Ska försöka få fart på mina vattenradiatorer som inte håller värmen så här mitt i vintern. Hur hanterar man MMA FN2 Ventiler Typ FV?
 
Hej och tack för snabbt svar. Det är radiatorerna i övervåningen i min villa som alltid har haft lägre värme än de på undervåningen. Till saken hör att de på undervåningen är gamla gjutjärnselement där ventilerna står öppna till max. (värmen kommer från en bergvärmepump). På övervåningen är det nya radiatorer typ WRS11-314 med termostater som också står öppna på max. Nu har jag förstått att det även finns ett förinställningsvred i den nedre delen där vattnet går in resp ut.
Har nu beställt ett verktyg för att öppna locket där nere som sitter på kortsidan. Frågan är om jag törs öppna utan att det rinner ut vatten? Och hur mycket jag ska våga öppna flödet. Siktar på att ha samma diff som bergvärmepumpen har dvs. 7-8 graders skillnad mellan in och utgående temperatur?
 
Exakt vilket radiatorkoppel är det?
Hur ser termostatventilen ut innanför själva termostaten?

MMA/Purmo har bytt utförande på radiatorventilen, dels för några år sedan dels föra året, det är olika förinställningsnycklar.

I radiatorkopplet finns det förinställning OM det är enrörskoppel, är det tvårörskoppel så är det en avstängningsventil (som kan aggera förinställning om termostatventilen saknar det).

Termostatventiler som är märkta FV har förinställning i sig.
Förinställningen brukar vara max öppen från fabrik.
 
  • Gilla
Clasba
  • Laddar…
Hej igen, och tack för svar. I radiatorkopplet står det "MIA FA" vet ej vad det betyder. Vad gäller termostaten har jag dragit ut o in på det lilla stiftet och vad jag fattar så flödar vattnet genom termostaten - men bara för lite...
 
Bilder underlättar mycket, finns nämligen många olika kombinationer.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Bilder underlättar mycket, finns nämligen många olika kombinationer.
Här kommer bild.
 
  • Radiatoranslutning med termostatventil märkt "MIN MAX", rör och vit kaklad vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är jag inte riktigt hemma på det kopplet, men är dt 1 rörs, så under sexkantmuttern är det en justering och om du skruvar ut den så blir det mer flöde till elementet. Prova med et och kom tillbaka om värmen ökar, så blir det att justera in alla efter det. Kan du tänka dig vilka element som kommer efter detta.
 
  • Gilla
Clasba
  • Laddar…
Ska testa med att öppna sexkantmuttern. Har just beställt en ratt som ska passa.
 
Under kan det vara en insexhål, inga märkvärdiga verktyg för det.
 
  • Gilla
Clasba
  • Laddar…
C Clasba skrev:
Ska testa med att öppna sexkantmuttern. Har just beställt en ratt som ska passa.
Under täcklocket så är det insexskruv för injustering.


Injusteringsnyckeln används till själva termostatventilen.
 
  • Gilla
Cap81 och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för filmerna. Nu vågar jag mig på jobbet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Under täcklocket så är det insexskruv för injustering.
[video]

Injusteringsnyckeln används till själva termostatventilen.
[video]
Hej, stort tack för filmerna!!! (det hjälper)

Vi har samma problem där vi har 3 st av typ samma radiator som enligt bilderna på ÖV. ( det är ett-rörssystem). Första element är bra/acceptabelt värme från topp till ner. Nästa element är kanske 10% varmt på övre delen, men undredel är det kallt. Och radiator 3 är helt kallt.

Tänker jag rätt att jag börjar med injustering på radiator 2, dvs. öppna den en kvart för att se om det händer något?

En anna fråga: När behöver man justera själva termostatventilen såsom du visar det i filmen?
 
  • Gilla
Clasba
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.