Jag har tänkt frimura en öppen spis med insats Supra Univers 582 N, som ska fungera som rumsavdelare mellan vardagsrum och matplats. Ingen jag varit i kontakt med har kunnat åta sig detta jobb under 100 000:- inkl. insats och skorstensrör.

Är det någon som har tips på en bra och "billig" murarfirma i stockholmstrakten eller ska jag helt enkelt ställa in mig på att det här är vad man får betala?
 
Jag måste lyfta den här frågan igen, med en liten omformulering, då vi nu börjar närma oss byggstart.

Den nedan angivna insatsen är utbytt mot en Spartherm som enligt alla "experter" ska vara överlägsen Supran, men det är av mindre betydelse för min fråga.

Jag har nu fått in en skriftlig offert med fastpris på montering, murning och putsning till 39 000:-. Är det en rimlig summa? Om man räknar med 500:-/h för jobbet så ska det alltså ta två veckors effektiv tid att ställa dit insatsen, mura upp 1,5x1,6x0,8m leca samt montera skorsten? Tycker det låter mycket, men jag är ju ingen expert på området.

(Till detta tillkommer sedan material på 30 000:- utöver kostnaden för insatsen, målning och golvskydd, så slutnotan hamnar på fel sida om 100 000-kronors gränsen.

Skickar med en bild för att illustrera offertunderlaget.
 
  • murspis.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Även jag är på jakt efter en bra murare.
I mina öron låter det löjligt dyrt.
Att stapla lekablock med stegjärn/bruk mellan samt ställa in insatsen kan väl för f-n inte ta sådan tid?
Eller så har jag missat något..

Min far fick in en offert för att mura en ny spiskåpa samt koppla in en gjutjärnskamin för 9000:-
Det låter i mina öron som en svårare jobb men kostar mindre.
/Magnus

P.S
Vi köpte dock Supra så jag hoppas den inte är totalt värdelös..
 
* bump *

..."Referenser hantverkare & entreprenörer" måste helt klart vara den forumdel som har minst svar... Är det så illa att merparten som anlitat hantverkare och entreprenörer varit så missnöjda att de inte har någon att rekommendera eller är det helt enkelt så att ingen läser detta forum? :p
 
Hej,
planerar att installera något liknande i vårt nybyggda hus.
Hur gick det för er? Priser, bilder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.