R Rkarlsson skrev:
Idag körde jag 40 på en 80 väg och 50 på 100 väg. Norra skåne. Det gick inte att köra fortare om man ville köra säkert.
Men där kommer ju de som ska köra fortare ändå och kör om i snösträng.
Bara det att hade de fått minsta lilla kast på bilen så hade de åkt ner i diket. Och de hade gärna fått ligga där i timmar. Det var polerad is på vägen nämligen.
Självklart menar jag vid normala trafikförhållanden, kommer det snö i lite större mängd blir det snarare diskussion om parkering på motortrafikled.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Självklart menar jag vid normala trafikförhållanden, kommer det snö i lite större mängd blir det snarare diskussion om parkering på motortrafikled.
Vid normala ickehala tillstånd här så brukar det pendla 10 upp 10 ner. Inget och bry sig om som medtrafikant =)
De som kör saktare än så är ju bara att köra om när tillfälle ges. Vem vet varför de vill köra saktare. Om vi som vill hålla skylthastighet lugnar ner oss blir det trevligare väg.
De som hetsar och gör farliga omkörningar gör det ju ofta även om man ligger i skyltad hastighet ändå, med möten och allt möjligt skit =)
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
S
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja, det är väl ett bra pris. Då är din motsvarande någostans mellan en Model Y SR och LR eftersom du har lite kortare räckvidd och inte AWD.

Jag gillar mittkonsolen ändå, armstöd och lite förvaring. Det luftiga som jag gillar är från mitten av ratten och uppåt i höjd. Men bagateller, jag skulle vara nöjd med vilken som
Får 50000kr klimatbonus också. Hade jag inte fått med Teslan.

Behöver inte käbbla mer men Teslan föll oss inte i smaken. Det är klart att den har fördelar och smart användargränssnitt (jag antar att man använder röststyrningen mycket).
Det går inte att jämföra Ioniq 5 rakt av mot model gällande utrustningsnivåer förutom det som du radade upp att det är olika storlek på batterier och räckvidd och rwd/awd men Hyundaien har mer komfortutrustning såsom HUD, 360 kamera, vilstolsläge, elmanövrerad baksäte tex.

Bild på head up displayen
 
  • Körning nattetid, head-up display visar hastighet och navigation, instrumentbräda från bil, trafik i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Problemet med Ioniq 5 är att om man skall ha HUD, 360 kamera så måste man gå på en Advanced.
Den startar då på 615 000. Då med ett 58kWh batteri och 170 hk.
Dragkroken kostar 19 000kr
Elmanövrerad baksäte är i komfortpaket plus som kostar 12 000kr

Det är säkert en jätte bra bil men för dyr.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Problemet med Ioniq 5 är att om man skall ha HUD, 360 kamera så måste man gå på en Advanced.
Den startar då på 615 000. Då med ett 58kWh batteri och 170 hk.
Dragkroken kostar 19 000kr
Elmanövrerad baksäte är i komfortpaket plus som kostar 12 000kr

Det är säkert en jätte bra bil men för dyr.
Känns klart ovärt sett till priset. 58kWh i en törstig karross för det priset, är ju nästan ett måste att gå på stora batteriet.
 
S
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Problemet med Ioniq 5 är att om man skall ha HUD, 360 kamera så måste man gå på en Advanced.
Den startar då på 615 000. Då med ett 58kWh batteri och 170 hk.
Dragkroken kostar 19 000kr
Elmanövrerad baksäte är i komfortpaket plus som kostar 12 000kr

Det är säkert en jätte bra bil men för dyr.
Det var andra priser när den kom. Då var den tex 70000kr billigare än EV6.

Jag beskrev priserna här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/om-att-resa-med-en-elbil.507493/post-5561513
 
Det finns fordon som inte får framföras fortare än 50 km/h men ändå för framföras på motorväg.
Alltså får man på motorväg förvänta sig trafik från lägsta tillåtna (40) till högsta skyltade.
Dessutom finns det på motorväg inga hinder från att enkelt köra om.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Logad Logad skrev:
Det är inte bara elbilar som kan få problem på grund av yttre omständigheter. I Kittelfjäll tog soppan slut på macken.
[länk]
Där ser man, bensinbilar och dieselbilar är bara leksaker som inte fungerar i kyla, kaos. 😉
Ungefär så låter det, fast omvänt om elbilarna, när någon stannar.
Det kanske kan vara så att båda sorterna fungerar normalt och kan få problem ibland :)
 
  • Haha
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Dessutom finns det på motorväg inga hinder från att enkelt köra om.
Vem ber moderator om att tråden om mittfilsryttarna kan tas bort? 😆😂😉
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Där ser man, bensinbilar och dieselbilar är bara leksaker som inte fungerar i kyla, kaos.
Jag tror inte ens den mest fanatiske fosilkramaren någonstans har hävdat att dessa bilar fungerar bra speciellt länge om inte bensinstationerna kan leverera. 😉😂
 
  • Haha
  • Gilla
CM1234 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror inte ens den mest fanatiske fosilkramaren någonstans har hävdat att dessa bilar fungerar bra speciellt länge om inte bensinstationerna kan leverera. 😉😂
Det vetenskapliga tusan. Skulle inte förvåna mig alls. 😉
Jag har läst att de minsann inte behöver el för att tanka bilen så jag vet inte hur mycket verklighetsförankring som finns bland de mest fanatiska. 😂
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det vetenskapliga tusan.
Visst måste man bara älska autocorrect...
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
JanneJanne123
Elbilar laddas vid laddstationer med snötäckt mark och gatlyktor, vinterdag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Laddkaos i Borlänge, var är Frank Beno?
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.