Om nu marknadsvärdet är 500 000, vem är det som hyr?
Den som inte kan få loss 500 000?
Vem är det?

Just say'in...
 
  • Gilla
il_duce
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Det är lättare att börja med en hög hyra och sen sänka 😜
Är den för hög hittar man inga hyresgäster eller så blir det ett korttidsboende med högt slitage eller kanske ett samlingsboende för utländsk arbetskraft….. även det med ett ofta högt slitage……
Med 8000kr mån lär man inte få tag i en vettig hyresgäst, att börja lågt och höja tror jag mer på, hyressättningen är ju fri på stugor.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Lägg ut en annons på 7950, sen är det bara att sålla. Lyssna inte på dina grannar/vänner om vad som är en rimlig hyra, de kommer bara komma med synpunkter ur deras perspektiv, dvs de jämför med sitt eget boende/driftskostnader etc. De kommer alltid föreslå en lägre hyra än vad som faktiskt går att få ut.

Man blir förvånad av vad man faktiskt kan få, jag fick ett tag 17500 kr/månad för ett litet hus på ca 80m2 och då låg det inte i mälardalen direkt. Just nu får jag för samma hus 11000kr/månad/kallhyra, jättetrevligt par som sålt sitt hus och där gubben är snickare, så de ordnar allt själva.
 
  • Gilla
il_duce
  • Laddar…
Läget betyder väl nästan mest när det kommer till vilken hyra man kan få ut.

Vi hyr ut ett gammal torp på ca 65 kvm med en LLVP och ett par elelement som är tveksamt att kalla för vinterbonat men vi får 11000 kr/mån, tillkommer elkostnad och värme men inkl mobilt bredband, vatten och sopor. Ligger strax utanför Gbg i en tätort.

Värt att tänka på om det är eget nätabonnemang är den rörliga nätkostnaden om den inte är inkluderad vilket vi inte har. Gubben som bor där nu förbrukar massor av el så nätavgiften blir inte heller så kul...
Nästa gång så kommer vi inkludera även den rörliga nätkostnaden som tillkommande kostnad.
 
C
il_duce il_duce skrev:
Vad är rimligt att ta i hyra?
Förutsatt att det är "fritidshusstandard" är min uppfattning att den marknadsmässiga hyresnivån vid tillsvidareuthyrning ligger förvånansvärt lågt i relation till permanentstandard, och tvärtom rätt högt vid veckovis uthyrning under säsong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.