Status
Tråden går ej att kommentera.
Nu pausade man inte, man gick tillbaka. Att stoppa uppräkningen av reduktionsplikten skulle varit att pausa.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R
Fossilfria kommer vi inte att vara 2035 utan målet är väl förbud mot nya fossildrivna bilar inom EU..
 
D Daniel 109 skrev:
Det tycks vara många som inte begriper. Det handlar inte om mig. Det handlar om hela samhället. Vi måste minska användningen av fossila bränslen, att sänka priset och höja andelen fossilt innehåll är att gå åt fel håll.
Du är ju en del av samhället och du undvek frågan. Varför skulle du börja tanka HVO först nu när det blivit billigare, om det är miljön du bryr dig om och vill ha ett högt pris på drivmedel?
 
  • Gilla
vcx och 8 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag vet inte om de har väljarna med sig här.
Så väljarna röstade på något man inte ville ha, eller hur menar du?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Så väljarna röstade på något man inte ville ha, eller hur menar du?
Jag har då aldrig röstat på något parti jag håller med i alla frågor, har du?
A Akerfeldt skrev:
Du är ju en del av samhället och du undvek frågan. Varför skulle du börja tanka HVO först nu när det blivit billigare, om det är miljön du bryr dig om och vill ha ett högt pris på drivmedel?
Jag vill att fossilbränslet ska vara dyrt för att minska konsumtionen. Inte för att jag tycker att det är kul att betala ett högt pris.
 
  • Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Tanken slog mig när jag promenerade genom ett miljonprogramsområde ägt av kommunala bostadsbolaget. Det finns en hel del bilägare som inte kan ladda hemma. Inte en elbil eller laddhybrid så långt ögat nådde än mindre några laddplatser däremot flera hundra vanliga hyrparkeringsplatser. Nästan två miljoner hyresrätter finns det i Sverige. 🤔 Undrar hur många bilägare det finns som inte har laddmöjligheter på hemmaplan....
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Det kommer krav på fastighetsägare att installera laddplatser.
 
D Daniel 109 skrev:
Det kommer krav på fastighetsägare att installera laddplatser.
Vet inte hur det är runtom övriga landet men i Örebro räcker inte infrastrukturen i elnätet överallt i staden för att tillmötesgå regeringens krav på antalet laddplatser som skall finnas. Framtida byggkaos och höjda elnätsavgifter är väl bara förnamnet 🙈
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det kräver inte så mycket av elnätet.
 
  • Haha
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det kommer krav på fastighetsägare att installera laddplatser.
Varför då, att tillhandahålla tankning av bilen har väl aldrig varit knutit till bostaden?
Särskilt i tätort, där ska man åka kollektivt har jag hört...
 
  • Gilla
vcx och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det kräver inte så mycket av elnätet.
OK. Det kan du ju för all del framföra till firmorna som arbetar med projekten så behöver dom inte oroa sig i onödan.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag vill att fossilbränslet ska vara dyrt för att minska konsumtionen. Inte för att jag tycker att det är kul att betala ett högt pris.
Möjligt att det får en minskad effekt med högt pris, men de flesta behöver ändå göra alla sina resor avsett pris på drivmedlet och uppenbarligen minskar du ju bara din egen konsumtion av fossilbränsle när det blivit billigt tanka HVO.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det kommer krav på fastighetsägare att installera laddplatser.
När då? Vart regleras detta för äldre fastigheter?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
Du tycker alltså det är för billigt att tanka idag och det blir negativt för miljön att folk kommer köra mera bil. Men samtidigt var det tidigare för dyrt tanka HVO och du kan tänka dig börja tanka HVO när priset är lägre. Om vi ska ha höga priser och göra det vi kan för miljön undrar jag varför du inte tankade HVO tidigare när det var dyrt?
Kostar fortfarande 7-8 kr mer per liter än innan inflationen satte fart. Det är fortfarande dyrt att köra bil. Min står för det mesta och använder cykel eller som nu när det är kallt, fötterna. Blir många goa hälso-mil i månaden. Kör jag bil så kör jag i föreskriven hastighet för att spara pengar men får då långa köer efter mig av folk som har råd att gasa på... så kanske ändå att bensinen är för billig för de flesta.
 
D Daniel 109 skrev:
Det kräver inte så mycket av elnätet.
Så du menar det går bra och att det inte behövs förstärkning av elanslutningen i nedanstående exempel. Husen nedan finns i verkligheten.

Ett fjärrvärmeuppvärmt äldre bostadshus med 40 lägenheter, tvättstuga elnätsanslutning på 80A.
30st parkeringsplatser.

Eller att ett fjärrvärmeuppvärmt rotat likadant bostadshus med 40 lägenheter med mekanisk ventilation, tvättstuga och hiss med en elanslutning på 160A
30st parkeringsplatser.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.