Halloj!!

En fråga!

Vi köper svärfars gård/jordbruk då han blivit till åren. Men vi låter honom bo kvar undertiden som vi renoverar garage och bygger maskinhall och nytt värmesystem. Planen är att han ska bo kvar 1-1.5år innan vi går på husets renovering.

Men! Hur fan gör vi nu? Enligt skatteverket får vi då inte använda rot och rut?
Bör min resp skriva sig på adressen och ”bo” som ”sambos” i huset? Vi vill ju inte tappa den delen att kunna nyttja då ny infiltration ska grävas samt vatten och el ska flyttas..

Help a girl out🤦🏼‍♀️
 
E Emily Ekvall skrev:
Halloj!!

En fråga!

Vi köper svärfars gård/jordbruk då han blivit till åren. Men vi låter honom bo kvar undertiden som vi renoverar garage och bygger maskinhall och nytt värmesystem. Planen är att han ska bo kvar 1-1.5år innan vi går på husets renovering.

Men! Hur fan gör vi nu? Enligt skatteverket får vi då inte använda rot och rut?
Bör min resp skriva sig på adressen och ”bo” som ”sambos” i huset? Vi vill ju inte tappa den delen att kunna nyttja då ny infiltration ska grävas samt vatten och el ska flyttas..

Help a girl out🤦🏼‍♀️
Numera är det straffbart att vara skriven någon annanstans än där man bor så tycker att ni ska flytta dit samtidigt som ni skriver er på fastigheten.
 
E Emily Ekvall skrev:
Halloj!!

En fråga!

Vi köper svärfars gård/jordbruk då han blivit till åren. Men vi låter honom bo kvar undertiden som vi renoverar garage och bygger maskinhall och nytt värmesystem. Planen är att han ska bo kvar 1-1.5år innan vi går på husets renovering.

Men! Hur fan gör vi nu? Enligt skatteverket får vi då inte använda rot och rut?
Bör min resp skriva sig på adressen och ”bo” som ”sambos” i huset? Vi vill ju inte tappa den delen att kunna nyttja då ny infiltration ska grävas samt vatten och el ska flyttas..

Help a girl out🤦🏼‍♀️
Är det en jordbruksfastighet medges väl inga ROT-avdrag?
 
F fribygg skrev:
Numera är det straffbart att vara skriven någon annanstans än där man bor så tycker att ni ska flytta dit samtidigt som ni skriver er på fastigheten.
Say WHAT🤦🏼‍♀️
Plötsligen vart de ju rörigt, kan ju inte slänga ut svärfar i en handvändning bara🙈😂
 
Varför inte svvakta med renoveringen tills ni själva flyttar dit?
 
bara ägare på fastigheten som får dra rot/rut, så är ni inskrivna som det bör det gå..
hur det är med just jordbruksfastighet vet jag dock inte,,, vad är fastigheten klassad som? (skattad)
 
  • Gilla
Rolle314
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Varför inte svvakta med renoveringen tills ni själva flyttar dit?
För att vi vill göra klart med maskinhall osv innan vi tar över själva huset då det behöver en full renovering innan vi flyttar in, golv ska upp och läggas nytt värmesystem å sen ska de renoveras från grunden. Nya badrum kök osv. Kommer bli obeboligt när vi går på huset.
 
Låta svärfar stå som beställare för renovering men ni betalar fakturorna? Så får han göra avdragen?
 
När min mor renoverade landsbruksfastigheten så fick min bror, far och jag en procent var. Då kunde vi dra 4 st rot. Det var en stor renovering. Sen betalade jag min del av fakturan och fick en gåva av mor.

Så han kanske ska stå kvar på 1 % eller så.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
V Vardon skrev:
När min mor renoverade landsbruksfastigheten så fick min bror, far och jag en procent var. Då kunde vi dra 4 st rot. Det var en stor renovering. Sen betalade jag min del av fakturan och fick en gåva av mor.

Så han kanske ska stå kvar på 1 % eller så.
Det va ingen dum ide! Men hur funkar det då han säljer 100% kan vi ge bort det i samma veva som vi ändrar lagfarten? El måste vi göra en ny ändring efter att den trädit i kraft?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.