Hej! Köpt taklampa från Ikea, av modell Melodi. Det sticker ut en grön och en svart sladd ur taket. Vad ska in i N och vad ska in i L?

Tack ;)
 
  • Hand kopplar en elektrisk kontakt till en takarmatur. Kablar synliga, installation, hemreparation, oskarp bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom det inte finns jord i kopplingen så är den armaturen dubbelisolerad och ska inte ha jord, i vilka hål du stoppar hat i princip ingen betydelse det lyser ändå. Men för att tänka logiskt. Svart på N och grön på L
 
A
Jag ser en skruv med jordsymbol där under hålet där ledarna kommer in.
 
A avh67f skrev:
Jag ser en skruv med jordsymbol där under hålet där ledarna kommer in.
Det som sitter där nu är inte Melodi, det är någon annan lampas/plafonds fäste (som väl ska tas bort?).
 
D Dilato skrev:
Det som sitter där nu är inte Melodi, det är någon annan lampas/plafonds fäste (som väl ska tas bort?).
Korrekt, det var från den gamla lampan och jag hade inte hunnit ta bort det just när jag tog fotot.

Tackar för alla svar. Jag kopplade ihop grön med blå, och svart med brun. Funkar prima.
 
  • Installation av taklampa med synliga elektriska sladdar och takfäste i obruten vitmålad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Via767 skrev:
Korrekt, det var från den gamla lampan och jag hade inte hunnit ta bort det just när jag tog fotot.

Tackar för alla svar. Jag kopplade ihop grön med blå, och svart med brun. Funkar prima.
En gång i tiden satt där en rund vitmålad plåt med kroken i mitten och sladdarna genom ett hål vid sidan om kroken, fasthållen med kroken skruvar mot taket.
Sladdarna kan kopplas vilket som, det funkar lika bra oavsett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.