M Mellanbarn skrev:
Sitter givaren för frånluft så det kan läcka in kall luft från vinden? Räcker med lite läckluft på givaren för stort mätfel.
Givaren sitter inne i själva aggregatet. Vad jag kan se läcker det inte men längre in i rören är ju svårt att veta
 
Nptt mpste vara rejält fel.
Jag har Östberg heru aggregat och jag behöver aldrig använda elvärmare (tack och lov) även fast det skulle vara -30.

Det måste vara givare som sitter eller visar fel eller så här du dåligt isolerade rör.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Nptt mpste vara rejält fel.
Jag har Östberg heru aggregat och jag behöver aldrig använda elvärmare (tack och lov) även fast det skulle vara -30.

Det måste vara givare som sitter eller visar fel eller så här du dåligt isolerade rör.
Vad får du för värden på ftx vid - 30 grader ute?
Jag får följande värde nu, sp jag funderar precis som ni beskrev längre upp i inlägget att extra isolera frånluft rören med vanlig isolering och vira runt rören.

För mäter jag alla frånluftsdon i huset så har jag ganska alla exakt på 20° jag är intr helt 100 på Inne tempen riktigt men den ligger mellan 19-20°
Så går man efter skärmen på bilden så tappar jag 3°. Jag kör utan el tillskott.
 
  • En digital kontrollpanel visar temperaturinställningar för olika delar av ett ventilationssystem på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Megax1985 Megax1985 skrev:
Vad får du för värden på ftx vid - 30 grader ute?
Jag får följande värde nu, sp jag funderar precis som ni beskrev längre upp i inlägget att extra isolera frånluft rören med vanlig isolering och vira runt rören.

För mäter jag alla frånluftsdon i huset så har jag ganska alla exakt på 20° jag är intr helt 100 på Inne tempen riktigt men den ligger mellan 19-20°
Så går man efter skärmen på bilden så tappar jag 3°. Jag kör utan el tillskott.
Jag har likt dig. Tror jag?

Skärm med temperaturinformation, utomhus, avgas, rotor, tillförsel, rumsdata och flödesriktning för ett ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mina rör är nog inte isolerade med 12cm utror jag. Eller, hälften av rören ligger under typ 20 cm (ligger mitt i isoleringen i övrigt).

Men jag undrar ifall man inte tappar jättemycket vid ljudisoleringsbitarna. Borde inte de isoleras?

Ventilationsrör i en oisolerad vind, träbjälkar, kala trägolv, mörkt, detaljer av byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Vindsutrymme med isolerade ventilationskanaler och en luftbehandlingsenhet. Träbjälkar, golvplankor och ledningar syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Viktorbyggahus skrev:
Jag har likt dig. Tror jag?

[bild]

Mina rör är nog inte isolerade med 12cm utror jag. Eller, hälften av rören ligger under typ 20 cm (ligger mitt i isoleringen i övrigt).

Men jag undrar ifall man inte tappar jättemycket vid ljudisoleringsbitarna. Borde inte de isoleras?

[bild]
Oj, det var seriöst gjort 👍 men ja du bör isolera ljuddämparna också. Det gjorde jag med mina. Vi köpte huset för 2 år sedan och då satt det ett Regina air ftx installerar. Men nu i veckan kände vi att den hade gjort sitt så satte in ett östberg heru s160 vi drog om vissa rör, men ska dra ol huvudstammen framåt våren och byta ut alla frånluftsdon då dom tydligen var gamla och dåliga idag, bror hjälper mig då han jobbar med ventilation. Men mina rör ligger under all huvudisolering på taket (tjockt lager) och det som är ovanför i liften är isolerad med vad det nu heter. Men kanske ska extra isolera frånluft rören ändå lite till under all isolering bara för att.
 
Megax1985 Megax1985 skrev:
Vad får du för värden på ftx vid - 30 grader ute?
Jag får följande värde nu, sp jag funderar precis som ni beskrev längre upp i inlägget att extra isolera frånluft rören med vanlig isolering och vira runt rören.

