Snöade horisontellt och sikten var bitvis ett par meter, kan jag intyga som tyvärr var ute och körde igår, men kom hem på ett kontrollerat sätt om än långsamt
 
Vi norrlänningar skrattar ju gärna åt sörlänningar som är dåliga på att köra i vinterväglag men jag tror att många inte förstår att när det snöar och blåser kraftigt i skåne så är det ju som en snöstorm på kalfjället.
 
  • Gilla
  • Älska
GalnaÄlgen och 10 till
  • Laddar…
Det är bra mycket tätare med Polska lastbilar också. Oavsett var man är så räcker det ju med att någon enstaka ställer sig på tvären för att det ska bli kaos. Med mitträcken går det ju inte att vända heller.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Stod för övrigt mycket mycket lastbilar parkerade längs med småvägarna med föredragna gardiner, så det var nog många lastbilschaufför som lyssnade på rekommendationen och bestämde sig för att ta natt redan kl 20 på kvällen
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Det blir så när trafiken inte flyter normalt. När max körtid är uppnådd stannar de på första bästa ställe oavsett om det är särskilt lämpligt. Jag tror inte att det handlade om att ta det lugnt.
 
  • Gilla
frause
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det blir så när trafiken inte flyter normalt. När max körtid är uppnådd stannar de på första bästa ställe oavsett om det är särskilt lämpligt. Jag tror inte att det handlade om att ta det lugnt.
De stod lämpligt i mitt tycke, inga klagomål där.
 
Jag trodde det berodde på att det inte finns tillräckligt med bilar/boende däruppe för att det ska kunna bildas köer. (Angående Norrland alltså)
 
  • Haha
  • Gilla
kioskdavid och 3 till
  • Laddar…
Bilköer förekommer ofta i Västerbotten. Senast i morse hade jag en bil framför mig...
 
  • Haha
  • Gilla
GalnaÄlgen och 20 till
  • Laddar…
Här i Skåne "fyker" snön, så du kan ha barmark kombinerat med 2m höga snödrivor.

Fastnar en polsk lastbil med blankslitna däck på en väl trafikerad motorväg så har du fort snödrivor mellan bilarna, och då blir det knepigt som attan att få loss bilarna.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
bonnier bonnier skrev:
Jag trodde det berodde på att det inte finns tillräckligt med bilar/boende däruppe för att det ska kunna bildas köer. (Angående Norrland alltså)
Du har rätt, häruppe är det lika glest mellan människor som mellan syremolekyler i yttre rymden. 😊
Kuslake Kuslake skrev:
Bilköer förekommer ofta i Västerbotten. Senast i morse hade jag en bil framför mig...
Ja, jag vet. Fredagen för julafton körde jag till julfirandet, en tur på 23 mil. Under 12 mil såg jag inte en enda bil. Men så plötsligt i Åsele så blev det trångt då jag mötte två bilar i kombination med att jag hann upp en så jag fick sänka farten innan jag kunde köra om.
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Här i Skåne "fyker" snön, så du kan ha barmark kombinerat med 2m höga snödrivor.

Fastnar en polsk lastbil med blankslitna däck på en väl trafikerad motorväg så har du fort snödrivor mellan bilarna, och då blir det knepigt som attan att få loss bilarna.
Jo vi kanske skulle skicka ner några rejäla hjullastare med plog som bistånd... verkar ju alldeles hjälplöst i Skåne. Eller saknade man avtal med någon?
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo vi kanske skulle skicka ner några rejäla hjullastare med plog som bistånd... verkar ju alldeles hjälplöst i Skåne. Eller saknade man avtal med någon?
Problemet är ju delvis att snön inte ligger kvar bredvid vägen efter du plogat, tar ju inte många minuter innan den blåst tillbaka, alternativ att den upplogade drivan fungerar som ett fånge för annan snö som blåser runt, och därför snabbt växer in över vägen (beroende på vindriktning)
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Problemet är ju delvis att snön inte ligger kvar bredvid vägen efter du plogat, tar ju inte många minuter innan den blåst tillbaka, alternativ att den upplogade drivan fungerar som ett fånge för annan snö som blåser runt, och därför snabbt växer in över vägen (beroende på vindriktning)
Jo men för att evakuera X antal som sitter fast så fixar en rejäl hjulastare eller flera det här inom rimlig tid.
En begagnad för Skånes länstyrelse att kanske köpa in och skänka till väghållaren?
https://www.klaravik.se/auktion/produkt/lastmaskin-volvo-l90-m-plog/
Står någon bil i vägen så så drar man snabbt bort den. Sen behövs det ju någon som "synkroniserar" det som händer. Verkar klart hjälplöst! Sverige anno 2024.
 
P paralun skrev:
Jo men för att evakuera X antal som sitter fast så fixar en rejäl hjulastare eller flera det här inom rimlig tid.
En begagnad för Skånes länstyrelse att kanske köpa in och skänka till väghållaren?
[länk]
Står någon bil i vägen så så drar man snabbt bort den. Sen behövs det ju någon som "synkroniserar" det som händer. Verkar klart hjälplöst! Sverige anno 2024.
Ser rätt bökigt ut tycker jag https://www.nyteknik.se/fordon/bandvagnar-satts-in-efter-snoovader-manga-bilar-fast-pa-e22/4225282

från en kommentar i artikeln
Normalt hade det inte varit något problem för snöröjningen att hålla vägen öppen. Problemet var en olycka vid Hörby med många fordon inblandade precis där vägen går från motorväg till enfilig vajerväg. Då blev det snabbt kö och varken plogbilar eller bärgningsfordon hade möjlighet att ta sig fram i kön. När sedan uppröjningen efter olyckan var klar så satt bilarna i kön fast i snödrivorna som byggts upp av vinden, så varje bil i kön behövde grävas fram individuellt en i taget.
 
  • Lastbilar i kö på snöklädd väg, vinterförhållanden, trafikstopp, snöfall syns, personer vid fordon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GalnaÄlgen och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Ser rätt bökigt ut tycker jag [länk]
Njau... en rejäl hjullastare tar sig fram och det finns nog en massa småvägar och man enkelt kan köra ner älgstaket eller annat som är i vägen. Orimlig tid man fick sitta i sina bilar men nu verkar det vara evakuerat.

Men det kanske inte finns några miljöklassade större hjulastare?😬
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.