Jag har plötsligt fått problem med kondens, vilket jag aldrig haft tidigare under de 10 år jag bott här. Tråget som ska samla upp vätskan håller inte heller tätt, så det blir fullt med vatten på botten som sen börjar droppa ut genom luckan. Sätter jag luftflödet på max så slutar det bildas kondensvatten MEN då låter den ju så in i bängen. Och jag har som sagt aldrig haft det tidigare (bara kört min och medel). Jag har kollat att dräneringshålen är öppna (inte för att de hjälper, då vattnet ändå läcker ut genom botten). Jag har bytt filter. Kollat att båda fläktarna går (byttes till nya 2015). Det enda jag kan komma fram till är att luckan är otät, eller har ni andra idéer? Hur och med vad tätar jag bäst?
 
  • Industriventilationssystem öppnat visar filter, aggregat och elektriska komponenter. Varningsetiketter synliga. Underhåll eller inspektion pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du gjort ren själva korsväxlaren då, den fyrkantiga i mitten, mycken skit fastnar på lamellerna.
 
Hmmm. Nej, det har aldrig slagit mig att den behöver göras ren. Men jag ska titta på den lite noggrannare. Tack.
 
är inluften kall och det som ventileras ut är varm och fuktig så blir det kondens - Titta efter är varför kondensen läcker ut fel väg och inte avsedd väg med tänkt dränering - rostat hål någonstans ??

Har du hygrometer - försök kolla vad för fuktighet du har inomhus - är utsug i badrum/toa med dusch så blir det naturligt väldigt hög luftfuktighet i samband med dusch och då fäller det ut kondens mot kallare ytor just då.
 
Men aggregatet suger väl inte IN inomhusluft? Jag har fattat det som att den ena fläkten suger in utomhusluften, andra fläkten pushar ut luft till inomhusventilerna. Så det ska ju bara vara kall luft som kommer IN. Om då inte luckan är otät och släpper in rumsluft. Har jag fått allt om bakfoten??
 
borde vara varm rumsluft som går åt andra hållet (dvs in -> ut) annars är det ingen mening med en plattvärmeväxlare (den stora saken i mitten) - någonstans måste det mesta av värmen komma ifrån då elelementet i nedre vänstra hörnet är bara en tillskott vid behov när insugna luften inte når tillräckligt hög temperatur tex. när det är väldigt kall uteluft.
 
Luftfuktighet just nu:
83% ute, 22% inne.
 
Men om båda fläktarna skulle leda IN luft i skåpet, hur kommer den då UT igen?
 
E evaprivat skrev:
Men om båda fläktarna skulle leda IN luft i skåpet, hur kommer den då UT igen?
In i bostaden och ut ur bostaden så klart
 
Enkel förklaring för icketekniker om hur växlaren fungerar:

Varm f.d. inneluft blåser genom växlaren åt ett håll. Den avlämnar då värme till väggarna i växlaren.
Kall uteluft blåser genom växlaren åt andra hållet och blir samtidigt något uppvärmd av värmen i mellanväggen. Industrimaskin med röda och blåa markeringar, varningsskyltar, kablar, kontrollpanel, metallstrukturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den kalla tilluften (blå) blir varmare ju längre den kommer in i växlaren och den varma frånluften (röd) svalnar när energin flyttas till inluften. Kondensen, som bildas vid stora temperaturskillnader, droppar normalt ut ( vid den röda pilen) och ska ha någon form av avlopp därifrån.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.