Hej,

Vi skall byta ut vår spis. Elektriker skall anlitas för inkoppling pga bristande kunskaper men vill så långt det går säkerställa så jag faktiskt köper en spis som fungerar till nuvarande lösning i lägenheten så elektrikern slipper vända i dörren. Läst Spisbibeln och tror mig hittat en spis som fungerar och som jag kan tänka mig.

Vad jag har idag:
Proppskåp: 3x16A
Inkopplad spis: 400V med jord men utan nolla enligt instruktion på baksidan. (Gammal spis som börjar närma sig 30 år).

Vad som finns i kopplingsdosan bakom spis (se även bild):
2 svarta
1 brun
1 gul/grön
1 blå (ej skarvad vidare)

Öppen elektrisk anslutning med oskyddade kablar och skarvhylsor, monterade i vägg, säkerhetsrisk, oprofessionellt arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla utom den blå går vidare in i vita kabeln på bilden och därefter in till spisen.

Vad jag tänkte köpa för spis då jag helst vill ha en spis med induktion:
https://www.electrolux.se/kitchen/cooking/cookers/electric-cooker/lki66440sx/

Spis enligt specifikation:
3x16A
230V istället för 400v som nuvarande spis har ( Det är mest här jag är osäker)

Vet att man inte fullt ut kan säga om den blå, icke inkopplade kabeln är nolla utan att elektriker kollar på det men vad skulle det vara annars? För om det är en nolla skall det väl vara förhållandevis smidigt för elektrikern att koppla in en 230V spis istället för nuvarande lösning?
 
En kulodosa för att koppla in en spis, Tja det går det med, men trångt.. Se till att få dit ett perilexuttag på en gång, bara en fullvuxen spis/häll då med en ugn i. Blir perfekt med ett uttag, då allt finns i det
 
  • Gilla
Jelly89 och 1 till
  • Laddar…
J Jelly89 skrev:
Vet att man inte fullt ut kan säga om den blå, icke inkopplade kabeln är nolla utan att elektriker kollar på det men vad skulle det vara annars? För om det är en nolla skall det väl vara förhållandevis smidigt för elektrikern att koppla in en 230V spis istället för nuvarande lösning?
Är det en kabel som kommer ur väggen eller är det ett rör med lösa trådar? Går det raka vägen till centralen eller är det skarvat någonstans? Det är troligt att den blå är neutralledare. Men det är också tänkbart att den inte är ansluten alls av en eller annan anledning.

Du har trefas i lägenheten. Så om en elektriker kommer dit för att ansluta din nya spis kommer han inte att behöva vända i dörren. Men om det skulle visa sig att den blå försvinner i en skarv på väg till centralen så kan det hända att det blir lite dyrare än det blivit annars.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
M
Du har allt där. Bara mäta annars om du har neutral framdraget hela vägen. Har du inte det är det ingen big deal att fixa för elektrikern.

Be elektrikern sätta dit ett perilexuttag.

/Elektrikern
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Jag instämmer i kören:
Kontrollera att den blå verkligen innehåller nolla.
Montera Perilex.
 
  • Gilla
Jelly89
  • Laddar…
Och samtidigt så kopplar elektrikern i kabeln till spisen och stickproppen, 230 spisar brukar inte kabel på sig, så köp ett sladdställ med fem piggar på stickproppen och fem ledare i kabeln
 
  • Gilla
Jelly89
  • Laddar…
Toppen, då hoppas vi på att den blå är neutral och inte bortskarvad på vägen. Den går rakt in i väggen idag så vad som händer därefter får elektrikern ta reda på.

Tack för snabba svar och kloka tips!
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jag instämmer i kören:
Kontrollera att den blå verkligen innehåller nolla.
Montera Perilex.
Jag anmäler avvikande åsikt i det att jag föreslår en anslutningsdosa istf Perilex. (Exemplet är ett ur högen.)

Mina elektrikersläktingar hävdar med bestämdhet att de sett alltför mycket trista konsekvenser av överkok o dylikt som runnit in i Perilexuttag. De hävdar vidare att stora förbrukare som används ofta med fördel anslutes fast. (Något jag kan hålla med om av princip.)

Så jag följde faktiskt det rådet vid min egen köksrenovering. (Men nu drar jag mig ju inte för koppla vare sig in eller ur en fast installerad förbrukare, så det får man naturligtvis ta med i beräkningen.)
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Annars kan du ju leta efter en 400 V-spis. 400 V är så mycket bättre än 230 V. Det finns sådana spisar men utbudet är kanske inte stort, och det lär inte finnas med induktionshäll(?)
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag anmäler avvikande åsikt i det att jag föreslår en anslutningsdosa istf Perilex. (Exemplet är ett ur högen.)

Mina elektrikersläktingar hävdar med bestämdhet att de sett alltför mycket trista konsekvenser av överkok o dylikt som runnit in i Perilexuttag. De hävdar vidare att stora förbrukare som används ofta med fördel anslutes fast. (Något jag kan hålla med om av princip.)

Så jag följde faktiskt det rådet vid min egen köksrenovering. (Men nu drar jag mig ju inte för koppla vare sig in eller ur en fast installerad förbrukare, så det får man naturligtvis ta med i beräkningen.)
Anledningen till att jag förespråkar Perilex är att då kan vemsomhelst byta spis, spisen kan flyttas undan vid städning osv. Annars är det du skriver helt sant.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
[länk]

Kan vara värt att veta att stickpropp inte får klippas om inte tillverkarens instruktioner medger det.
Hur ansluter man då en ny 400V spis, levererad med Perilexplugg, till en (äldre) grupp utan nolla?
Perilex ska ha nolla, kan inte användas.
Fast anslutning kräver att pluggen klipps, men det är inte tillåtet.
Använda något udda CEE-don utan nolla? Nej just det, spisens konstruktion får inte ändras...
Återstår en ny matning, spika 5x2,5 genom hela huset?
För en nolla som inte behövs...?

Ibland får man sansa sig, klipp pluggen...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Hur ansluter man då en ny 400V spis, levererad med Perilexplugg, till en (äldre) grupp utan nolla?
Perilex ska ha nolla, kan inte användas.
Fast anslutning kräver att pluggen klipps, men det är inte tillåtet.
Använda något udda CEE-don utan nolla? Nej just det, spisens konstruktion får inte ändras...
Återstår en ny matning, spika 5x2,5 genom hela huset?
För en nolla som inte behövs...?

Ibland får man sansa sig, klipp pluggen...
Det kanske inte är så dumt att spisar i många fall levereras utan kontakt (eller ens kabel)?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A avh67f skrev:
[länk]

Kan vara värt att veta att stickpropp inte får klippas om inte tillverkarens instruktioner medger det.
Mycket snack för så lite. Hur gör du då med en tvättmaskin och inget uttag finns, lika med torktumlare. Nu var det tidigare en TM med 3 fas och en brytare på väggen.
Fotografen Fotografen skrev:
Perilex ska ha nolla, kan inte användas
Därom är vi nog inte ense, om det är en 400 V spis så bara jacka i stickproppen,klart att laga mat, oavsett det finns nolla eller inte.
 
A
Det var bara information för den som eventuellt inte har koll på det.

Jag vet hur jag gör som yrkesman men detta forum är ju för hemmafixare. Som hemmafixare och hemmapulare gör vi ju som vi vill med sådana grejer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.