P pmd skrev:
Då räcker det dock inte med en spark.
Det räcker nog inte med så mycket på en sådan. Deras vägde nog runt 80+ så den var stor. Fick husera i källaren när folk besökte de då den tillät ingen förutom familjen.
Missar man att skydda halsen är det ju slut.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Du accepterar m.a.o. deras beteende.
Ja, man kan inte ta alla fajter. Det är ju det som är grejen. Jag irriterar säkert nån av dem... Acceptans.. tolerans...

Men sen finns de de som gnäller på allt. Ofta är de jävligt jobbiga att ha att göra med. Och inte brukar de vara så mycket bättre, bara att just det som de tycker ska alla rätta sig efter.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
R
V växelventil skrev:
Så länge man tycker det är okej att skjuta andras katter så kommer jag göra mig lustigt för mig är det inte okej att göra så.
Har jag sagt det?
 
T TypRätt skrev:
Blir det jaktbrott då om du skjuter en katt? Omdömet på mannen verkar ju inte det bästa så att ta hans bössa verkar ju sunt.
Hoppas han får vapenlicensen indragen, borde väl finnas förutsättningar för det.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Utöver katter, vilka andra husdjur har djurägaren inget ansvar för hur de påverkar sin omgivning?

Hundägare har strikt ansvar, hästägare måste se till att hästarna inte vandrar runt fritt och de måste sparka undan bajset från gator/cykelbanor och dyl. Djur som får, getter, hönor osv kräver tillstånd i tätbebyggt område.

Katter kan väl inte vara ensamma om att få härja som de vill på folks tomter?

(Jag gillar katter men är allergisk, så jag blir inte glad när de tvångsmässigt vill ta sig in i mitt hus.)
Skällande hundar kan vara en svår plåga för omgivningen. Hundägare klagar på fyrverkerier (men jakthundar brukar väl inte ha problem med smällar?) som typiskt används en kort stund på nyår och något längre men i lägre takt till Valborg medan somliga hunddjävlar skäller mer eller mindre för jämna 365 dagar per år.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
[länk]

Då du gilla att länka till Lawline. Man är inte fri att släppa sina katter vind för våg bara för att dom är katter.
Katter har normalt klorna indragna och brukar putsa tassarna ofta och väl men visst kan de ibland vara smutsiga. De brukar inte kravla sig upp på bilar som någon skrev utan gör ett vigt språng och landar mjukt och har ingen anledning att använda klorna eftersom det bara skulle få dem att halka på plåten där trampdynorna är mycket bättre.
 
  • Arg
Sernando
  • Laddar…
P
F FGLIN skrev:
Skällande hundar kan vara en svår plåga för omgivningen. Hundägare klagar på fyrverkerier (men jakthundar brukar väl inte ha problem med smällar?) som typiskt används en kort stund på nyår och något längre men i lägre takt till Valborg medan somliga hunddjävlar skäller mer eller mindre för jämna 365 dagar per år.
Det brukar fungera att prata med hundarnas ägare om skällandet. Det brukar mer sällan fungera att prata med fyrverkeriskjutarna.

N.B. att hundar blir vettskrämda och får ofta fysiskt ont i hörselsystemet av höga smälljud. De är inte bara irriterade på att somliga folkdjävlar skjuter fyrverkerier.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det brukar fungera att prata med hundarnas ägare om skällandet.
Det har väl aldrig någonsin fungerat att prata med en hundägare om skällande hundar?
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 6 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det har väl aldrig någonsin fungerat att prata med en hundägare om skällande hundar?
De hundägare som går att prata med har inte skällande hundar, så det behövs ju inte. De som har skällande hundar går inte att prata med, för var de vettiga människor så hade de inte haft skällande hundar.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Sernando och 4 till
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Katter har normalt klorna indragna och brukar putsa tassarna ofta och väl men visst kan de ibland vara smutsiga. De brukar inte kravla sig upp på bilar som någon skrev utan gör ett vigt språng och landar mjukt och har ingen anledning att använda klorna eftersom det bara skulle få dem att halka på plåten där trampdynorna är mycket bättre.
Jag är ju kattägare, och i normalfallet har du rätt. Men är det lerigt ute så kan kattens tassar vara grusiga. Och är det en kraftigt lutande nyvaxad motorhuv kan katten tappa fäste och då reflexmässigt dra ut klorna. Jag är rätt petig med mina egna bilar map repor och hur man tvättar / sköter bilarna. Under alla år har min eller grannars katter inte lämnat några repor som inte försvunnit i nästa tvätt. Har man en väldigt exclusiv bil är det nog bäst att skaffa ett garage att ställa den i. Fågelskit ellr fällning från träd som "etsar sig fast" är ett större probem för mig isåfall. Min katt är usel på att fånga fåglar och träden är det inte mycket att göra åt (de som borde tas ned både hos mig och mina grannar är nu nedtagna).
 
  • Arg
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J JohanLun skrev:
Jag är ju kattägare, och i normalfallet har du rätt. Men är det lerigt ute så kan kattens tassar vara grusiga. Och är det en kraftigt lutande nyvaxad motorhuv kan katten tappa fäste och då reflexmässigt dra ut klorna. Jag är rätt petig med mina egna bilar map repor och hur man tvättar / sköter bilarna. Under alla år har min eller grannars katter inte lämnat några repor som inte försvunnit i nästa tvätt. Har man en väldigt exclusiv bil är det nog bäst att skaffa ett garage att ställa den i. Fågelskit ellr fällning från träd som "etsar sig fast" är ett större probem för mig isåfall. Min katt är usel på att fånga fåglar och träden är det inte mycket att göra åt (de som borde tas ned både hos mig och mina grannar är nu nedtagna).
Eller så ser man till att kattägaren tar hand om sina katter. Det är ju inte så att någon skall behöva räkna med att ens bil skall få skador från katter bara för att man parkerar utomhus.

Jag hade nog satt upp en kamera som fotar/filmar alla rörelser vid bilen. Räkningen för återställande av skador åsamkade av katten hade oavkortat gått till kattägaren. Släpper man lös sina katter får man räkna med osämja när de ställer till med problem. Bor man lite lantligt så löser ofta räven problemet. 😊
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Eller så ser man till att kattägaren tar hand om sina katter. Det är ju inte så att någon skall behöva räkna med att ens bil skall få skador från katter bara för att man parkerar utomhus.

Jag hade nog satt upp en kamera som fotar/filmar alla rörelser vid bilen. Räkningen för återställande av skador åsamkade av katten hade oavkortat gått till kattägaren. Släpper man lös sina katter får man räkna med osämja när de ställer till med problem. Bor man lite lantligt så löser ofta räven problemet. 😊
Eller en surgubbe bakom ratten...
 
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Eller en surgubbe bakom ratten...
Va?
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
P
Visst ska kattägare hålla reda på sina katter. Kameraövervakning är dock ett dåligt substitut för det. Det kan vara ganska svårt att identifiera en katt från en övervakningsvideo.

Obligatorisk chipmärkning av katter kan vara en bättre lösning. Då kan man med en RFID-läsare på bilen identifiera närgångna katter. 🙃
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Va?
Jag tror bilar tar fler kattor än räven...
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.