Idag blåser det otroligt mycket, bor 50 meter från havet upphöjt på ett berg och golvet på övre planet just i vardagsrummet som har krypgrund vibrerar vid kastvindar, är det normalt?

Är det vinden i grunden som går igenom och skapar vibrationerna kanske? Under rummet har vi berg och ca 3 meter från mark till golv så det kanske blir som en tornado där nere..

Golvbjälklag 200x50, 60cc

Trähus byggt 82.

Ena delen av huset är källare, där känner jag inget i golvet.
 
Redigerat:
Jag hatar hus Scj skrev:
Idag blåser det otroligt mycket, bor 50 meter från havet upphöjt på ett berg och golvet på övre planet just i vardagsrummet som har krypgrund vibrerar vid kastvindar, är det normalt?

Är det vinden i grunden som går igenom och skapar vibrationerna kanske? Under rummet har vi berg och ca 3 meter från mark till golv så det kanske blir som en tornado där nere..

Golvbjälklag 200x50, 60cc

Trähus byggt 82.

Ena delen av huset är källare, där känner jag inget i golvet.
Edit: det känns i hela huset
 
Ingen som har någon erfarenhet utav detta? Börjar fundera på om det är något med konstruktionen.
 
Vinden turbulerar alltid vid genomgång eller mot ytor, så där är ingen nyhet, hur är det när det halvstormar från annat hål, samma då eller.
 
Karrock
Har du varit där nere och känt efter vid vind?

Du skriver krypgrund 3m, är det egentligen plintar/pelare du menar? 3m är ju högre än de allra flesta källare.
 
Karrock Karrock skrev:
Har du varit där nere och känt efter vid vind?

Du skriver krypgrund 3m, är det egentligen plintar/pelare du menar? 3m är ju högre än de allra flesta källare.
Nej jag har inte varit nere under stormen men det är bra drag där nere även under normala dagar vilket också gör att grunden mår ganska bra. :)

Nej det är krypgrund, berget är sprängt intill källarplan sen blir den grundare mot början av sovrummet, se bild.
 
  • Enkel skiss av husets planlösning med sovrum, vardagsrum, krypgrund, mur, stålbalk, källare och trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Vinden turbulerar alltid vid genomgång eller mot ytor, så där är ingen nyhet, hur är det när det halvstormar från annat hål, samma då eller.
Det har varit väldigt stormigt senaste dygnet och därför det märkts så tydligt. Vi har haft blåsiga dagar tidigare men aldrig så här mycket och då har man kunnat ana vibrationer i golvet men jag trodde det var något jag fick för mig bara. Det har blåst syd/syd ostlig vind senaste dagarna. Har inget direkt att jämföra med gällande riktningen på vinden, inget jag har haft koll på direkt.
 
Karrock
Aha, ja, det kan förstås vara otur i bjälklagets egenfrekvenser och vinden. Har du hälgångare i familjen eller släkten lär du veta om bjälklaget är benäget att vibrera. Skallrar i porslin och allt möjligt då.

Det lär inte vara frågan om annat än komfortgrejer. Huset håller sannolikt inte på att rasa. Om bjälklaget lyckas komma i svängning så är en grej, som inte är så omfattande är att sätta in någon extra stolpe under. Är det trossbottenskivor eller liknande kan du fästa en regel tvärs ett par golvbjälkar och sen med vinkeljärn fästa en stolpe. Plintjärn eller expanderbult fästs i berget. En femhundring hos bygghandeln och en timme i krypgrunden kanske. Är det frågan om självsvängning så är det bäst att undvika stolpplacering just på mitten, resp 1/4 av golvbjälkarnas spännvidd.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Aha, ja, det kan förstås vara otur i bjälklagets egenfrekvenser och vinden. Har du hälgångare i familjen eller släkten lär du veta om bjälklaget är benäget att vibrera. Skallrar i porslin och allt möjligt då.

Det lär inte vara frågan om annat än komfortgrejer. Huset håller sannolikt inte på att rasa. Om bjälklaget lyckas komma i svängning så är en grej, som inte är så omfattande är att sätta in någon extra stolpe under. Är det trossbottenskivor eller liknande kan du fästa en regel tvärs ett par golvbjälkar och sen med vinkeljärn fästa en stolpe. Plintjärn eller expanderbult fästs i berget. En femhundring hos bygghandeln och en timme i krypgrunden kanske. Är det frågan om självsvängning så är det bäst att undvika stolpplacering just på mitten, resp 1/4 av golvbjälkarnas spännvidd.
golvbjälklaget är 200x50 och sitter med 60cc och trossbottenskivor är monterade, dock saknas stöd underifrån med plintar eller liknande, det kanske hänger ihop med mitt problem att golvet sviktar väldigt mycket i vardagsrummet? det kanske även skulle lösa det problemet tänker jag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.