S
risken är väl att du får fuktskador när så mycket snö skall smälta mot väggen ,
och balkongdörren är väl bra att den går att öppna om det börjar brinna och du
behöver komma ut snabbt , så upp med stegen o skotta .

jag har redan skottat min balkong 4ggr i vinter , massor med snö o takras
 
J Joe Nice skrev:
Det har fallit så mycket snö på min lilla fritt utstickande balkong om c:a 3X1,5M att jag inte kan öppna balkongdörren mer än 2 cm. Det är snö i storleken som en babyelefant utanför och det är en ganska bräcklig dörr med glas så jag vågar inte använda någon kraft på dörren för att skapa en större öppning.
Har försökt vifta bort lite snö genom öppningen, men problemet är ju den enorma högen framför dörren?
Jag har ingen aning vad det är för bärkraft på balkongen. Vi har ju suttit där två vuxna på sommaren utan oro.

Ingår det oftast i försäkringen om den skulle braka? Det är ett gammalt trähus från 30-talet.
Ta sig upp med stege är riskabelt eftersom stegen måste placeras på nedanförliggande altan, men det kanske är enda sättet? Det har snöat tre dygn i streck nu och fortsätter. Snön går upp till halva låren på balkongen. Antagligen är det en hårdare, mer kompakt nedre del och lössnö ovantill.
Prova med en grovdammsugare..? Öppna dörren så mycket det går/du vågar, sätt dammsugare slangen på ”utblåset” och ett smalt munstycke i stil med sådana man använder till bilvård.

Kan funka om snön inte är för tung/blöt.

Annars kan du ta en värmekabel med stickpropp och försöka kasta ut ett litet lasso.
 
V Vardagsrum skrev:
Prova med en grovdammsugare..? Öppna dörren så mycket det går/du vågar, sätt dammsugare slangen på ”utblåset” och ett smalt munstycke i stil med sådana man använder till bilvård.

Kan funka om snön inte är för tung/blöt.

Annars kan du ta en värmekabel med stickpropp och försöka kasta ut ett litet lasso.
Funderar på om sånna här tankar om att smälta snö med el är vanliga? Jag tänker att vi bör spara energi och inte slösa med öppna dörrar och elvärme på balkonger.
 
Fullt rimlig fundering @fribygg !

Det ska förstås vara vattenburen golvvärme på balkongen, veduppvärmd! 😉

Men skämt åsido, om det finns oro för rasrisk, samt en blockerad utrymningsväg så får det väl ses som ursäktligt att försöka bekämpa problemet med el?
 
F fribygg skrev:
Funderar på om sånna här tankar om att smälta snö med el är vanliga? Jag tänker att vi bör spara energi och inte slösa med öppna dörrar och elvärme på balkonger.
Jag sitter och tittar ut på ett helt stort torg där det ligger värmeslingor under så att torget ska vara snöfritt året om.
Förvisso inte elvärme, men ändå värme/energi som man skulle kunna nyttja på bättre sätt.

Resten av stan har nästan 1 meter snö nu, vitt och mysigt, men torget är konstant grått och trist, trots julbelysning.
 
S Stuff skrev:
Jag sitter och tittar ut på ett helt stort torg där det ligger värmeslingor under så att torget ska vara snöfritt året om.
Förvisso inte elvärme, men ändå värme/energi som man skulle kunna nyttja på bättre sätt.

Resten av stan har nästan 1 meter snö nu, vitt och mysigt, men torget är konstant grått och trist, trots julbelysning.
Om man värmer torg med returvattnen i från kraftvärmeverket ökar man förvisso bränsleförbrukningen men kan producera mer el, de som pysslar med sånt har förmodligen eldning med utländska sopor och har bränslet gratis /fritt levererat och får kanske till och med betalt för att ta emot brännbart.

Om snö på balkongen är ett verkligt problem rekomenderar jag snöskyffel och en manuell insats med skottning, det går ju åt energi till det också men det innebär inget elslöseri.
 
Gäller väl på balkonger som överallt annars där snö kan bli till bekymmer……?
Röj ordentligt innan det bygger upp 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.