Jag har läst om fallet i kvällspressen men nu finns det bilder från stämningsansökan så det blir lite roligare att diskutera 😊

I korthet:
Ett par köper en bostadsrätt och ber bostadsrättsföreningen om lov att renovera badrummet. De betalar en firma för att renovera badrummet och den här firman ska ha varit "auktoriserad". Paret säljer lägenheten och flyttar. Vattenskador uppstår i bostaden under och BRF:en stämmer nu paret för vad det kostat att åtgärda. Paret tycker det är firman som de betalat för renoveringens fel.

Om man tittar på bilden med röret där det ska uppstå läckage så verkar det i så fall inte läcka särskilt mycket? Vad tror ni har gått fel?

Länk till artikel: https://www.expressen.se/noje/ellen-bergstrom-och-niclas-lij-stams-efter-renovering/

Badrummet kan ses en bit ner i den här länken: https://www.expressen.se/leva-och-bo/hemma-hos-5/hemnet/ellen-bergstrom-och-niclas-lij-saljer-pakostade-lagenheten/
Komplett med sån där golvbrunn jag inte trodde man fick ha 😅

Bilder från Stockholms Tingsrätt som finns i artikeln:
Rörledning med fuktindikation, noterar torr och våt yta, potentiell luktförekomst. Användning av textanmärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av rör för vatten, märkt med anmärkningar om brister, oordnat, kabelbuntar, infästningar saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rörarbetsplats med verktyg, ledningar och text om spillvattenläckage på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
wd41
  • Laddar…
U
Ser ut som de sitter både ersättningsmuff följt av en 110-75 förminskning. Lite otydligt vilken av skarvarna som läckt men gissar att man antingen varit snål med glidex så tätningen hamnat fel eller att man gradat röret dåligt innan man tryckte in ersättningsmuffen, så tätningen skars sönder.

Båda mina teser är ju handhavandefel och inte fel där man avvikit från branchstandarder eller fel förläggning. Detta borde bolagets försäkringsbolag ta om badrummet är nyare än 10-år. Men bostadsrättföreningen har ju inte avtal med företaget utan de får kräva skadestånd via de som anlitar firman som i sin tur får kräva ansvar från företaget som i sin tur får nyttja sin försäkring.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Ser ut som de sitter både ersättningsmuff följt av en 110-75 förminskning. Lite otydligt vilken av skarvarna som läckt men gissar att man antingen varit snål med glidex så tätningen hamnat fel eller att man gradat röret dåligt innan man tryckte in ersättningsmuffen, så tätningen skars sönder.

Båda mina teser är ju handhavandefel och inte fel där man avvikit från branchstandarder eller fel förläggning. Detta borde bolagets försäkringsbolag ta om badrummet är nyare än 10-år. Men bostadsrättföreningen har ju inte avtal med företaget utan de får kräva skadestånd via de som anlitar firman som i sin tur får kräva ansvar från företaget som i sin tur får nyttja sin försäkring.
Om det inte finns något formellt fel så tror jag det blir svårt med stämningen.

Jag menar, det KAN ju hända att något börjar läcka även om man gjort "rätt".
 
  • Gilla
sarsag
  • Laddar…
Hur gick det? Finns det någon som eller förlikning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.