Kan någon hjälpa vad en teknikanalfabet ska köpa för rumsgivare och kablage till mitt system? 🙏

Även om någon kan beskriva hur jag får igång det sen
 
  • En upplyst värmetermostat visar temperaturinställningar och driftlägen, monterad på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystemskomponenter, rör, mätare, pump, elektronisk kontrollenhet inuti ett skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över värmesystem med beskrivningar och komponenter för uppvärmning. Innehåller text och färgkodade markeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Högre upplösning på bilderna, eller åtminstone namn och modell, sam beskrivning, av systemet hade hjälpt en del...
 

Bästa svaret

Det är en Siemens RVD144 reglercentral.
Elektriskt schema, anslutningar sensorer och komponenter, beskrivande text på svenska, teknisk dokumentation, svartvitt diagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk illustration av uppvärmningssystem för Siemens RVD144, inkluderar sensorer och styrventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tre olika rumsenheter passar, QAA10, QAA50 & QAA70.
 
Redigerat:
  • Gilla
k2ati
  • Laddar…
Tusen tack för alla svar! Av vad jag fått till mig så beställer jag en QAA10. Är det bäst köpa direkt från Siemens?

Sedan drar jag en kabel kopplar i och håller tummarna.
 
K k2ati skrev:
Tusen tack för alla svar! Av vad jag fått till mig så beställer jag en QAA10. Är det bäst köpa direkt från Siemens?

Sedan drar jag en kabel kopplar i och håller tummarna.
Köp där du hittar den billigast. För denna typ av produkter så är det oftast hos producenten, men inte alltid.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Köp där du hittar den billigast. För denna typ av produkter så är det oftast hos producenten, men inte alltid.
This product is discontinued.

Verkar inte någon lek hitta en :(
 
pacman42 pacman42 skrev:
QAA50 kostar ungefär samma som QAA10 kostade, så ta den istället. Men du lär få beställa från EU någonstans då den kostar från 3300kr och uppåt i Sverige..

Edit: [länk]
Edit2: Exempelvis så finns den här för en inte orimlig summa: [länk]
Tusen tack! Vilken hjälp man får här :)

Är en liten slant men nog värt för få en bekymmersfri värme hemma?
 
K k2ati skrev:
Är en liten slant men nog värt för få en bekymmersfri värme hemma?
Vad är det för bekymmer du har med värmen?

Troligen går det mesta att lösa utan innegivare.

Förenklat behöver värnesystemet gå genom tre steg.

Steg 1: Injustering av förinställningen på varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga.

Steg 2: Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen), där kan innegivaren hjälpa till att hålla jämnare temperatur.

Steg 3: Montering och injustering av termostaterna.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det för bekymmer du har med värmen?

Troligen går det mesta att lösa utan innegivare.

Förenklat behöver värnesystemet gå genom tre steg.

Steg 1: Injustering av förinställningen på varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga.

Steg 2: Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen), där kan innegivaren hjälpa till att hålla jämnare temperatur.

Steg 3: Montering och injustering av termostaterna.
Kloka tankar. Är väll främst att jag vill hålla typ 20 grader inne konstant utan att behöva justera på central eller element. Men jag kanske tänker fel där. Just nu -35 å känns som ja manuellt får "dra på". Om några dagar lovar de +5 å tänker de blir åt andra hållet då
 
K k2ati skrev:
Kloka tankar. Är väll främst att jag vill hålla typ 20 grader inne konstant utan att behöva justera på central eller element. Men jag kanske tänker fel där. Just nu -35 å känns som ja manuellt får "dra på". Om några dagar lovar de +5 å tänker de blir åt andra hållet då
Det du behöver göra är att justera kurvlutningen så att den blir lite brantare, eventuellt kan du även behöva skjuta hela kurvan nedåt
 
  • Gilla
k2ati
  • Laddar…
Beställt en QAA50. Är det bara koppla i eller behövs det någon inställning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.