Jag och min fru letar hus i Västra Götaland. Vår magkänsla är att undvika hus utan kommunalt vatten, då det känns som det kan vara mycket jobb, krångel och osäkerhet kring egen brunn. Dock minskar det ju våra möjligheter en hel del. När vi letar online är det dock svårt att få ett helhetsintryck om hur det är att bo med egen brunn.

Vi har aldrig levt med egen brunn. Vi har inte heller ägt hus tidigare, så det kommer att vara mycket nytt för oss att lära även om huset har kommunalt vatten.

Ni som har erfarenhet, vad tycker ni?
 
R
J JohanPI skrev:
Jag och min fru letar hus i Västra Götaland. Vår magkänsla är att undvika hus utan kommunalt vatten, då det känns som det kan vara mycket jobb, krångel och osäkerhet kring egen brunn. Dock minskar det ju våra möjligheter en hel del. När vi letar online är det dock svårt att få ett helhetsintryck om hur det är att bo med egen brunn.

Vi har aldrig levt med egen brunn. Vi har inte heller ägt hus tidigare, så det kommer att vara mycket nytt för oss att lära även om huset har kommunalt vatten.

Ni som har erfarenhet, vad tycker ni?
Hej,

Jag anser lite tvärtom att en djupborrad brunn och en bra avloppslösning är att föredra..
Detta för kostnaden kommer att öka på den kommunala nätet rätt mycket i framtiden..
Det du bör kolla vid köp är hur gammal pump mm. är..
Tycker inte att du ska vara rädd för eget vatten..
 
  • Gilla
taxationistheft och 14 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Hej,

Jag anser lite tvärtom att en djupborrad brunn och en bra avloppslösning är att föredra..
Detta för kostnaden kommer att öka på den kommunala nätet rätt mycket i framtiden..
Det du bör kolla vid köp är hur gammal pump mm. är..
Tycker inte att du ska vara rädd för eget vatten..
Jag delar din åsikt @Rejäl, dock måste man ju som innehavare av eget avlopp vara beredd på att både stat och kommun i framtiden kan kräva ombyggnader/utbyte av det välfungerande enskilda avloppet av för mig oklara politiska skäl vilket kan bli dyrt för fastighetsägaren.
 
  • Gilla
maria01 och 9 till
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Jag delar din åsikt @Rejäl, dock måste man ju som innehavare av eget avlopp vara beredd på att både stat och kommun i framtiden kan kräva ombyggnader/utbyte av det välfungerande enskilda avloppet av för mig oklara politiska skäl vilket kan bli dyrt för fastighetsägaren.
Ja det är inte gratis med eget avlopp o vatten men tror att man komma undan med halva priset mot kommunalt om man sköter det väl..
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Ett modernt avlopp kräver ju ofta ett serviceavtal, och kostar några tusen om året.

En brunn med kapacitet och bra vatten brukar inte var ngt problem. Men avloppet kan bli dyrt i både drift, eller i värsta fall om det måste moderniseras i anläggningskostnad. Sen om kommunen bestämmer sig för att dra in vatten/avlopp kommer ju en fet faktura och man kan skrota det man har.

Svår fråga, men kommunalt har ju inga överraskningar….
 
  • Gilla
JohanPI och 1 till
  • Laddar…
Vi hade godare vatten i vårt förra hus med egen brunn. Det skulle jag gärna ha tillbaka.
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja det är inte gratis med eget avlopp o vatten men tror att man komma undan med halva priset mot kommunalt om man sköter det väl..
Fastighet 1 betydligt billigare än halva kostnaden för det kommunala är min drygt 28åriga erfarenhet av enskilt va.
Fastighet 2. Kostnaden för kommunalt va kommer varje månad och överraskningarna blir därmed inte så stora, nu vill kommunen iofs att man installerar ny vattenmätarkonsol på egen bekostnad som va abonnent så vissa kostnader tillkommer dock ibland förutom de fasta månadskostnaderna och vattenförbrukningen.
 
  • Gilla
JohanPI och 1 till
  • Laddar…
R
Larsa Larsa skrev:
Ett modernt avlopp kräver ju ofta ett serviceavtal, och kostar några tusen om året.

En brunn med kapacitet och bra vatten brukar inte var ngt problem. Men avloppet kan bli dyrt i både drift, eller i värsta fall om det måste moderniseras i anläggningskostnad. Sen om kommunen bestämmer sig för att dra in vatten/avlopp kommer ju en fet faktura och man kan skrota det man har.

Svår fråga, men kommunalt har ju inga överraskningar….
Förutom kostnaden..

