Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig trots min totala okunskap om detta.
Eldar med vedpanna, kopplad till ackumulatortank. Tempen till tanken brukar ligga mellan 60-80 grader. Men i tisdagskväll såg jag att den var strax över 100 grader. Stängde direkt av den, men den går extremt sakta tillbaka.
Jag ringer hit hjälp och förklarar problemet, jag är på jobbet under tiden han är här. Han ringer sen och förklarar att problemet är löst. Jag har fått en ny cirkulationspump. Detta hjälpte inte mig alls. Temperaturen i tanken var på 80 grader när jag kom hem, sätter igång ackumulatortanken 20 minuter när jag eldar, och den går upp till 90 grader under den tiden. Så jag får stänga av den igen.
Det hinner ju bli jäkligt kallt mellan eldningar när jag inte kan ha igång den.
Jag vet inte bättre hur jag ska kunna förklara för personen imorgon (igen) än att jag behöver hjälp med att ackumulatortanken blir snabbt för varm.
 
  • Analog termometer visar cirka 60 grader Celsius, monterad på utrustning med etiketter, industriellt sammanhang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Industriella etiketter med tekniska specifikationer för värmepannor och förberedare, inklusive modellnummer och tillverkningsår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först vad menar du med att ha den igång, vad för panna har du. Klart eldar du och har bara en volym på 500 L att värma så det fort att få upp tempen till 95-100 C.
 
  • Gilla
Katrin82
  • Laddar…
Jag stänger av ackumulatortanken när jag eldar, då den annars blir alldeles för varm. Testade igen att sätta igång tanken i 2 minuter, och den går från 90- 102 grader, snabbt.
Jag kan alltså inte ha igång ackumulatortanken alls utan att den gör till maxtemperatur väldigt snabbt efter den sätts på.
Så här har den aldrig betett sig innan.
Vet tyvärr inte om dessa bilder på pannan hjälper nåt 🙈
 
  • Sliten metallplåt med tekniska specifikationer, skylt från AB CTC Ljungby, industriell utrustning, mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal, sliten elektrisk panel med mätare, rör och etiketter i dunkelt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En Old Man. nästa fråga, när du statar att elda vad är tempen i botten av tanken då. Den pannan en överförbrännare och kan bli riktigt het snabbt. Ett foto längre från så det går att se rördragningen., funderar på om du inte har självcirk på laddningen eller finns det en laddomat. Sen att tempen stiger i panna och tank. det finns säkert en termostat som startar laddpumpen. Startar den för sent ( högt värde ) ca 75 - 80 C så finns risk för övertemp, se till att den startar vid 40 -50 C , du måste få igång panncirken
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Tack för att hjälp!
Idag kom 3 personer tillbaka. Dom förstod liks lite som jag vad temperaturen var, innan vi insåg att termometern visade fel 😅 så var ett enkelt sätt att lösa 🙈
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.