K
Har ett förråd på ca 7kvm som jag skulle vilja göra om till ett rum för ena tonåringen.. det kommer endast rymma säng + skrivbord så det blir litet men funktionsdugligt.

Tak - papptak
Hur ska jag isolera taket, tyvärr pga takhöjd ryms det endast kanske 70-90mm isolering. Finns ingen luftspalt - Hur ska man undvika mögel?

Vägg - mexitegel utsida
Ryms 70 isolering

Det blir inte mycket isolerat men då det endast är 7kvm bör de inte kosta så mycket att värma upp. Men hur ska man göra för att undvika mögel/fukt främst i taket som saknar luftspalt (går inte att bygga om).

Ska jag sätta plast i väggar/tak?

För ventilation tänkte jag göra en liten värmeväxlare som mekaniskt ventilerar.
 
Har du några bilder? En väl uppsatt byggplast är tätare än både takpapp och tegel. Fuktproblem är något som ökar med tjocklek på isolering. Så det kan mycket väl fungera att göra som du tänkt. Det går att isolera utifrån också. Vill du ha kvar tegelväggen är det inget alternativ där. Men kanske för taket. Hur tänkte du göra med golvet?
 
K
A Avemo skrev:
Har du några bilder? En väl uppsatt byggplast är tätare än både takpapp och tegel. Fuktproblem är något som ökar med tjocklek på isolering. Så det kan mycket väl fungera att göra som du tänkt. Det går att isolera utifrån också. Vill du ha kvar tegelväggen är det inget alternativ där. Men kanske för taket. Hur tänkte du göra med golvet?
Tack för svar!
Inga bilder just nu, snöstorm som gör att man håller sig inne 😊.

Om vi utgår från att taket ser ut enligt följande utifrån = takpapp, råspont, 70cm isolering, plast, gipstak. Är det då ingen risk för mögel på råspont/isolering pga kondens och avsaknad av luftspalt?

Väggar utifrån sett: Mexitegel, luftspalt, Vindpapp eller board (ska se vad som sitter där), 70cm isolering, plast, gips.

Fråga: Ska man använda plast eller är det bättre utan för att det ska ”ventileras”, dock blir det ju fukt i rummet då det ska användas.

Isolering - vilken isolering är bäst utifrån detta scenario?

Golv: Gjuten oisolerad platta. Tänkte kanske köra med Platon underst, sedan eventuellt golvspån + golv. Alternativ frigolit + golv. Vet ej vad som är bäst?
 
Skulle lagt en ventilerad luftspalt under råsponten på taket. annars blir det instängt och en riskkonstruktion. liten distans i varje fack och sen PIR skivor

Föreslår PIR skivor som isolering(isolerar ungefär dubbelt så bra som glasull), den är diffusionstät så du kan skippa plasten och bara tejpa skarvarna.

PIR skiva direkt på golvet och sen golvspån ovanpå. Skippa platonmattan
 
  • Gilla
Kirre2021
  • Laddar…
Taket går att isolera utvändigt annars, man lägger isolerskivorna ovanpå pappen/råsponten, sen ett nytt ytskikt ovanför.
 
K
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Taket går att isolera utvändigt annars, man lägger isolerskivorna ovanpå pappen/råsponten, sen ett nytt ytskikt ovanför.
Vad för skivor rekommenderas? Kan ju lägga plåt ovanför sedan.
 
PIR överallt eftersom du inte har så mycket utrymme. För taket finns det PIR paneler som redan är beklädda med plåt, men det är nog att krångla till det i onödan.

typiska isolervärden:
PIR lambda 0,022
EPS S80 lambda 0,038
Mineralull skivor typ flexibatts lambda 0,037

70mm PIR(0,022) ger samma isolervärde som 120mm mineralull(0,037)
100mm PIR(0,022) ger samma isolervärde som 170mm mineralull(0,037)

30, 50 och 100mm tjocklek är vanligast. 70mm finns också på några ställen.
https://www.bauhaus.se/isolering-recticel-eurothane-ewall-pir-100x1200x2400mm
https://www.hornbach.se/p/isolering-pir-finnfoam-100x600x2400mm-5-76m-pak/10717342/
https://www.takcentrumbutiken.se/pi...ir-isolering-bg-1200-x-600-120-mm--288-m2/pkt
https://www.lakkapaa.se/sv/byggmate...9fNrDxT6CdAy2B0XocveUnunon_E-izcaArfJEALw_wcB
 
Tomture61
K Kirre2021 skrev:
Har ett förråd på ca 7kvm som jag skulle vilja göra om till ett rum för ena tonåringen.. det kommer endast rymma säng + skrivbord så det blir litet men funktionsdugligt.

Tak - papptak
Hur ska jag isolera taket, tyvärr pga takhöjd ryms det endast kanske 70-90mm isolering. Finns ingen luftspalt - Hur ska man undvika mögel?

Vägg - mexitegel utsida
Ryms 70 isolering

Det blir inte mycket isolerat men då det endast är 7kvm bör de inte kosta så mycket att värma upp. Men hur ska man göra för att undvika mögel/fukt främst i taket som saknar luftspalt (går inte att bygga om).

Ska jag sätta plast i väggar/tak?

För ventilation tänkte jag göra en liten värmeväxlare som mekaniskt ventilerar.
Utan att förstå hur ditt förråd är byggt så är det svårt att ge råd .
Oftast är förråd byggda som ett kallförrådsställe , ej förberedda för alla skikt som är nödvändiga i klimatskärmen (tak / ytterväggar)

Uppvärmd byggnad bör ha (utifrån sett)
Ytterpanel (om träpanel)
Luftspalt som är öppen upptill / nedtill , dvs luft ska obehindrat kunna strömma bakom träpanelen .
Vindskydd (utegips eller duk)
Isolering + bärande delar .
Fuktspärr om det min. är 16 gr (uppvärmningssäsongen)
Dubbelriktad ångbroms om det ibland kallställs .
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.