Står på nyheterna att 1000 bilar sitter fast i Skåne. Undrar om alla är elbilar? Det vill nog iallafall skeptikerna tro...
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
R
Inte alla men en i alla fall😂
 
  • Skärmdump: kommentarsfält på Aftonbladet, diskussion om situation, elektrisk bil ur funktion, trafikproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
JanneJanne123
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Inte alla men en i alla fall😂
Är väl någon bitter sosse som sitter hemma med en Arboga.
 
  • Haha
jannebmw och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Står på nyheterna att 1000 bilar sitter fast i Skåne. Undrar om alla är elbilar? Det vill nog iallafall skeptikerna tro...
Blir så varje år när det är dags för den årliga snökaosdagen

Stanna hemma när det är snöstorm
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
D
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Blir så varje år när det är dags för den årliga snökaosdagen

Stanna hemma när det är snöstorm
Oavsett drivmedel så bör man vara fulltankad och förberedd om man ska ut på äventyr i snöoväder.
 
  • Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Skärmdump av ett missnöjt meddelande om att vara fast i snöoväder i Sverige utan förnödenheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För man har ju inget eget ansvar att förbereda sig när man ska ut och köra trots orange vädervarning.🙄
 
  • Gilla
  • Haha
martin43 och 13 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
[bild]

För man har ju inget eget ansvar att förbereda sig när man ska ut och köra trots orange vädervarning.🙄
Ja, Jonas kan börja utbilda sig själv, kolla på väderprognosen så slipper det bli en överraskning. Samtidigt har jag själv suttit fast på essingeleden i 8 timmar i en liknande situation, och hur bra du själv än förberett din bil och tagit med nåt att äta osv så blir du ju fast om de framför dig har sommardäcken kvar på... Idag skulle jag inte åkt till jobbet den dagen det var aviserat så mycket snö, då vi numera kan jobba hemma. På den tiden var det inte ett alternativ, man skulle in till jobbet även om det var snöstorm.

Har man en elbil med litet batteri, eller en oladdad elbil skulle jag nog säga att man ska lämna bilen hemma. Samma om man har en otankad förbränningsmotorbil eller har sommardäcken kvar på.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
G
Bör vara böter på tunga fordon utan snökedjor!
Har själv kört tunga fordon och ibland satt på kedjor, inte roligt men ibland nödvändigt.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Bör vara böter på tunga fordon utan snökedjor!
Har själv kört tunga fordon och ibland satt på kedjor, inte roligt men ibland nödvändigt.
Då skulle Stockholm Län gå i konkurs första dagen det kommer snö när varje buss står still 🙃
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
G
G Greger_08 skrev:
Då skulle Stockholm Län gå i konkurs första dagen det kommer snö när varje buss står still 🙃
Det tror jag inte, kedjor är inte så dyra, sällan man behöver använda dem, och nej, varje buss står inte still MEN det räcker att en buss eller oftare en långtradare fastnar för att stoppa upp ALL trafik på vägen, kolla bilderna på Aftonbladet, nästan bara långtradare, räcket men en som hamnar på sniskan så är det helt kört för alla.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Det tror jag inte, kedjor är inte så dyra, sällan man behöver använda dem, och nej, varje buss står inte still MEN det räcker att en buss eller oftare en långtradare fastnar för att stoppa upp ALL trafik på vägen, kolla bilderna på Aftonbladet, nästan bara långtradare, räcket men en som hamnar på sniskan så är det helt kört för alla.
Tänkte mer på alla böter dom skulle få😎
 
G
G Greger_08 skrev:
Tänkte mer på alla böter dom skulle få😎
Jo, jag förstod att du skrev med viss ironi men böter är väl upp till föraren inte länet (region).
 
  • Gilla
Peter Olsson2537
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Jo, jag förstod att du skrev med viss ironi men böter är väl upp till föraren inte länet (region).
Vem vet hur en sådan lag skulle se ut :).. Tror dock det ej kommer hända p.g.a arbetsmiljö regler svårt att se att man skulle acceptera att chauffören gick ut för att montera kedjor..

Dock så kan ju ha krav att ha sådan där kedjor man fäller ut framför drivaxlarna men dom kostar ju lite mer..
 
G
G Greger_08 skrev:
Vem vet hur en sådan lag skulle se ut :).. Tror dock det ej kommer hända p.g.a arbetsmiljö regler svårt att se att man skulle acceptera att chauffören gick ut för att montera kedjor..

Dock så kan ju ha krav att ha sådan där kedjor man fäller ut framför drivaxlarna men dom kostar ju lite mer..
Inte vet jag men funkar ju i tex Österrike, du får böter direkt på plats som förare om du inte har kedjor eller liknande om du är på väg mot ett pass och blir stoppad, även i personbil.
"Arbetsmiljö" tja, då låter vi väl vara som det är. Kör du tung trafik har du rätt att stoppa upp "hela värden" för att det är ju tungt, kallt och blött, man blir smutsig och förstör naglarna att sätta på kedjor om du har fastnat....
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Med vinterdäck behöver man inte snökedjor
 
  • Haha
gone_fishing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.