Jag har en köksfläkt i det lite udda måttet 70 cm bredd som bara går på hastighet 1 och 3.

Jag har läst mig till i andra trådar att det troligtvis är ett kretskort som gett upp.

Nu har jag skaffat mig en flång ny men lite bucklig donator i storlek 60 cm för en symbolisk peng som jag har tänkt att slakta för reservdelar. Är det någon som gjort en liknande manöver tidigare och kan berätta om jag måste demontera gamla fläkten eller om jag kan utföra operationen med fläkten på plats?
 
  • Köksfläkt, blå-vita kakel, vit skåplucka, kryddkvarnar, oljeflaskor, köksredskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Typskylt på spisfläkt. Anger modell, elektriska specifikationer, serienummer och certifikat. Max 11W lampstyrka anges två gånger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit Cylinda strykjärnspresenning ligger på en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på vit apparat med tekniska specifikationer, varningsikoner, streckkod och tillverkningsinformation. "Made in Sweden".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är mycket enklare att försöka laga fläkten när den är nermonterad. Inte särskilt svårt eller tidskrävande.
 
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Det är mycket enklare att försöka laga fläkten när den är nermonterad. Inte särskilt svårt eller tidskrävande.
Okej, då får det bli så, tack 🙂
 
A
A Attackbävern skrev:
Jag har en köksfläkt i det lite udda måttet 70 cm bredd som bara går på hastighet 1 och 3.

Jag har läst mig till i andra trådar att det troligtvis är ett kretskort som gett upp.

Nu har jag skaffat mig en flång ny men lite bucklig donator i storlek 60 cm för en symbolisk peng som jag har tänkt att slakta för reservdelar. Är det någon som gjort en liknande manöver tidigare och kan berätta om jag måste demontera gamla fläkten eller om jag kan utföra operationen med fläkten på plats?
Sitter inget kretskort i dessa
 
A
A Attackbävern skrev:
Okej, då får det bli så, tack 🙂
Jätte enkel modell att rrparera på plats, men du verkar inte ha någon motor?
 
electroluxaren skrev:
Jätte enkel modell att reparera på plats, men du verkar inte ha någon motor?
Det låter ju bra, går man in under ifrån eller från manöverpanelen med strömbrytaren till lampa och fläkten?

Jag har motor på fläkten, hade bort fläktbladen och gjorde rent för nån vecka sen.
electroluxaren skrev:
Sitter inget kretskort i dessa
Okej, får testa att bara byta strömställaren till fläkten då.
 
A
A Attackbävern skrev:
Det låter ju bra, går man in under ifrån eller från manöverpanelen med strömbrytaren till lampa och fläkten?

Jag har motor på fläkten, hade bort fläktbladen och gjorde rent för nån vecka sen.

Okej, får testa att bara byta strömställaren till fläkten då.
jo underifrån går att ta bort knappanelen och sidorna titta på din reservdelsmaskin så ser du
 
electroluxaren skrev:
jo underifrån går att ta bort knappanelen och sidorna titta på din reservdelsmaskin så ser du
Japp, får börja med donatorn, tack för råd och dåd 🙏
 
A Attackbävern skrev:
Visst bör det vara denna mojäng som styr fläkthastigheten?
[länk]
Kan jag på något sätt mäta så att jag får rätt svart kabel på rätt ställe?
 
  • Två kondensatorer hålls, med tekniska specifikationer synliga, kablar anslutna, bakgrund med köksdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Attackbävern skrev:
Kan jag på något sätt mäta så att jag får rätt svart kabel på rätt ställe?
Jag svarar mig själv efter svar ifrån Franke, det spelar ingen roll vilken svart kabel man sätter vart. Ifall någon annan undrar samma sak i framtiden.

Nu fungerar fläkten som den ska och kondensatorn är bytt. Dock så var det strömställaren till fläkten som visade sig vara felet till att fläkten inte gick på alla hastigheter så även den är bytt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.