1-plan souteränghus, byggt 76, 140 kvm. Ingen speciell ventilation, endast självdrag (radonvärde ca 220 bq).
En kamin finns installerad på första planet.
Utrymmesmässigt finns det inte direkt möjligheter till vedpanna och acctankar, men en pump ryms alltid någonstans. Så nu till den stora frågan - vad i h-e ska man satsa på? Är helt inne på att konvertera så luftvp ryker direkt. Vill ha komforten i husets alla hörn. Bränner ca 22000 KWh per år.

Känns overkill att köra bergvärme då huset är i minsta laget.
Så vad tycker ni? Vad ska man satsa på? Frånluftsvärmepump??
 
Frånluftspump låter som en lysande ide.
Bra ventilation och du utnyttjar datorer och lampor som värmekälla.
Många flugor i samma smäll.

Mats
 
Är fundersam om du verkligen kan ha frånluftsvärmepump om du har självdrag som ventilation?! Bör man inte ha mekanisk vent. för att frånluftspumpen ska fungera optimalt?
Fråga vidare på forumet!
 
du kan inte ha frånluftsvärmepum. eller rättare sagt, om du instalerar en så kommer den gå på elpatron 99% av tiden !

Du behöver nått med mer effekt
 
Javisst!

Det blir bergvärme.
 
surfgurun skrev:
Javisst!

Det blir bergvärme.
inns ju jordvärme, sjövärna luft vatte-värme m.m.
 
Är i ungefär samma situation.
Hus 1 1/2 plan med källare, direktverkande el, byggt -79. Håller på att färdigställa övervåning och passar då på att modifiera ventilationssystemet genom att dra samman rör från dusch/bastu och tvättstuga i källaren samt toalett på första våningen till en gemensam stamledning högst upp på vinden och gemensamt utsläpp. Tanken var att senare eventuellt kunna bygga vidare med återvinning. Tänkte inte så mycket när jag började på hur smart flvp egentligen är, men med de nyaste som klarar att sänka frånluften ända ned till -15C finns verkligen ordentligt med energi att hämta ur frånluften. Det ena ger det andra och det hela håller på att sväva ut till ett rejält projekt med konvertering till vattenburet med frånluftvärmepump samt golvvärme i källaren och även förberett för solfångare. Nuvarande system med självdrag i kanaler borde väl fungera bra att bygga på med flvp som ju har skaplig fläkt inbyggd. Eller? Kommer eventuellt att komplettera med frånluftkanaler från flera rum.
Är i ett tidigt projekteringsstadium vad gäller värmekonverteringen så jag är tacksam för synpunkter.

/Duke Nukem
 
Duke Nukem skrev:
Är i ungefär samma situation.
Hus 1 1/2 plan med källare, direktverkande el, byggt -79. Håller på att färdigställa övervåning och passar då på att modifiera ventilationssystemet genom att dra samman rör från dusch/bastu och tvättstuga i källaren samt toalett på första våningen till en gemensam stamledning högst upp på vinden och gemensamt utsläpp. Tanken var att senare eventuellt kunna bygga vidare med återvinning. Tänkte inte så mycket när jag började på hur smart flvp egentligen är, men med de nyaste som klarar att sänka frånluften ända ned till -15C finns verkligen ordentligt med energi att hämta ur frånluften. Det ena ger det andra och det hela håller på att sväva ut till ett rejält projekt med konvertering till vattenburet med frånluftvärmepump samt golvvärme i källaren och även förberett för solfångare. Nuvarande system med självdrag i kanaler borde väl fungera bra att bygga på med flvp som ju har skaplig fläkt inbyggd. Eller? Kommer eventuellt att komplettera med frånluftkanaler från flera rum.
Är i ett tidigt projekteringsstadium vad gäller värmekonverteringen så jag är tacksam för synpunkter.

/Duke Nukem

en vanlig frånluftsvärmepump, ger ca 1,9 kW & den ger ca 2 i cop
en comfortzone ger 5 kW om du sätteer på hög ventiletion, men då går det ju åt mer energi.
all form av mekanisk ventiletion kommer att öka husets energi behov, då det blir mer kall luft som ska värmas, jämfört med självdragsventiletion.

du kan ju redan i dag testa om du kan värma huset med 2 kW, bara att stänga av alla utom så många el radiatorer som till samans har 2000 W o se se om huset blir tillräckligt varmt.


mitt tips är att inte mntera in frånluftsvärmepumpar i äldre hus !!! dom har ju till o med dålig verkningsgrad i nya väl isolerade hus!
 
FLVP kan ju kombineras med luft/luft. Det blir en prisvärd alltiallo-lösning där FLVP står för varmvattenberedare, elpatron, ventialtion och återvinning på 6-7000 kWh/år. Och där luft/luft-pumpen sänker den höga totalförbrukningen med en mycket liten investeringskostnad. Det förutsätter dock att huset kan täta upp rätt bra. FLVP bygger ju på undertryck i huset och jag är osäker på om detta går att fixa i ditt hus.
 
kungkokos skrev:
FLVP kan ju kombineras med luft/luft. Det blir en prisvärd alltiallo-lösning där FLVP står för varmvattenberedare, elpatron, ventialtion och återvinning på 6-7000 kWh/år. Och där luft/luft-pumpen sänker den höga totalförbrukningen med en mycket liten investeringskostnad. Det förutsätter dock att huset kan täta upp rätt bra. FLVP bygger ju på undertryck i huset och jag är osäker på om detta går att fixa i ditt hus.
Ja det skulle funka som en nöd lösning om man nu satt å höll på redan införskaffade delar o inte bryrsig om total kostnaden vad det kostar att värme huset en längre tid....

i annat fall är det nog bara nån som haft lite otur när dom tänkt.... (båda sustemena har uselt/ inget COP när det är kallt...)
 
CarMan skrev:
Ja det skulle funka som en nöd lösning om man nu satt å höll på redan införskaffade delar o inte bryrsig om total kostnaden vad det kostar att värme huset en längre tid....

i annat fall är det nog bara nån som haft lite otur när dom tänkt.... (båda sustemena har uselt/ inget COP när det är kallt...)
Men ärligt. Vad ska man satsa på då?
Du kan ju inte bara kapa alla idéer jämnt med fotknölarna utan presentera en vettigare lösning. Ta det som konstruktiv kritik.
 
vist kan jag kapa en dålig ide utan att ge dig en bättre.

du väljer ju mella att ha el eller el skilnaden blir ju bara att du får ett vattenburet system, driftkostnaden komer att vara istortsett den samma.

sen är det svårt för mig att kunna utalla mig om bästa lösningene för dig. det kan varaett enkelt styrsystem till dina nuvarande radiatorer, eller berg värme, o givet viss allt där imelan. Så såm ved eldning/pellets eller luft/vattenvärmepump
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.