Service avtal gäller bara minireningsverk vid småhus avlopp..
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Svår fråga, men kommunalt har ju inga överraskningar….
Vattenmätarkonsol och tillhörande rörkrökarräkning fast vattenmätaren inte ska bytas kom iaf som en överraskning för mig;)
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Förutom kostnaden..

Service avtal gäller bara minireningsverk vid småhus avlopp..
Har inte 100% koll. Men vår trekammarbrunn dömdes ut för några år sen och vi fick anlägga nytt med fosforutfällning och biomoduler. Då krävs serviceavtal, men kanske är för det är nära havet?
 
R
Larsa Larsa skrev:
Har inte 100% koll. Men vår trekammarbrunn dömdes ut för några år sen och vi fick anlägga nytt med fosforutfällning och biomoduler. Då krävs serviceavtal, men kanske är för det är nära havet?
Vet inte eran situation, men bor man nära vattendrag så kan det krävas mer men generellt inte..
Bygger hus nu, på inrådan av KA så skickade vi in vid bygglovsansökan om att vi tänkte montera minireningsverk men fick samtal av en senior VA hanterare ifrån kommunen som undrade varför vi hade ritat in minireningsverk. Mitt svar var att jag trodde att detta var det som kommunen såg som mest fördelaktigt men efter en stunds samtal så kom jag fram till att han inte förespråka dessa utan tyckte att en bra trekammarbrunn med sandbädd fungerar bra så vi gjorde om ansökan till detta..
Kommuntjänstemanen får inte i sin tjänste utövning föreslå något utan han pratade allmänt om avlopp som jag förstod gällde mig😊
 
  • Gilla
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
N
Det beror väl lite på hur tillgången och vattenkvaliteten i en egen brunn ser ut.
God tillgång och bra kvalitet så är eget vatten inga problem.

För min egen del är det bästa jag gjort att dra in kommunalt vatten (från Vättern = mycket bra kvalitet) för nu 36 år sedan.
Vattnet i brunnen som hör till huset hade aldrig räckt under torra somrar och är dessutom väldigt kalkhaltigt.

Det var genom en samfällighet det blev möjligt för mig att ens få kommunalt vatten. På den tiden hamnade kostnaden på 40000:- för installationen.
Idag har vi en låg kostnad för abonnemanget (2400:-/år) och en låg kostnad per m3 (5,08:).

Avloppet är enskilt och det gjorde jag om år 2021 eftersom det gamla då hade 59 år på nacken.
Räknar med att minireningsverket håller min tid ut och längre än så eftersom funktionsgaranti gäller så länge man ser till att få den årliga servicen utförd.
 
  • Gilla
JohanPI
  • Laddar…
Tack för många jättebra svar! Det är en del fokus på kostnad, vilket såklart är viktigt, men det är inte så att det blir jobbigt eller känns osäkert med eget vatten?

Vi tänker då både på praktiska aspekter som att allt mekaniskt ska fungera: el ska gå, slangar ska inte frysa, brunnen ska inte frysa/torka ur/kalka igen. Men också på om själva vattnet kan bli otjänligt: att det kan dyka upp bakterier/virus/parasiter, tungmetaller, radioaktiva ämnen, andra föroreningar.

Testar man vattnet ofta för sånt? Byter man filter ofta och använder man någon typ av filtertablett för dricksvatten sen?
 
Vad kommunen kan få för sig angående avlopp är helt omöjligt att veta. Det gäller både enskilt såväl som kommunalt sådant. Samma vad gäller andra avgifter och påhitt.

Jag tror inte det är fel att ha enskilt, men man bör nog budgetera för att tvingas dra in nytt.

Vi har sedan tio år ungefär kommunalt VA men har kvar den gamla brunnen. Den kör vi allt ”sommarvatten” på och kan utan att tveka vattna trädgårdsland, rabatter och fylla poolen trots torka.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J JohanPI skrev:
Tack för många jättebra svar! Det är en del fokus på kostnad, vilket såklart är viktigt, men det är inte så att det blir jobbigt eller känns osäkert med eget vatten?

Vi tänker då både på praktiska aspekter som att allt mekaniskt ska fungera: el ska gå, slangar ska inte frysa, brunnen ska inte frysa/torka ur/kalka igen. Men också på om själva vattnet kan bli otjänligt: att det kan dyka upp bakterier/virus/parasiter, tungmetaller, radioaktiva ämnen, andra föroreningar.

Testar man vattnet ofta för sånt? Byter man filter ofta och använder man någon typ av filtertablett för dricksvatten sen?
Både och, för och nackdelar.
Kommunalt V/A kräver ibland också elslinga i inkommande vattenrör, det kan också bli "förgiftat/otjänligt" tillfälligt. Du kan få översvämning i t.ex. en källare om du än ansluten till det kommunala systemet, inte med egen brunn och avlopp.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.