Jag och min sambo har planer på att bygga ut vår sommarstuga från dagens 55 kvm till ca 125 kvm (det är vad största huset inom sommarstugeområdet är på och antagligen så mycket som vi kan tänja på detaljplanen) så att det blir ett åretrunt hus.

Nuvarande stugan är en Västkuststuga (Idyllen 64 ) dock utan de två små sovrummen utan att stort vardagsrum/kök.

Det vill få med på utbyggnaden (stort sovrum med tillhörande badrum, 2 mindre sovrum, vardagsrum, tvättstuga och bastu) är det som syns på den bifogade planlösningen (nuvarande stugan är den vänstra delen och utbyggnaden är i vinkel) dock skulle vi gärna vilja få lite tips och råd på hur vi kan lösa planlösningen med de två små sovrummen och tvättstugan och sedan om man på ngt smart sätt skulle kunna ta en inbyggd garderob i det stora sovrummet. Vi vill inte att de små sovrummen blir allt för små (över 8-9 kvm) och därför maximera ytan utanför sovrummet på ritningen.

Bifogar även en bild med mina tankar på hur exteriören skall se ut.

Eftersom nuvarande stugan är i trä och på torpargrund, men vi vill undvika torpargrund och ha tillbyggnaden på en gjuten platta. Vad är för och nackdelar underhållsmässigt, ekonomiskt och estetiskt att ha fasaden i trä resp sten?
 
Ett förslag.
 
  • gg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förmodar att eftersom du bifogar en bild på exteriören så vill du ha synpunkter på den. Nu har vi ju olika preferenser, men jag tycker att det blir väldigt konstigt när man gör en tillbyggnad i en helt annan stil än det ursprungliga huset. Nu har du ett hus i en traditionell-fast-moderniserad stug-stil, och din tillbyggnad blir i nyfunkis. Du funderar till och med på att ha tillbyggnaden putsad, vilket kommer att ytterligare förstärka stil-kollisionerna.
 
Tack för de svar jag får hitintills! Tar till mig all input.

Andersmc,

Jag vet att det är lite ovanligt att blanda pulpettak med sadeltaket, men jag tycker det är en trevlig blandning, men kanske har jag låst fast mig lite för mycket med just det taket, vilket mycket är för att jag vill kunna ha stora och högs fönster åt söder och sedan mycket mindre "liggande" fönster mot norr där det även går en riksväg som vi vill undvika allt för mycket störningar ifrån.

Det lutar åt att ha träpanel, precis som på den nuvarande (har dock inte hittat någonförläggningsmetod som får träpanelen i den ljusblåfärg vi har idag i Sketchup). Dock tycker vi liggande är snyggare än stående, som det är på den nuvarande stugan idag (förutom under fönstren). Finns det ngn anledning att ha stenhus om man vill ha träpanel?
 
A
Men varför har ni den "gamla" delen kvar överhuvudtaget om det ändå inte finns nått ni gillar med den?
 
Missförstå mig inte, men vi gillar den gamla delen väldigt mycket, som inte är så jättegammal då den var färdigbyggd 2005 och vi köpte den förra året. Det vi vill undvika är att ändra i den äldre i sammband med utbyggnaden och i stället göra detta, om det är önskvärt, senare när vi flyttar dit permanent. Detta gör även att vi under byggtiden kan bo i denna del ganska obehindrat.
 
Hej igen,

Har nu kommit till slutskedet av planeringen och börjar bli redo för att skicka in bygglovet. Ser i mångt och mycket ut som tidigare (arkitekten var rätt nöjd med mina ritningar, mest påtagligt är tjockleken på inner- ytterväggar som ändrats). Vad tror ni om denna planlösningen?

Samt hur bra tycker ni liggande panel på utbyggnaden smälter ihop med det nuvarande som främst är stående (liggande under fönstrena) samt att ha överfönster över ett av fönstrena i sovrumet så det blir mer estetiskt som en pyrmad, eftersom det inte går att ha ett över det högra fönstret i nya vardagsrummet pga det befintliga taket.

Tacksam för synpunkter.
 
Jag gillar inte lösningen med entre till ett sovrum genom tvättstugan. Det hörnet känns som om det borde gå att göra bättre
 
A
Håller med!
 
Jag har provat fem olika lösningar på det, utan att lyckas. Då får bli sneda väggar, alternativt blir rummen mindre och hall utanför.

Ngt förslag på hur vi kan få till det?

Vi har tänkt ha detta som ett gästrum ändå och då kan det vara bra med egen utgång och gör inget att man måste gå igenom tvättstugan.
 
Det enda jag tänker på är den lilla "utstickande" klädkammaren. Är den verkligen nödvändig? De känns mer öppet om du tar bort den. Jag tycker rummet i tvättstugan är helt ok om det är ett gästrum. Det kan som du säger till och med vara en fördel med egen ingång dit.
 
Hemmakatten
Köksdelen är alldeles för liten tycker jag. I ett så stort rum borde ni kunna få plats med mer köksskåp. kanske en köksö?
 
Planer finns på att bygga ut köket till ett större när/om det blir en året runt bostad. Min tanke är då att bygga in kyl/fry och eventuellt även ugn/micro i garderoben som vi låter vara kvar tills vidare. På så sätt kan vi utnyttja mer av rummets storlek.
 
Sitter i samma situation som ni, fast med en västkuststuga ifrån 1972.
Har ritat och skissat på mängder av olika lösningar på tilbyggnad.
Er lösning har jag tydligen missat..
Det kan vara så att ni precis lyft av både en och två tegelstenar ifrån mina axlar..

Hur har ni tänkt bygga?
Prefab / lösvirke ??
Jag kan behöva tips.
Vad har ni för tänkt budget?
Hur mycket har ni tänkt göra själva?

Fortsätt och uppdatera tråden!!!!

mvh
Christian
 
Vårt bygglov är inskickat och efter kontakt med stadsarkitekten i veckan så verkar de gå igenom.

Hur vi kommer bygga beror lite på vad vi får för offerter från olika byggare, men det lutar nog åt att väggarna levereras färdiga. Vi tänker gjuta en platta och ha vattenburen golvvärma, även om det befintliga står på en torpargrund.

Min plan är att göra det mesta invändigt förutom el, VVS, innerväggar och våtutrymmen.

Enligt de priser vi fått från byggare och arkitekten så hoppas vi kunna klara av att bygga för 1-1.2 milj.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.