För mäter jag alla frånluftsdon i huset så har jag ganska alla exakt på 20° jag är intr helt 100 på Inne tempen riktigt men den ligger mellan 19-20°
Så går man efter skärmen på bilden så tappar jag 3°. Jag kör utan el tillskott.
Digital termostat med temperaturinställningar och batteristatus. Inomhus- och utomhustemperatur visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Termometer ute visar -36 grader nu men så här ser värdena ut på min fjärr till ftx
aggregatet, inte riktigt samma värden som verkligheten iaf inte på utetempen
Har ingen termometer jag kan mäta vid tillluftsdonen men den känns bara lite svalare än vad det redan är inomhus.
Elvärmare är avstängd.

Det låter dock en del ute vid utblåset. När det är såhär kallt flera dagar bygger det på is där men om det stiger till -25 -20 så brukar den försvinna.
 
Jag var ej gjort något åt detta. Jag kör med elen på natten då jag inte gillar när det drar kallt. Har ej isolerat något mer, annat har kommit före
 
  • Display visar temperaturen: -11° ute, 16° inomhus. Östberg-enhet, möjligen för ventilation eller värme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Skomm@r skrev:
Jag var ej gjort något åt detta. Jag kör med elen på natten då jag inte gillar när det drar kallt. Har ej isolerat något mer, annat har kommit före
Sätter du på elen manuellt eller finns det schema för det sp den aktiveras om nätterna?
 
Idag har jag varit på vinden och isolerat rören för frånluften, dom låg bara under 50-60mm isolering täcke. Jag isolerade rören mwd 95mm isolering och tejpade runt alla skarvar bara för att riskera och inte ta tjuvluft. Och sedan lite isolering runt om rören och på med täcket igen. Eftersom rören låg så dumt som dom gör så var det ikte superenkelt att göra det snyggt och ensam. Rören är dragna 84 när huset byggdes. Vi bytte rören för intaget utifrån och avluften ut till 200mm rör. Och ska byta ut huvudstammen till 160mm framöver i vår/sommar/höst eller nåt. Vi har 21.5° i huset och jag får upp 19° frånluft bara. Om det inte ökar till imorrn efter isoleringen.
 
  • Isolering på vind med träbjälkar, mineralull, delvis plattad och rörig med synlig träbit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering i vägg, glasull eller stenull, träreglar, byggmaterial, närbild, inomhus, värmisolering, byggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med isolering, träreglar och synliga ventilationsrör. Oordnat, isoleringsmaterial delvis förskjutet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser detta okej ut? Bortsett från att frånuften snurrar 15% högre än tilluften men vi får in och ut 75l/s just nu med dessa värden, det berodde delvis på frånluftsdonen som var gamla och inte bra mot vad man använder idag, vi glömde byta dessa när vi installerade nya ftx aggregatet. Men dom ska bytas ut framöver, kommer jag få skillnad på värdena om jag säg kommer ner till 60% frånluft istället för 70% som nu? Jag tänker om aggregatet står och suger onödigt hårt nu för hålla kvar värdena och på så sett påverka värdena. Jag kör just nu utan eltillskott vilket är förhoppningen att jag ska kunna göra för att spara energi som vi alla vill idag. Men vilka värden bör inte aggregatet komma ner i för att den ska skada den, tänker mest på rotortemp.
21° i huset

Och sedan tilllufts röret utifrån som isoleringen tog slut vid installationen och sedan kom köldknäppen så jag han aldrig isolera färdigt den, nu måste ju röret tina innan jag kan isolera den för att inte få in fukt. Kan detta påverka värdena också? Känns inte så dock då samma luft kommer in oavsett, isoleringen på det rörer är för stt förhindra eventuella mögelbildningar på vinden med tiden.
 
  • App-gränssnitt för ventilationssystem; visar rum, övertryck, forcering, fläkt, sensorer, rotoreffektivitet, och filterbytesindikator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild av temperaturövervakning med utomhus-, avluft-, rotor-, tillufts- och rumsindikatorer. Ventilationsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett vindutrymme med isolerade ventilationsrör, träreglar och isoleringsmaterial bland konstruktionselement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.