Mitt hus är 1,5 plans med källare byggt 1949 av plankstomme. Jag har inga ritningar.

Funderar lite hur takstolarna är konstruerade och om det säger nåt om vilka väggar som är bärande på öv och bv?
 
  • Vind med lutande tak, träbjälkar, förvaringslådor, hängare och en gammal tennisboll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med träbjälkar, förvaringslådor, koffert, blå och gul IKEA-kasse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oorganiserad vind med takbjälkar, elkablar, resväska, IKEA-kasse och husgeråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
V Villa1949 skrev:
Mitt hus är 1,5 plans med källare byggt 1949 av plankstomme. Jag har inga ritningar.

Funderar lite hur takstolarna är konstruerade och om det säger nåt om vilka väggar som är bärande på öv och bv?
Väggarna som takstolarna landar på är garanterat bärande..
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Väggarna som takstolarna landar på är garanterat bärande..
Så det ser inte ut som takstolarna kan vara självbärande och bara ytterväggar bär?
 
R
V Villa1949 skrev:
Så det ser inte ut som takstolarna kan vara självbärande och bara ytterväggar bär?
Enligt dina bilder så kan jag inte se något annat, men dom ser inte överdrivet kraftiga ut så det kan vara bärande innerväggar med…
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
BirgitS
Är det en kallvind ovanför hanbjälken som du har tagit bild av eller är det vad som är 1/2-planet?
Om det är en sån takstol som finns under rubriken Traditionella takstolar här: https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol
så är kattvindsväggarna, dvs. stödbenen. normalt bärande liksom väggar som går ungefär under taknocken på våningsplanet under.
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det en kallvind ovanför hanbjälken som du har tagit bild av eller är det vad som är 1/2-planet?
Om det är en sån takstol som finns under rubriken Traditionella takstolar här: [länk]
så är kattvindsväggarna, dvs. stödbenen. normalt bärande liksom väggar som går ungefär under taknocken på våningsplanet under.
Alla bilderna är tagna uppe på kallvinden. Nedanför är öv med snedtak (förutom vid kupa).

På öv är kattvindarna delvis nedtagna enligt bilden
. Sovrum med oredad säng, byrå, tapet med djurmönster, trägolv, grön dörr och krukväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I ett av rummen är det helt borttaget på ena sidan (av någon tidigare ägare) där har jag funderat om jag bör sätta ett par stående reglar med liggande regel ovanpå för att stötta
Lekrum med mjukisdjur på fönsterbrädan, gröna gardiner, leksaksfordon och tågbana på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
V Villa1949 skrev:
Alla bilderna är tagna uppe på kallvinden. Nedanför är öv med snedtak (förutom vid kupa).

På öv är kattvindarna delvis nedtagna enligt bilden
. [bild]

I ett av rummen är det helt borttaget på ena sidan (av någon tidigare ägare) där har jag funderat om jag bör sätta ett par stående reglar med liggande regel ovanpå för att stötta
[bild]
Men du har en genomgående mellan vägg som står ungefär under nocken i husets övreplan?
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
BirgitS
Det går ju att avväxla enstaka stödben så som beskrivs på sidan jag länkade till när det gäller avväxling för takkupa. Kolla hur många stödben som saknas där man har öppnat upp för sängen resp. tagit bort kattvindsväggen helt. Ändringar i den bärande konstruktionen, t.ex. takstolar, ska normalt medföra att man skickar in en bygganmälan till kommunen även om många struntar i det. Har du kollat om kommunen har nåt sånt?
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Kommunen har inga ritningar förutom på en tillbyggd entré/dusch. Gissningsvis har inget övrigt gjorts med planlösningen de senaste 20-30 åren. Så det är nog väldigt länge sedan.

Väldigt grovt ser det ut så här nu (hur det såg ut när huset byggdes vet jag tyvärr inte.
 
  • En handritad skiss med två sektioner, märkta "ÖV" och "BV", samt ordet "murspricka".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Den mittvägg som du har ritat tjock på BV brukar vara bärande, för att återknyta till frågan i inlägg 1.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Finns det någonting som talar för att gula väggen på andra våning är bärande? Hade velat flytta en dörr på den.
 
  • Handritad skiss av rum med möbleringsdetaljer, två vyer, övre och nedre delen av papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Den skulle möjligen kunna bära bjälklagret för kallvinden om det skulle vara skarvat över den väggen av någon konstig anledning, men när du öppnar upp ovanför nuvarande dörr så ser du om det finns en avväxlingen ovanför dörren och då kopierar du hur det är gjort ovanför den nya dörröppningen.
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Det är det gula området jag vill ha en dörr istället för dörren som syns längs till vänster i bild. Hittade denna bild som jag tog för 5 år sedan när elen drogs om och väggarna gipsades. Ser ut som det varit en dörr där förut så det kanske inte ens är plankstomme just där (får dock ta bort elen längs golvet).
 
  • Renoveringsprojekt, sliten vägg, dörr, gul markering, avskalad tapet, golvplankor, byggarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.