Hej!

Jag har tänkt bygga ett skafferi för torrvaror med mera under vår innertrappa. Känns som ett outnyttjat och bra utrymme för detta.

Jag vänder mig här till expertisen för lite tips om bra och passande materialval. Jag bifogar bilder och listar lite frågor här nedan.

1. Jag tänker mig att jag ska sätta för utrymmet mellan trappstegen. Här vill jag ju att den "täcksida/skiva" som täpper igen utrymmet är så lik befintligt trappsteg som möjligt. Här tar jag gärna emot tips på både materialval och tillvägagångssätt. Se bild för att se vilket utrymme jag menar.
Trätrappsteg underifrån, vitmålade väggar, modern, minimalistisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. För de större "täcksidorna/skivorna" så klurar jag också på viket material som blir enklast och snyggast ihop med befintligt.
Trappa i vitt med trästeg, räcke, leksaker och korg under. Inomhus, ljus interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrappa i vitt hus. Barnets leksakskök under. Hemtrevlig inredning. Vintage stil. Ljusa färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Jag tänker mig också en dörr i framkant (till vänster om trappan). Materialval och tips kring tillvägagångssätt emottages tacksamt.

Tack på förhand!
 
Kul projekt. Trä är materialet du söker.

Sättstegen: Ersätt befintliga sättsteg med en bräda som täcker. Borde gå med 250x34 eller delar av limträ hyllplan. Använd en 28x28 list att skruva i från undersidan. (Eller återbruka den som sitter nu).

Dörren och omkringliggande väggar skulle jag regla upp med 45x45. Jag skulle klä dem med stående pärlspont och även tillverka en dörr av stående pärlspont. Sätt en ventil vid dörren och en höger om trappen.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Ett annat alternativ är att klä sättstegen med en tunnare furuplywood som fästs med en liten läkt om ca 20x20 på insidan..

Väggen kring dörren skulle man kunna klä med trä alternativt gips som omgivande väggar, samma med den stora öppna delen under trappen..

Kul projekt😊
 
S Småbrukaren skrev:
Kul projekt. Trä är materialet du söker.

Sättstegen: Ersätt befintliga sättsteg med en bräda som täcker. Borde gå med 250x34 eller delar av limträ hyllplan. Använd en 28x28 list att skruva i från undersidan. (Eller återbruka den som sitter nu).

Dörren och omkringliggande väggar skulle jag regla upp med 45x45. Jag skulle klä dem med stående pärlspont och även tillverka en dörr av stående pärlspont. Sätt en ventil vid dörren och en höger om trappen.
Tack. Ja jag hade tänkt trä och vill ju gärna få det i så likt utseende som möjligt jämfört med befintliga steg. Limträ hyllplan ingen dum idé. Gillar även idén som nämns nedan med tunnare furuplywood.

Vilket typ av virke tänkte du med dimension 250x34?
 
Jag har några plank liggandes som är så pass breda. Kanske inget du hittar på Byggmax 😂
 
S Småbrukaren skrev:
Jag har några plank liggandes som är så pass breda. Kanske inget du hittar på Byggmax 😂
Hur bör jag behandla träet? Nån typ av lack?
 
En sak är stommen till skåpet. Det kan vara i vilket byggnadsmaterial som helst (OSB, enkel plywood, reglar.) Sedan ytbeläggning. Där finns snygga plywood, spontat virke och annat för ytbeläggning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.