Hej,
Mitt lås börjar kärva och jag är nyfiken på om det går att installera ett yale doorman lås.
Dörren är ca 65 mm tjock. Metallblecket på dörrens kortsida är ca 225 mm högt och avståndet mellan skruvarna i handtaget är ca 30mm.
Om det är möjligt med ett yale-lås, är det någon modell som passar bättre/sämre?
Tack för er hjälp!
Hans
 
  • En svart dörr med silverfärgat dörrhandtag, låscylinder märkt 'ASSA SCB' och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart dörrkarm, silverfärgat dörrhandtag, synlig låsmekanism "ASSA", inslag av snö och vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart ytterdörr med silverfärgat ASSA-lås och handtag, snö på marken, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du smörjt upp det med låsolja?

Personligen skulle jag aldrig köpa elektroniskt lås. Verkar vara en mardröm.
 
Vad är det i låset jag ska smörja? Har provat att spruta in olja i nyckelhålet men misstänker att jag behöver göra mer än så?
 
S Småbrukaren skrev:
Har du smörjt upp det med låsolja?

Personligen skulle jag aldrig köpa elektroniskt lås. Verkar vara en mardröm.
På vilket sätt skulle det vara en mardröm? Vi har haft Yale sedan december 2017 och vi har inte haft ett endaste problem.
 
Spruta in vid kolven också.
 
  • Gilla
hast963
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
På vilket sätt skulle det vara en mardröm? Vi har haft Yale sedan december 2017 och vi har inte haft ett endaste problem.
Så länge det funkar är det inga problem. 6 år är väl inget att skryta med. Slit och släng elektronik.
 
Vet inte om jag direkt skröt, jag bara konstaterade bara att under de 6 år vi har haft låset har vi inte haft några problem. Vi har nog olika definition av mardröm.
 
  • Älska
Småbrukaren
  • Laddar…
Ingen olja i låscylindern utan använd avsedd låsspray.
Det du har följer standard så det går att ersätta med ett yale doorman.
Vad står det på ditt slutbleck så plösmåttet blir rätt.
De enda mått som spelar roll när man byter är slutbleckets plösmått samt avstånd från karmen till centrum av trycket på insidan när dörren är stängd så att den inre enheten får plats utan att ta emot karmen vid öppning av dörren även om det är ovanligt.
 
  • Gilla
hast963
  • Laddar…
Ja det kommer att passa.
 
  • Gilla
hast963
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.