utsidan av källarväggen, Bör vara skivor men en avfasad överkant för Mexitegel väggen ligger kant i kant med källarväggen. Kanske skivor med ett lager puts på utsidan eller annan hållfast yta. Vet att när man isolerar fartygsskrov använder vi samma typ av isolering som tydligen ska vara av samma sort som finns i moderna termosar. Vet inte om materialet är för ömtåligt och brandsäkert. Kommer jag att behöva bygglov för det kanske inte ser så snyggt ut om huset kommer att se ut som en tårta med den tjockare sockeln. När jag flyttade in i huset la jag en 10 cm tjock frigolitskiva på insidan av huset men vågade inta har kvar den för att jag var orolig för att ytterväggen skulle bli för kall och fuktig.
 
Vem rekommenderade dig till att ha en isolering av ull utanför platon, inte bra då den blir blöt, isolering ska ligga mellan platon och grunden, nu är den där och inget att göra åt. Det med vad du gör med sockeln är upp till dig och behövs inget bygglov eller liknade för det. Lämpligt att sätta en isolering mot grunden och en form av skiva utanför ( minerit eller steni ) samt en plåt som en plåtis knäcker till som skydd på ovansidan för regn.
 
J jonaserik skrev:
Vem rekommenderade dig till att ha en isolering av ull utanför platon, inte bra då den blir blöt, isolering ska ligga mellan platon och grunden, nu är den där och inget att göra åt. Det med vad du gör med sockeln är upp till dig och behövs inget bygglov eller liknade för det. Lämpligt att sätta en isolering mot grunden och en form av skiva utanför ( minerit eller steni ) samt en plåt som en plåtis knäcker till som skydd på ovansidan för regn.
Fick förslaget av byggfirman som påstod att fukten ska ledas genom glasullen /markskivorna ner till dräneringen om jag sedan hade markduk längst ut som förhindrade fina partickalar att komman in i glasullen.
 
Du skriver ull och markskivor vad för skivor. har jag uppfattat rätt, från grund - platon - ull - duk. var finns någon skiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.