Hej, Vi har golvvärme i stora delar av huset. Den största installationen verkar inte fungera som den ska. Det är varmt i rören men vi får ingen värme i golven, eller bara marginellt. Tänkte börja med att lufta systemet - men lyckas tyvärr inte ens lista ut hur det ska gå till. Någon som kan hjälpa oss som är helt novis på detta?

Värmesystemkomponenter: cirkulationspump, rör, ventiler, termostater, fördelningsblock, installation i väggskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Börja med att få fart på pumpen om det går, vänster sida ett vred med 1 -2 - 3 , 3 är max, sen stänga alla slingor utom en, låta det gå i 15 minuter och sen göra lika med nästa o.s.v.
 
  • Gilla
Kattner68
  • Laddar…
Luftskruven är den vita skruven som sitter mellan röda avstängningsventilen och själva fördelaren.

Har cirkulationspumpen varit avstängd under sommaren?
Om ja, så är det troligast att cirkulationspumpen står stilla, är den "brännhet" så är det ett tecken på att den står.
Skruva bort den stora kromade muttern mitt på cirkulationspumpen, det kan komma lite vatten, å kontrollera och axeln snurrar, finns ett spår i axeln som en stor skruvmejsel passar i, syns spåret så står pumpen stilla, ta då en skruvmejsel och vrid igång axeln/pumpen.
 
  • Gilla
Kattner68
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Börja med att få fart på pumpen om det går, vänster sida ett vred med 1 -2 - 3 , 3 är max, sen stänga alla slingor utom en, låta det gå i 15 minuter och sen göra lika med nästa o.s.v.
Tack, ska se om jag fattar.

Vredet - är det den silverfärgade i nedre vänstra hörnet? Den går från 1 till 6 och står på max (6).

Hur stänger jag slingorna? Är det genom att skruva ned de vita rattarna?
 
Kattner68 Kattner68 skrev:
Tack, ska se om jag fattar.

Vredet - är det den silverfärgade i nedre vänstra hörnet? Den går från 1 till 6 och står på max (6).

Hur stänger jag slingorna? Är det genom att skruva ned de vita rattarna?
Demmpa Demmpa skrev:
Luftskruven är den vita skruven som sitter mellan röda avstängningsventilen och själva fördelaren.

Har cirkulationspumpen varit avstängd under sommaren?
Om ja, så är det troligast att cirkulationspumpen står stilla, är den "brännhet" så är det ett tecken på att den står.
Skruva bort den stora kromade muttern mitt på cirkulationspumpen, det kan komma lite vatten, å kontrollera och axeln snurrar, finns ett spår i axeln som en stor skruvmejsel passar i, syns spåret så står pumpen stilla, ta då en skruvmejsel och vrid igång axeln/pumpen.
Tack,
Jag började med att testa pumpen genom att skruvaloss muttern som du skrev. Axeln snurrar!

Jag har lagt till A-H i bilden nedan.Av din beskrivning så fattar jag det som att luftning sker genom att skruva av vita skruven (G). Är det nästa steg?

VVS-installation med pump, ventiler och flervägsfördelare för vattenburen golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Testade att lufta lite (dock osäker på om luftning sker på den övre eller den nedre vita skruven) - det kommer vatten direkt på båda, men gissar att det ändå kan finnas luft i systemet. Systemet täcker nog ca 70-80 kvm på olika våningsplan. Ska vi låta det stå och rinna en längre stund eller är det ingen idé eftersom det kommer vatten direkt? Det finns lite värme i golven, men verkar inte nå ut riktigt överallt.
 
Kommer det vatten direkt finns det inget luft just där iaf.
Det skulle kunna tänkas att det är luft i slingorna, men om alla slingor är kalla så är det ganska orimligt att det är luft i alla slingorna, utan mer troligt något gemensamt som tex cirkulationspumpen.

Öppna skruven "D" på cirkulationspumpen och kontrollera om axeln snurrar.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Kommer det vatten direkt finns det inget luft just där iaf.
Det skulle kunna tänkas att det är luft i slingorna, men om alla slingor är kalla så är det ganska orimligt att det är luft i alla slingorna, utan mer troligt något gemensamt som tex cirkulationspumpen.

