Har en Mitsubishi luft-vatten pump med Boröpanna.
Lyckas inte ställa in den så att vi sänker elförbrukningen. Finns det någon "guide för dummies" gällande inställningar för värmepumpar?
Vill gärna förstå hur systemet funkar och det var redan installerat när jag köpte huset.
 
Boröpannan är ett företag som gör en massa saker, vad har de gjort för ditt hus?

Protte
 
CT-10 verkar vara ett paket med LVVP och en tank. Borö verkar inte ha något med CT-10 att göra.
Hittade CT-10 på RSK databasen.
I tanken kanske det sitter elpatroner och då blir det en elpanna och till den finns det inte så mycket att ställa in.

Bild på "pannan" kan skingra gissningarna.

Protte
 
Här kommer bilder😊
 
  • Digital display på maskin med inställningsmeny, troligen för uppvärmning eller elproduktion, omgiven av mörk kontur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installationsmanual för värmepumpstank, Boro CT10, ligger på träyta. Slogan: "Keeping people warm since 1976".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Luftvärmepump täckt med snö framför röd vägg, snöigt mark, kallt vinterklimat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital termostatpanel med temperaturinställningar och statusikoner på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital termostatpanel med temperaturindikatorer, batteristatus, klocka och inställningsikoner. Väggmonterad, modern design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display för värmepump som visar temperaturinställningar och driftinformation på en digital skärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en värmepumps kontrollpanel med inställningsmeny, omgivet av svart kant och spegling ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu vet jag inte exakt hur CT10 är kopplad men generellt med värmepumpar ska man låta alla (eller nästan alla) termostater på radiatorerna stå på max och reglera temperaturen i huset med värmepumpens inställningar för värmekurvan. Det ger högst verkningsgrad COP och störst energibesparing. Värmekurvan ska vara den lägsta möjliga som ger önskad innetemperatur, t.ex. 21 °C.
 
Redigerat:
Jag har samma luft/vattenvärmepump som dig samt en borö hybrid 500 som innedel. Menyn ser likadan ut på min borö. Tycker också att det är hög elförbrukning med detta systemet trots att elpatronerna i princip aldrig är igång, om det är någon som har mer information och kan hjälpa till så vore jag tacksam.
 
vad har ni för framledningstemperatur till elementen ? som jag förstått behöver huset ha hög framledningstemperatur pga av för små element så får man rätt dålig verkningsgrad på värmepumpen.
 
F Fredrik_THE skrev:
vad har ni för framledningstemperatur till elementen ? som jag förstått behöver huset ha hög framledningstemperatur pga av för små element så får man rätt dålig verkningsgrad på värmepumpen.
Det är golvvärme i hela huset samt garage som är vidbyggt till huset. Framledningstemperaturen variarerar mellan 27 - 40 grader ungefär, beroende på hur kallt det är ute. Luft/vattenvärmepumpen förbrukar ca 7-8kw när den går. Som jag förstått det så värms dock alltid vattnet i tanken till ca 50 grader (kanske mer?) för att sedan portioneras ut till både golvvärme och varmvatten. Så utedelen går på max i några timmar för att sedan vara avslagen helt ett tag tills temperaturen i tanken har gått ner. Som jag fått det förklarat så blir det extra hög elförbrukning för att värmepumpen alltid måste jobba mot så hög temperatur, istället för att ha separat uppvärmning för golvvärme/varmvatten, men jag tycker ändå att det är orimligt hög förbrukning, ca 100 - 150 kwh/dygn vid -10 eller -15 grader ute. Vi har ett attefallshus med elpanna för golvvärme också som såklart bidrar lite, men den stora förbrukaren är värmepumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.