Hej!
En tidigare granne har för kanske 10 år sedan byggt ett hus som maxar tilåtna mått. Vi har ett litet fritidshus, visserligen med källare men ändå ett lågt hus med låg takvinkel. Eftersom detaljplanen bara reglerar takfotshöjd så byggde de ett tvåvåningshus med brutet tak och en extra "våning" Eftersom det saknas takkupor så finns där väldigt lite naturligt ljus varför man öppnade ett litet fönster i Norrläge. Nu har tidigare ägare inte varit där så mycket Men de nya ägarna vill öppna upp nytt mycket större fönster där istället och jag mår otroligt dåligt över detta. Rummet i fråga kommer inte användas i någon större utsträckning men det är just känslan av att man hela tiden kan vara iaktagen utan att veta om det. Sedan förstår jag i praktiken att de förmodligen har bättre saker för sig.

Eftersom fönstret sitter en 7-8m upp på väggen så är det svårt att skymma med en häck eller plank eller någonting.. Vi har en hasselhäck som växer där på tomtgränsen men det kommer ta många år om den ens någonsin kommer nå sådan höjd i skuggan av deras stora hus. Huset står också 5-6m från tomtgräns och tornar upp sig. Den ser rakt ut över vår gräsmatta väster och öster om huset samt in i ett av sovrummen och in i köket (visserligen i vinkel nedåt pga höjden).

Jag har pratat med dem så klart och föreslagit att ett takfönster eller två kanske ger mer naturligt ljus än ett norrvänt fönster. De verkar trevliga och så men jag fick höra när jag ringde att vi inte skall behöva känna så. De är ju normala folk som inte spionerar. o.s.v.

Finns det någonting man kan göra tror ni?
 
Köp grannhuset, det är ditt enda sätt att få bestämma över det.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 7 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Köp grannhuset, det är ditt enda sätt att få bestämma över det.
Ja. Tanken har slag mig. Dock saknas de ekonomiska förutsättningarna för detta tyvärr.
 
Vänj dej eller flytta.
 
  • Gilla
cotillion och 4 till
  • Laddar…
Efter några månader glömmer du bort saken, låter som ett ickeproblem
 
  • Gilla
cotillion och 3 till
  • Laddar…
nikasp
Takfönster är värdelösa, risk för vattenskada och utsikten de ger är inget att ha. Som andra skriver kan du inte bestämma över grannen och kommer säkert att vänja dig snabbt.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Gå nakna i trädgården/där de ser från fönstret. De kommer sätta upp gardiner som gör att de inte ser ut! 😉
Skämt åtsido, man vänjer sig med fönster från grannarna, ingen normal person sitter och tittar.. grannens allrum hemma har fri insyn i trädgård och del av vardagsrum. Gissar att de inte sitter och tittar, jag går obehindrat naken mellan tvättstugan och badrum.. 😜
Vet inte om de behöver ansöka om fasadändring om man sätter in större fönster? Kan vara värt att kolla med kommun?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Varför skulle man få bestämma vad grannen får bygga.
 
P
Det finns inget tydligt lagrum att hindra grannens planer såvida det inte bryter mot nån detaljplan eller liknande..

Att dom kan se platser på er tomt är liksom inte skäl nog att det ska vara olovligt

strunta i det hela och ta sen när allt är färdigt en fundering om dom ser nånstans där det faktiskt finns ett problem med insynen.. tex badrum eller liknande. sätt då en frostfilm eller gardin i fönstret som hindrar insynen eller om det är ute kan man plantera ett träd som hindrar den insynen

Att försöka hindra insyn för hela tomten för att nån kan kolla är liksom inte rimligt eller vettigt och man kommer se ut som gatans stolle om man försöker

Vill nån kolla när du klipper gräsmattan ja låt dom roa sig med det , jag lovar att det rätt snabbt blir tråkigt..

Om nu nån verkligen vill kolla i nåns sovrum eller badrum så finns det fina kameror som är mindre än en tändsticksask som kan gömmas så ingen någonsin hittar dom.. Särskillt inte om man filmar in genom nåt fönster från en fågelholk eller kvisthål i en takfot..
Känslan att nån kollar är nog för 98% av sveriges befolkning nog mest en mardröm i ens egna huvud såvida man inte råkar vara kvinnlig supermodell eller kändis.. är man medelålders och uppåt så ligger man nog inte i riskzonen så är nog bättre att fundera på vem som faktiskt vill se grannen i duschen.. personligen skulle jag snarare betala pengar för att slippa se flera av ens grannar alls . och att se dom utan kläder är än mindre tilltalande..😀
 
P polaris78 skrev:
Det finns inget tydligt lagrum att hindra grannens planer såvida det inte bryter mot nån detaljplan eller liknande..

Att dom kan se platser på er tomt är liksom inte skäl nog att det ska vara olovligt

strunta i det hela och ta sen när allt är färdigt en fundering om dom ser nånstans där det faktiskt finns ett problem med insynen.. tex badrum eller liknande. sätt då en frostfilm eller gardin i fönstret som hindrar insynen eller om det är ute kan man plantera ett träd som hindrar den insynen

Att försöka hindra insyn för hela tomten för att nån kan kolla är liksom inte rimligt eller vettigt och man kommer se ut som gatans stolle om man försöker

Vill nån kolla när du klipper gräsmattan ja låt dom roa sig med det , jag lovar att det rätt snabbt blir tråkigt..

Om nu nån verkligen vill kolla i nåns sovrum eller badrum så finns det fina kameror som är mindre än en tändsticksask som kan gömmas så ingen någonsin hittar dom.. Särskillt inte om man filmar in genom nåt fönster från en fågelholk eller kvisthål i en takfot..
Känslan att nån kollar är nog för 98% av sveriges befolkning nog mest en mardröm i ens egna huvud såvida man inte råkar vara kvinnlig supermodell eller kändis.. är man medelålders och uppåt så ligger man nog inte i riskzonen så är nog bättre att fundera på vem som faktiskt vill se grannen i duschen.. personligen skulle jag snarare betala pengar för att slippa se flera av ens grannar alls . och att se dom utan kläder är än mindre tilltalande..😀
Man tar selfie i vatten vid skymning, leende, lugnt hav, arm synlig i bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


+60 år således med god marginal Medelålders.
Tittar gärna på grannar men bor ensligt..
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.