När vi gjorde en mindre renovering i köket byttes bänkskiva, diskho, kran, väggplattor, och så dimmer belysning. Nu i efterhand ångrade jag att inte de nedre känstommarna bytes ut mot Ikeas metod, inklusive köksluckor. Är det något som går att göra nu efteråt utan att behövde köpa ny bänkskiva och plattor? Bänkskivan är fastlimmad, samt skruvad… alltså att man river bort gamla stommar och sätter in nya, med samma bänksiva
 
  • Modernt kök med vita skåp, rostfria apparater, grått kakel och belysning över arbetsytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök, vita skåp, grå bänkskiva, rostfria apparater, indraget skåp med handtag, svart spishäll, röd gardin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på strukturerad yta, möjligtvis en del av ett fordon eller maskin, med metallskruvar och plåtdelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Det ska absolut gå att göra, men dina nuvarande underskåp får du offra då, för det krävs en hel del våld samt fantasi för att lossa bänkskivan utan att skada den. Bra verktyg lär vara ett bra (helst vasst koben), stämjärn och slägga/hammare.
Ta tid på dig och tänk igenom varje moment så att du inte knäcker bänkskivan under rivningen.

Att hellimma bänskivorna är ganska dumt och onödigt, dom sitter bra med några skruvar nerifrån underskåpen. Då kan man enkelt byta skåp/bänkskiva med en enkel skruvmejsel ;-)
 
  • Gilla
AlexanderP1997
  • Laddar…
Varför byta stommen?
 
Centano Centano skrev:
Varför byta stommen?
Gamla och slitna, ser inte bra ut tycker jag
 
A AlexanderP1997 skrev:
När vi gjorde en mindre renovering i köket byttes bänkskiva, diskho, kran, väggplattor, och så dimmer belysning. Nu i efterhand ångrade jag att inte de nedre känstommarna bytes ut mot Ikeas metod, inklusive köksluckor. Är det något som går att göra nu efteråt utan att behövde köpa ny bänkskiva och plattor? Bänkskivan är fastlimmad, samt skruvad… alltså att man river bort gamla stommar och sätter in nya, med samma bänksiva
Vad är det för modell på ftx du har i köksfläkten?
 
Är det stommen som är sliten eller luckorna? Man kan ju alltid göra ett luckbyte menar jag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.