Det har fallit så mycket snö på min lilla fritt utstickande balkong om c:a 3X1,5M att jag inte kan öppna balkongdörren mer än 2 cm. Det är snö i storleken som en babyelefant utanför och det är en ganska bräcklig dörr med glas så jag vågar inte använda någon kraft på dörren för att skapa en större öppning.
Har försökt vifta bort lite snö genom öppningen, men problemet är ju den enorma högen framför dörren?
Jag har ingen aning vad det är för bärkraft på balkongen. Vi har ju suttit där två vuxna på sommaren utan oro.

Ingår det oftast i försäkringen om den skulle braka? Det är ett gammalt trähus från 30-talet.
Ta sig upp med stege är riskabelt eftersom stegen måste placeras på nedanförliggande altan, men det kanske är enda sättet? Det har snöat tre dygn i streck nu och fortsätter. Snön går upp till halva låren på balkongen. Antagligen är det en hårdare, mer kompakt nedre del och lössnö ovantill.
 
J Joe Nice skrev:
Det har fallit så mycket snö på min lilla fritt utstickande balkong om c:a 3X1,5M att jag inte kan öppna balkongdörren mer än 2 cm. Det är snö i storleken som en babyelefant utanför och det är en ganska bräcklig dörr med glas så jag vågar inte använda någon kraft på dörren för att skapa en större öppning.
Har försökt vifta bort lite snö genom öppningen, men problemet är ju den enorma högen framför dörren?
Jag har ingen aning vad det är för bärkraft på balkongen. Vi har ju suttit där två vuxna på sommaren utan oro.

Ingår det oftast i försäkringen om den skulle braka? Det är ett gammalt trähus från 30-talet.
Ta sig upp med stege är riskabelt eftersom stegen måste placeras på nedanförliggande altan, men det kanske är enda sättet? Det har snöat tre dygn i streck nu och fortsätter. Snön går upp till halva låren på balkongen. Antagligen är det en hårdare, mer kompakt nedre del och lössnö ovantill.
Det finns inget fönster att klättra ut igenom?
 
H HenricLindholm skrev:
Det finns inget fönster att klättra ut igenom?
Nej. Inte åt det hållet. Tänkte på att haka av dörren också, men det går ju inte utan att öppna den mer.
 
Du behöver inte skotta, snön smälter av sej själv senast till våren.
 
Rickard.
Jag är dålig på bygg-historia men idag har jag för mig att balkonger dimensioneras för 300kg/m2 i nyttjandelast vilket täcker dom allra flesta snözoner vi har i landet utan problem. Generellt sett så byggde man rejält förr i tiden men det finns såklart undantag, särskilt om någon del av balkongen försämrats av t ex rost eller röta.

En gammal räv "lärde mig"/påstod att om man kunde hoppa på en konstruktion utan att det svajade obehagligt mycket så tål den delen minst 1ton, man kanske får ta det med en nypa salt men det är en del sanning i det också.
 
  • Gilla
Joe Nice
  • Laddar…
Jag tryckte upp dörren så mycket det gick så jag precis ut hanleden, sen fick jag vifta bort så mycket jag kunde så det gick att trycka upp dörren lite till och komma åt mer.
 
  • Gilla
Joe Nice
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du behöver inte skotta, snön smälter av sej själv senast till våren.
Jag är nog nojig för att grannens hönshus och torkställning nyss knäcktes som spaghetti. Visst förstår jag att en balkong bör ha bättre bärighet än dessa, men det är också sjukt mycket mer snö som kan ansamlas här.
 
J Joe Nice skrev:
Jag är nog nojig för att grannens hönshus och torkställning nyss knäcktes som spaghetti. Visst förstår jag att en balkong bör ha bättre bärighet än dessa, men det är också sjukt mycket mer snö som kan ansamlas här.
Bild?
 
A A-Man_08 skrev:
Bild?
Fönster med immighet och kondens, vit karm, inomhusvy, snö synlig utanför, kvällstid eller natt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svårt med reflektionerna såhär på kvällen
 
Har du bara ruta högst upp?
 
A A-Man_08 skrev:
Har du bara ruta högst upp?
Ja. Översta 2/3 är ruta.
 
J Joe Nice skrev:
[bild]
Svårt med reflektionerna såhär på kvällen
Det kommer att smälta, jag kan slå vad om att där aldrig legat snö kvar till midsommar.
 
F fribygg skrev:
Det kommer att smälta, jag kan slå vad om att där aldrig legat snö kvar till midsommar.
Jag är väl mer orolig för om det fortsätter snöa och hur tungt det blir när det börjar smälta. Fylls det upp till kanten och ökar i vikt till 400gr/L blir det rejält tungt.
 
Tryck upp dörren....?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
J Joe Nice skrev:
Jag är väl mer orolig för om det fortsätter snöa och hur tungt det blir när det börjar smälta. Fylls det upp till kanten och ökar i vikt till 400gr/L blir det rejält tungt.
Men huset är alltså >80år gammalt och har tålt snö och vintrar hitills utan att balkongen tagit skada om jag förstår saken rätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.