Hej,

Jag bor på bottenplan i en lägenhet från 2004. Vi har ett gäng element med ”lågtemperatur”. De flesta elementen är varma men det i badrummet och de i sovrummet är kalla. Jag har testat att lufta, men kommer bara vatten direkt. Elementen i sovrummet har förmodligen varit avstängda ett tag, vi är relativt nyinflyttade. Jag har dragit av termostaten och har motionerat ventilen som är möjlig att trycka in, den flexar ut av sig själv. Jag har också knackat lite på ventilhuset. Jag har haft termostaten avplockad i några timmar, elementet i badrummet är inte iskallt längre, men ändå inte varmt. Elementen i sovrummet är fortfarande väldigt kalla. Rören kommer utifrån väggen som vätter mot gatan, och de är ljumna men inte heller något jag skulle klassa som varmt. På ventilerna finns ett vred med siffror. I badrummet kan man dra ut den och snurra, men på de andra sitter de blyhårt, även de fungerande elementen. Vad innebär siffrorna där? Se bild

Är det något mer jag kan göra eller ska jag prata med styrelsen i föreningen?
 
  • Värmeelementanslutning till radiator, detaljbild, metall, ingen vattenkoppling, vita kakelväggar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är för grundinställningen. Pilla inte på det, det förändrar balansen i hela systemet. Visserligen verkar den inte vara rätt. Men inställningen behöver göras koordinerat.
 
D Daniel 109 skrev:
Det där är för grundinställningen. Pilla inte på det, det förändrar balansen i hela systemet. Visserligen verkar den inte vara rätt. Men inställningen behöver göras koordinerat.
Varför ska man inte skruva på ventilerna på elementet?
 
Därför att de är (ska vara) injusterade så att alla element får ett lämpligt flöde. Öppnar man på ett ställe minskar det någon annanstans.
 
D Daniel 109 skrev:
Det där är för grundinställningen. Pilla inte på det, det förändrar balansen i hela systemet. Visserligen verkar den inte vara rätt. Men inställningen behöver göras koordinerat.
Hur vet du att den inte är rätt? Hur ser man vilken siffra som är ”aktiv”?
 
Unikt namn
Hur varmt eller kallt är det i de rummen som har kalla element?
 
T TobiasPersson10 skrev:
Hur vet du att den inte är rätt? Hur ser man vilken siffra som är ”aktiv”?
Det vet jag inte.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur varmt eller kallt är det i de rummen som har kalla element?
20,8 i vardagsrummet med varma element, runt 18 i sovrummet med de kalla
 
D Daniel 109 skrev:
Därför att de är (ska vara) injusterade så att alla element får ett lämpligt flöde. Öppnar man på ett ställe minskar det någon annanstans.
Vad är då meningen med att kunna vrida och justera om alla ska ha samma flöde?
Hur gör man om man vill ha elementen på max i alla rum utom sovrummet?
 
Nu ska inte alla ha samma flöde, men även om det vore fallet skulle man behöva ställa in det eftersom ledningar är olika långa.
 
D Daniel 109 skrev:
Nu ska inte alla ha samma flöde, men även om det vore fallet skulle man behöva ställa in det eftersom ledningar är olika långa.
Hur gör man i ett rum om man vill reglera temperaturen?
 
Monterar en termostat.
 
D Daniel 109 skrev:
Monterar en termostat.
Var?
Och vad gör den reglerar flödet på elementet?
 
Ja, det är det den gör.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är det den gör.
Ventilen på elementet gör ju samma sak ökar eller minskar flödet beroende på vilket läge den ställs in på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.