Öppna skruven "D" på cirkulationspumpen och kontrollera om axeln snurrar.
Hej, jag öppnade skruven D och kan konstatera att axeln snurrar. och känner jag på slingorna så är de inte kalla, men jag upplever fortfarande att golven inte blir så varma som de borde vara. Dock prövade jag att stänga av slingorna som Jonaserik föreslog, och då kallnar de flesta, men inte alla. Undrar därför om det är något som fastnat, typ som det ka göra på ett vanligt element, där "piggen" kan fastna i intryckt läge?
 
Kattner68 Kattner68 skrev:
Hej, jag öppnade skruven D och kan konstatera att axeln snurrar. och känner jag på slingorna så är de inte kalla, men jag upplever fortfarande att golven inte blir så varma som de borde vara. Dock prövade jag att stänga av slingorna som Jonaserik föreslog, och då kallnar de flesta, men inte alla. Undrar därför om det är något som fastnat, typ som det ka göra på ett vanligt element, där "piggen" kan fastna i intryckt läge?
Blir till att ta bort dom vita hattarna och jämföra värmen på dom som blir varma och svala. Piggarna ska vara lika uppe. Hur var det, är det en VP ni har så kika på cirkpumpen i den, sitter nog nere under VP och se vilken fart den har.
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Blir till att ta bort dom vita hattarna och jämföra värmen på dom som blir varma och svala. Piggarna ska vara lika uppe. Hur var det, är det en VP ni har så kika på cirkpumpen i den, sitter nog nere under VP och se vilken fart den har.
Tack - men hur jag tar jag de vita hattarna? har prövat att dra rakt upp, men vet inte hur mycket våld jag kan använda.
 
Har inte sett den sorten förut. Det är ett litet hål på sidan, kan vara en skruv som håller allt på plats eller ett bleck, tror mest på det första. Sen den första till vänster sitter på sniskan och är nog en av dom varmare slingorna.
 
J jonaserik skrev:
Har inte sett den sorten förut. Det är ett litet hål på sidan, kan vara en skruv som håller allt på plats eller ett bleck, tror mest på det första. Sen den första till vänster sitter på sniskan och är nog en av dom varmare slingorna.
Du har rätt, det var en liten skruv, fick loss dem nu. Alla piggar är uppe (den som satt på sniskan är mycket riktigt den varmaste, och den satt ju inte rätt - du ser ett litet hål på den röda "muttern" - så den gick aldrig att stänga helt.

Ska det se ut så här? Jag har tryckt på piggarna, men de rör sig inte. ska jag hamra lite på dem för att se så de flexar?

Fördelningsrör för uppvärmning eller vatten med etiketterade rör och justerbara ventilventiler; teknisk infrastruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tryckte lite hårdare på piggarna, och de flexar nog som de ska. En vit hatt är dock omöjlig att få loss...

Undrar om de där hattarna kan stänga/öppna slingorna - det känns inte som att de gör varken till eller från. kan jag öppna/stänga genom att vrida på den röda muttern istället? Syftet att vrida på den röda muttern är att öppna flödet mer på vissa slingor.

Tack vare era tips kan jag nog konstatera att pump och system fungerar som det ska, men värme kommer ändå inte upp på önskad nivå. Jag förstår att det finns en tröghet i systemet, men nu har det varit kallt ett bra tag utomhus, och övriga element och golvvärmesystem ger bra värme.

Ett annat alternativ till att skruva på de röda muttrarna är kanske att ändra på temperaturen? Den är inställd på 29 grader nu, vilket jag antar är tillflödet? Bör jag justera det? Och hur gör jag isåfall - genom att vrida på skruven till höger om termometern?

Tryckmätare på rör, slitet, industriellt, gammal färgskalning, skuggor, korroderat objekt, temperaturmätning, ingen mänsklig närvaro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jonaserik skrev:
Blir till att ta bort dom vita hattarna och jämföra värmen på dom som blir varma och svala. Piggarna ska vara lika uppe. Hur var det, är det en VP ni har så kika på cirkpumpen i den, sitter nog nere under VP och se vilken fart den har.
Piggarna verkar vara lika uppe. Lyckas inte lossa på hatten längst till höger dock, Vad menar du med VP - Värmepump? Det har vi inte, vi har fjärrvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.