Hej!

Är inte riktigt nöjd med hur värmen här i huset pendlar mycket under dagen. De vattenburna radiatorerna kan gå varma trots att solen värmt upp rummen till väl över önskad temperatur.. Huset är från 44, radiatorerna har jag ingen aning om - minst 20 år gissningsvis.

På vreden står "FV Sweden" samt "RA". Jag behöver hjälp att välja termostater som funkar att helt enkelt slänga på de befintliga ventilerna.

Kan någon, med informationen jag delat så länge, med säkerhet veta vad det är för ventiltyp?
Kommer mitt problem med värmen avhjälpas om jag sätter en ny termostat på radiatorerna?

Tack på förhand!
 
En bild säger mer än tusen ord.
 
E etompau skrev:
En bild säger mer än tusen ord.
Jo jag inser att det inte är lätt med bara den beskrivningen jag skrev. Här kommer ett par bilder.
(Vredet fick jag av genom att skruva upp en liten skruv med insexnyckel)
 
  • Radiatorventil utan vred visande insexskruvhål, uppskjuten skruv och anslutningsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller ett vitt rörventilsvred bredvid ett exponerat ventilmekanism med en insexskruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att styrningen av värmen ska bli bra behöver det finnas en shuntstyrning (eller motsvarande) med utetempgivare som justerar framledningstemperaturen. Kan ju vara 0-gradigt på natten och 10 grader och strålande sol på dagen. Termostaterna på radiatorerna sköter sedan finjusteringen i rum som t.ex. får mycket sol (men det kanske blir ännu varmare p.g.a. solen).

Ventilen skulle kunna vara en Danfoss men det finns flera. Vilken är diametern över de stora gängorna? Eller det är kanske inga gängor alls utan bara fäster med insex-skruv?
 
Redigerat:
Det är Danfossventiler och säkert inget fel på dem om inte stiften/ventilkäglan kärvar. Däremot ser det ut som du bara har handrattar. Det är ingen termostatfunktion i dem.
En vanlig Danfoss RA termostat med bajonettfäste passar på dina ventiler
 
Tack för svaren. Jag förstår det med utetempgivaren, men det är ett för stort ingrepp i dagsläget.

Jag lutar åt lordis svar att det är en danfoss, kanske RN? Däremot insåg jag lite väl sent att samtliga handvred idag sitter ut mot rummet, dvs ventilen pekar utåt. Detta vill jag inte om jag ska sätta på stora termostater, utan i så fall vill jag ju att ventilen pekar längs med väggen.

Vips så blev det ett rörmokarjobb, inklusive tömning av samtliga radiatorer. Vips så blev detta uppskjutet på obestämd framtid.

Tack för hjälpen i alla fall!
 
M mefi skrev:
Tack för svaren. Jag förstår det med utetempgivaren, men det är ett för stort ingrepp i dagsläget.

Jag lutar åt lordis svar att det är en danfoss, kanske RN? Däremot insåg jag lite väl sent att samtliga handvred idag sitter ut mot rummet, dvs ventilen pekar utåt. Detta vill jag inte om jag ska sätta på stora termostater, utan i så fall vill jag ju att ventilen pekar längs med väggen.

Vips så blev det ett rörmokarjobb, inklusive tömning av samtliga radiatorer. Vips så blev detta uppskjutet på obestämd framtid.

Tack för hjälpen i alla fall!
Varför tömma systemet?

Är väl bara att vrida ventilen ett kvarts varv. Bör du kunna klara på egen hand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.