678 263 läst · 2 731 svar
678k läst
2,7k svar
En begränsad HUMORTRÅD!
Det är bra mycket tätare med Polska lastbilar också. Oavsett var man är så räcker det ju med att någon enstaka ställer sig på tvären för att det ska bli kaos. Med mitträcken går det ju inte att vända heller.
Stod för övrigt mycket mycket lastbilar parkerade längs med småvägarna med föredragna gardiner, så det var nog många lastbilschaufför som lyssnade på rekommendationen och bestämde sig för att ta natt redan kl 20 på kvällen
Det blir så när trafiken inte flyter normalt. När max körtid är uppnådd stannar de på första bästa ställe oavsett om det är särskilt lämpligt. Jag tror inte att det handlade om att ta det lugnt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 632 inlägg
Här i Skåne "fyker" snön, så du kan ha barmark kombinerat med 2m höga snödrivor.
Fastnar en polsk lastbil med blankslitna däck på en väl trafikerad motorväg så har du fort snödrivor mellan bilarna, och då blir det knepigt som attan att få loss bilarna.
Fastnar en polsk lastbil med blankslitna däck på en väl trafikerad motorväg så har du fort snödrivor mellan bilarna, och då blir det knepigt som attan att få loss bilarna.
Du har rätt, häruppe är det lika glest mellan människor som mellan syremolekyler i yttre rymden. 😊bonnier skrev:
Ja, jag vet. Fredagen för julafton körde jag till julfirandet, en tur på 23 mil. Under 12 mil såg jag inte en enda bil. Men så plötsligt i Åsele så blev det trångt då jag mötte två bilar i kombination med att jag hann upp en så jag fick sänka farten innan jag kunde köra om.Kuslake skrev:
Jo vi kanske skulle skicka ner några rejäla hjullastare med plog som bistånd... verkar ju alldeles hjälplöst i Skåne. Eller saknade man avtal med någon?13th Marine skrev:
Problemet är ju delvis att snön inte ligger kvar bredvid vägen efter du plogat, tar ju inte många minuter innan den blåst tillbaka, alternativ att den upplogade drivan fungerar som ett fånge för annan snö som blåser runt, och därför snabbt växer in över vägen (beroende på vindriktning)P paralun skrev:
Jo men för att evakuera X antal som sitter fast så fixar en rejäl hjulastare eller flera det här inom rimlig tid.A ajn82 skrev:
En begagnad för Skånes länstyrelse att kanske köpa in och skänka till väghållaren?
https://www.klaravik.se/auktion/produkt/lastmaskin-volvo-l90-m-plog/
Står någon bil i vägen så så drar man snabbt bort den. Sen behövs det ju någon som "synkroniserar" det som händer. Verkar klart hjälplöst! Sverige anno 2024.
Ser rätt bökigt ut tycker jag https://www.nyteknik.se/fordon/bandvagnar-satts-in-efter-snoovader-manga-bilar-fast-pa-e22/4225282P paralun skrev:Jo men för att evakuera X antal som sitter fast så fixar en rejäl hjulastare eller flera det här inom rimlig tid.
En begagnad för Skånes länstyrelse att kanske köpa in och skänka till väghållaren?
[länk]
Står någon bil i vägen så så drar man snabbt bort den. Sen behövs det ju någon som "synkroniserar" det som händer. Verkar klart hjälplöst! Sverige anno 2024.
från en kommentar i artikeln
Normalt hade det inte varit något problem för snöröjningen att hålla vägen öppen. Problemet var en olycka vid Hörby med många fordon inblandade precis där vägen går från motorväg till enfilig vajerväg. Då blev det snabbt kö och varken plogbilar eller bärgningsfordon hade möjlighet att ta sig fram i kön. När sedan uppröjningen efter olyckan var klar så satt bilarna i kön fast i snödrivorna som byggts upp av vinden, så varje bil i kön behövde grävas fram individuellt en i taget.
Njau... en rejäl hjullastare tar sig fram och det finns nog en massa småvägar och man enkelt kan köra ner älgstaket eller annat som är i vägen. Orimlig tid man fick sitta i sina bilar men nu verkar det vara evakuerat.A ajn82 skrev:
Men det kanske inte finns några miljöklassade större hjulastare?😬