Vi funderar på att sätta in en vedspis i köket och bakom/vid sidan av spisen finns det massor med information av lämpligt avstånd. Men hur långt skall det vara framför en vedspis till brännbart föremål (i detta fall en köksö). Och kan man t.ex. sätta en mineritskiva för att minska avståndet?

/N
 
N niblom skrev:
Vi funderar på att sätta in en vedspis i köket och bakom/vid sidan av spisen finns det massor med information av lämpligt avstånd. Men hur långt skall det vara framför en vedspis till brännbart föremål (i detta fall en köksö). Och kan man t.ex. sätta en mineritskiva för att minska avståndet?

/N
Det är olika beroende på model. Kolla på installation/manualen på en spis du är intresserad av så framgår det normalt av ritningar mm.
 
Jag har kollat i manualen till 4 olika vedspisar och det står inte i någon om avstånd framför, bara bakom och vid sidan.

/N
 
Generellt sett är det väl 500mm skyddsavstånd runt kaminen som kan reduceras med olika skydd, och beroende på modell.
Framför 1000mm
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Totte_S
Dubbelkolla med sotaren - det är de som godkänner installationen. De brukar uppskatta att bli tillfrågade innan så slipper de anmärka och göra återbesök.
 
  • Gilla
Belastar och 1 till
  • Laddar…
Hos oss räckte det med 30cm IOM det är en stängd kamin. Om det är gnistskyddet på golvet, sidorna är tegel och är så kallade icke brännbara, då spelar avstånd mindre roll, det är strålningsvärmen som minskar om kaminen är för inbyggd.
 
N niblom skrev:
Jag har kollat i manualen till 4 olika vedspisar och det står inte i någon om avstånd framför, bara bakom och vid sidan.

/N
Har du installationsanvisning? På min götul följe alla mått med. Framåt var det 50cm men åt sidan och bakåt mindre. Sen kunde man minska mer åt sidan med plåt som man kunde köpa till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.